Autópálya Hírek Külföld

Horvát közlekedési miniszter: 15 éven belül kifizetik az állami autópálya-kezelő vállalat adósságát

A horvát állami autópálya-kezelő vállalat átszervezési tervezete lehetővé teszi, hogy a cég adóssága fenntarthatóvá váljon, és állami garanciavállalás mellett várhatóan 15 éven belül kifizesse minden tartozását – mondta Oleg Butkovic horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter csütörtökön a kormányülést követő sajtótájékoztatón.

A horvát A1 autópálya a nyári hónapokban. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Kiemelte: a kormány azzal a döntésével, hogy garanciát vállalt 1,8 millió euró hitel felvételére a horvát bankoknál és tavaly jóváhagyta eurókötvények kibocsátását, 350 millió kunát (50 millió euró) takarít meg évente. A hitelt 2030-ig kell visszafizetni, az első három évben féléves részletekben a teljes összeg 5 százalékát, a következő 95 százalékot pedig a következő 18 fél évben kell törleszteni – tette hozzá.

Zlatko Maric pénzügyminiszter elmondta: a tranzakciók nem növelik az államadósságot, amelyben a autópálya szektor adóssága 13 százalékot tesz ki.

A Horvát Autópályák Vállalat (HAC) kötelezettségei összesen 5 milliárd euróra rúgnak, az új hitellel és kötvénykibocsátással 3,1 milliárd kuna adósság pénzügyi átszervezésére kerül sor – hangsúlyozta, és további 400 millió euró tartozás pénzügyi átütemezését is bejelentette. Az átszervezés alatt a HAC megválik 3200 alkalmazottja több mint felétől, tavaly végkielégítéssel 210-en hagyták el a vállaltot, 2021-ig pedig további ezer dolgozót kell elbocsátani.

Idén is drágább lesz az autópályadíj a nyári szezonban. A vállalat 2 százalékos árbevétel növekedésre számít 2018-ban: tavaly 366 millió euró bevételre tett szert a HAC, 41 millió euróval többre, mint az azt megelőző évben. Egyelőre nem tervezik a matricás rendszer bevezetését. A HAC az adósságot felhalmozó horvát autópályákat kezelő állami vállalatok jogutódja, ezek a cégek évekig fizetésképtelenek voltak és a csőd szélén álltak. Az állam megsegítésükre kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és nem tudta fizetni ezeket. Az új hitelek sokkal kedvezőbbek a korábbiaknál.

A kormány azért választotta tavaly márciusban az átszervezést, hogy elkerüljék az autópályák koncesszióba adását vagy privatizációját, hogy a külföldi tulajdonosok ne emelhessenek ellenőrzés nélkül autópályadíjat.

Forrás: Kriják Krisztina – MTI

 

(Ezt a cikket 26 alkalommal tekintették meg.)