Aktuális Érdekességek Hírek Járműtechnika Kiemelt hírek Külföld MAN Márkahírek

Születésnapos úttörő: 175 éve született Heinrich Büssing

Megalapozta a németországi teherautó- és buszgyártást Heinrich Büssing. A braunschweigi születésű híres konstruktőr 175. születésnapját ünnepeljük idén júniusban. Eredményei közül sok jelentős mértékben előrelendítette a haszonjármű-iparágat – az MAN márkánál is, amelynek járműveit éppen ezért díszíti a Büssing-oroszlán.

Az első kardánhajtású teherautó, egy Büssing Typ II elektromos fényszórókkal és helyzetjelző gázlámpákkal (1912) – Forrás: MAN

Braunschweig városa a napokban egyik legjelentősebb szülöttét ünnepli: Heinrich Büssing születésének 175. évfordulója 2018. június 29. Konstruktőrként a teherautó- és buszgyártás egyik úttörője, feltalálóként pedig összesen körülbelül 250 szabadalmat nyújtott be és több vállalatot alapított. Ezek közül az egyik, a későbbi Büssing AG, a legnagyobb munkaadónak számított Braunschweigben. „Heinrich Büssing látnok és éllovas volt. Műszaki innovációi jelentősen meghatározták a haszonjármű-iparágat. Éppen ezért, teljesítményei elismeréseként vette fel logójába az MAN a Büssing-oroszlánt a vállalat átvételét követően” – mondja Joachim Drees, az MAN Truck & Bus igazgatótanácsának elnöke. Még ma is a braunschweigi oroszlán díszíti az MAN Truck & Bus járműveinek hűtőrácsát. „Már rég az MAN hagyományos márkajegyévé vált ez.” És az oroszlán ma minden eddiginél hangosabban üvölt.

Az MAN és a Büssing az üzleti kapcsolatot 1967. január 1-én kezdte meg azzal a céllal, hogy egymásnak erőforrásokat szállítsanak, valamint a felek kiegészítsék a saját termékkínálatukat a másik járműveivel. „Ez az együttműködés alapozta meg a későbbi átvételt” – emlékszik vissza Drees a két vállalat sokéves kötődésére. Végül 1971-ben vette át a Büssing igazgatását az MAN, majd 1972-ben a Braunschweig és Salzgitter városában található Büssing-gyárakat is. „Salzgitter még ma is jelentős szerepet játszik a vállalatunk termelési hálózatában. Az MAN azonban a Büssing szaktudásából is profitált, például a padló alatti motor terén és az emeletes buszok építése kapcsán.”

Büssing 1904-től összesen 400 alvázat gyártott Angliának, ezek szolgáltak az első londoni kétszintes omnibuszok alapjaként – Forrás: MAN

Így kezdődött minden: 115 évvel ezelőtt Heinrich Büssing céget alapított

Heinrich Büssing hatvanéves korában, 1903-ban alapította fiaival – Max és Ernst Büssing – közösen a Heinrich Büssing, Specialfabrik für Motorlastwagen, Motoromnibusse und Motoren, Braunschweig (Heinrich Büssing, motorizált teherautók, motorizált omnibuszok és motorok szakgyártója, Braunschweig) vállalatot. Korábban a vasúti biztosítóberendezéseket gyártó Max Jüdel & Co cég műszaki vezetőjeként dolgozott. Azonban lelkesedése mindig is a gépjárművek, főként a haszonjárművek és a buszok felé hajtotta. Büssing erőteljes feltalálói és vállalkozói beállítottsága gondoskodott arról, hogy a cége gyorsan haszonjárműipar egyik fontos szereplőjévé fejlődött. Első német gyártóként kizárólag a haszonjárművek tervezésére és gyártására szakosodott. Számos innovációjukkal és találmányukkal a vállalkozó és munkatársai jelentős mértékben előrelendítették a haszonjármű-iparágat.

Például Büssing 1904-től összesen 400 alvázat gyártott Angliának. Ezek szolgáltak az első londoni kétszintes omnibuszok alapjaként – a mai emeletes buszok elődjeiként. Alig két évvel később Berlinbe is szállított ilyen nyitott felső szintű buszokat Büssing. Ugyanebben az évben a braunschweigi üzem a Continental abroncsgyártóval közösen belefogott az első pneumatikus gumiabroncsuk kifejlesztésébe. Egy további mérföldkő: 1924-ben mutatták be a világ első háromtengelyes, két meghajtott hátsó tengellyel rendelkező buszát.

A Büssing 1906-tól vett rész a Continentallal közösen az első pneumatikus gumiabroncsuk kifejlesztesében – Forrás: MAN

Heinrich Büssing 86 éves korában, 1929-ben hunyt el, ezután a vállalkozást fiai vitték tovább. A cég a műszaki újításaival az elkövetkező időszakban is fokozta a hírnevét: 1934 és 1935 között kifejlesztettek egy autópályára szánt buszt két, egyenként 140 lóerő teljesítményű dízelmotorral, majd 1935-ben a padló alatti motort jelentették be használati mintaként és szövetségi szabadalomként – ezt haszonjárműbe első ízben 1949-ben építették be.

Az 1960-as években a cég vezetősége egy új összeszerelő üzem építéséről döntött Salzgitterben. Az első teherautó ott 1964 június 25-én gördült le a szerelőszalagról. Az összesen 600 ezer négyzetméteres területen buszokat is gyártottak. Az MAN Truck & Bus jelenleg éppen átépíti az 1,1 millió négyzetméteres üzemi területű telephelyet részegységgyárrá és nemzetközi alkatrészellátóvá. Vagyis Büssing öröksége tovább él.

Forrás: MAN

Illusztrációs kiemelt kép: Egy Büssing Typ V teherautó két keskeny nyomközű mozdonyt szállít (1912) – Forrás: MAN

 

(Ezt a cikket 56 alkalommal tekintették meg.)