Aktuális Hírek Kiemelt hírek Környezetbarát Útdíj Vezércikk

Az EU kormányai (ismét) késleltetik a tehergépkocsik zöld autópályadíját

Három évvel az első felkérést követően az EU kormányai ismét elhalasztották a tehergépkocsik környezetbarátabb útdíjszedési rendszerét, amely elősegítené az üzemanyag-hatékonyabb és nulla kibocsátású tehergépjárművek elterjedését. A nemzeti tisztviselők ezúttal sem jutottak közös álláspontra az Eurovignette-törvény reformjáról, az új teherautók CO2-kibocsátásuk alapján történő útdíjfizetés céljából.

Illusztráció – MTI Fotó: Balázs Attila

Jelenleg egy ország sem alapozhatja az útdíj mértékét a teherautók CO2-kibocsátásának mértékére. Az Európai Bizottság 2017 júniusában differenciált díjakat javasolt a tisztább, hatékonyabb nehéz tehergépjárművek elterjedésének ösztönzésére. Egy évvel később az Európai Parlament szintén határozott álláspontjáról, amely az Európai Bizottság javaslatát még környezetbarátabbá tette. Míg az EU kormányai a javaslat fontos fejlesztéseit vitatták meg, még mindig nem értek el közös álláspontot, amely lehetővé tenné a tárgyalások megkezdését a Parlamenttel.

James Nix, a Transport & Environment’s (T&E) teherfuvar vezetője elmondta: „Ez ismét késlelteti a zöld teherfuvarozás kezdetét. A kormányok elmulasztották az esélyt, hogy növeljék a beruházásbiztonságot az üzemanyag-hatékonyságba és a zéró kibocsátású technológiákba fektető tehergépkocsi-gyártók, valamint a tisztább teherautókat vásárló fuvarozók számára. Ez az éghajlatváltozás elleni döntés a teherfuvarozás terén, amelyet szeptemberben kell meghozni. Németország, amely Európa legnagyobb teherautó-piaca, nagy felelősséggel tartozik, hogy ezt a döntést az EU elnöksége alatt meghozza. ”

A kormányok csak szeptemberben fogják megvitatni a környezetbarátabb tehergépjármű-autópályadíjakat, amikor a közlekedési miniszterek találkoznak. Már megvitatták a javaslat javítását, ideértve a zéró kibocsátású – elektromos és hidrogén hajtású – tehergépjárművek útdíjmentességének 2026-ig történő engedélyezését. Közel álltak egy nagyon progresszív szén-dioxid-alapú díjszabási rendszer elfogadására is, amely méltányosan illeszti a csökkentett útdíjat a CO2-csökkentéshez.

Forrás: Transport & Environment’s (T&E)

 

(Ezt a cikket 138 alkalommal tekintették meg.)