Hólánc és téligumi előírások Európában

Nemcsak veszélyes, de tilos is hólánc nélkül útnak indulni. A fuvarozókat a rendőrök visszafordíthatják még a cél elérése előtt, így a pénzbüntetés mellett a szállítás is meghiúsulhat.

Akár saját autóval, akár bérsofőrként vág neki a téli útnak, érdemes figyelembe venni az adott ország téli gumira és hóláncra vonatkozó szabályait.
.

Ausztria:

Ausztria felé nem érdemes téli abroncs és hólánc nélkül elindulni. A gumik állapotát már a határ közelében is ellenőrzik a rendőrök. Sokfelé kötelező a hólánc is, erre táblák figyelmeztetnek. Kivétel nincs, az átutazóknak más útvonalat kell választania ezek nélkül.

Röviden:
November 1. és április 15. között, személygépkocsi és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautóknál, télies útviszonyok esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4 mm profilmélységű tél gumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35 €-tól 5000 €-ig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autókban keletkezett kárt.

3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a radiál abroncsok esetén 5 mm, diagonál abroncsok esetén 6mm profilmélységű téli gumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani a járműben. November 1. és április 15. között téli időjárás esetén a 3,5t alatti járműveken mind a 4 keréken kötelező a téli gumi felszerelése. A négyévszakos abroncsokat téli guminak veszik, feltéve, ha az M+S (Mud, sár + Snow, hó) rövidítés szerepel rajta.

Amennyiben a kék közúti táblákat kirakják, kötelező a hólánc használata, még az átutazóknak is. Van, hogy nem engedik be az autókat az országba hólánc, téli gumi nélkül. A 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművekre 2008-tól kötelező a téli gumi. A szabály értelmében november 1. és április 15. között legalább egy hajtott tengelyen kötelező az évszaknak megfelelő abroncs használata. A határozat arra is kitér még, hogy radiál gumik esetében 5 milliméter, a diagonálnál 6 milliméter (3,5 tonna fölött) a kötelező minimum profilmélység. Ez alatt a hatóságok úgy tekintik, mintha nem lenne téli gumi a teherautón. A sofőrnek rendelkeznie kell az előírásoknak megfelelő hólánccal is.

Bővebben:
Az osztrák határrendészeti szervek tájékoztatása szerint Ausztriában minden 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművön, illetve a személyszállító járművön (kivéve a menetrend szerint közlekedő M2 és M3 kategóriába tartozó járművek), a november 1. és április 15. közötti időszakban legalább két meghajtott kerék számára kötelező hóláncot tartani. A figyelmeztető táblával jelzett útszakaszokon kötelező a hólánc felhelyezése. A táblával nem jelzett utakon a hólánc használata csak akkor kötelező, ha ezt az időjárási viszonyok szükségessé teszik. A hóláncot egy tengelyen lévő legalább két meghajtott kerékre kell felhelyezni. Az előírás alól kivételt képeznek azok a járművek, amelyekre a jármű felépítéséből adódóan hóláncot felszerelni nem lehet. A hóláncokat úgy kell felszerelni, hogy azok a kerekek futófelületén állandóan érintkezzenek az útfelülettel. A hóláncoknak rendelkezni kell az ÖNORM V5117 (személyautó) vagy V5119 (teherautó) előírások jelölésével, de elfogadnak más EU- tagállam minősítéseinek megfelelő CE illetve GS/TÜV jelöléssel rendelkező láncokat is. A hólánccal kapcsolatos előírások betartását a határrendészeti szervek az országba történő belépéskor ellenőrzik. A használati előírások megsértőivel szemben bírságot szabhatnak ki, melynek mértéke tartományonként eltérhet, illetve a járművet a forgalomból kiállíthatják. (Utolsó információnk szerint a bírság 35-5000 Euro között lehet!)

M2 kategória: személyszállító gépjármű több mint nyolc ülőhellyel és legfeljebb 5 tonna műszakilag megengedett össztömeggel.
M3 kategória: személyszállító gépjármű a gépjárművezető ülésén kívül több mint nyolc ülőhellyel és több mint 5 t műszakilag megengedett össztömeggel.
Ezeken a járműveken a téli gumi használata november 1.-től március 15.-ig kötelező!

További tájékoztatás szerint Ausztriában a november 1. és április 15. közötti időszakban minden 3.5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó teher- és személyszállító járművön (M2, M3, N2 és N3 kategória) legalább egy meghajtott tengelyen levő kerekeken kötelező a téli gumik használata. A gumik tekintetében az EU-s üzemeltetési engedély szerint a legalább 5 mm (radial) -6 mm barázdamélységgel rendelkező téli gumi használata az előírás. A rendelkezés nem vonatkozik a felépítésükből vagy használatukból adódóan speciális gumikkal felszerelt járművekre, azokra a járművekre, amelyekre a jármű jellegéből (katonai, biztonsági, szolgálati, tűzoltó gépkocsik) adódóan nem lehet felszerelni ilyen gumikat, valamint a próba- vagy átszállítási rendszámmal rendelkező járművekre. A magyar határőrizeti szervek tájékoztatása szerint a téli gumikra vonatkozó előírásnak megfelelnek az ún. négy évszakos gumik is. A téli gumi használatával kapcsolatos előírások betartását a határrendészeti szervek az országba történő belépéskor ellenőrzik. A használati előírások megsértőivel szemben bírságot szabhatnak ki, melynek mértéke tartományonként eltérhet és a jármű sem folytathatja útját.
.

Szlovákia:

Összefüggő hótakaró vagy jegesedés esetén kötelező a téli gumi. Tehát indulás előtt érdemes az időjárásról tájékozódni. Fontos változás, hogy 2008 októbertől lakott területen a megengedett sebesség 50km/h, és nappal is használni kell a tompított világítást, a sofőr pedig nem telefonálhat vezetés közben csak úgy, mint itthon. Jelentősen emelkedett a bírság összege is Szlovákiában.
.

Szlovénia:

November 15-től március 15-ig kötelező a téli gumi. 5 centiméternél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc, ezt már a határon ellenőrizhetik. Két téli gumit is elfogadnak.
.

Németország:

Hóval borított jeges utakon általában előírják a téli, vagy legalább a négyévszakos gumit, de Németországban nem kötelező a téli gumi használata. A közlekedési szabályzatban, akárcsak a magyar KRESZ-ben, a következő áll: a gépjárművek felszereltségének meg kell felelnie az időjárási viszonyoknak. Vagyis: minden vezető köteles olyan abronccsal útra kelni, amely biztonságos. Téli útviszonyoknál ez akár egy jó nyári gumit, vagy négyévszakos gumit is jelenthet, ha a sofőr biztonságosan tud vele közlekedni – állítja a német közlekedési miniszter. Akinek azonban a kerekein lévő abroncsokat a német rendőrök alkalmatlannak minősítik, 30 eurós bírságra számíthat. Ahol a hólánc használatára figyelmeztető tábla kint van, ott a sebességhatár is maximum 50km/h.
.

Románia:

2011-től november 1 és március 31.-e között kötelező a téligumik vagy az “all season” jelölésű abroncsok használata. Akik bizonyíthatóan a téligumik hiánya miatt okoznak balesetet vagy forgalmi akadályt, azok a kártérítésen és a mentési költségeken túl 2500-4000 lej (160.000- 250.000 forint) büntetésre is számíthatnak. A pénzbüntetésen kívül továbbá 9 és 20 büntetőpontot is kiróhatnak, vagy akár a forgalmi engedélyt is elvehetik a hatóságok. Aki nem az előírások szerinti abronccsal közlekedik Romániában, baleset esetén a biztosító is elutasíthatja a kárigényüket. A hóláncot a hegyekben ajánlott készenlétben tartani!

 

Szerbia:

A téli gumi és hólánc általában nem kötelező, de az időjárástól függően azzá tehtik. Ilyenkor téli gumit írnak elő, de ha az nincs az autóban lévő hóláncot is elfogadják négyévszakos gumi esetén. Nyári gumi használata nem ajánlott!

 

Olaszország:

Itt néhány kivételtől eltekintve az időjárástól függ, hogy szükséges-e hólánc vagy téli gumi. A sípályákhoz vezető hegyi utakra viszont gyakran előírás a síszenon alatt a téli gumi használata. A hólánc megléte is előírás lehet, így az mindenképpen ajánlott.
Néhány tartomány egyedi előírásai:

  • Az Aosta-völgyben október 15 és április 15 között kötelező a téli gumi használata és a hólánc autóban tartása.
  • A lombardiai régióban november 1 és március 31 között kötelező a téli gumi használata vagy a hólánc megléte. A szabályt megszegők 78 Eurós bírságra számíthatnak, és a hatóság megtilthatja az út folytatását a nem megfelelően felszerelt járművekkel.

 

Franciaország:

A hegyi útakon és télies időjárási körülmények között előírás a téli gumi és a hólánc használata. Általában ezt táblával jelzik is az adott útszakasz előtt! Különlegesség: a hóláncot a kötelező tartozékok közé sorolják és a táblával jelzett szakaszokon használata kötelező.

 

Svájc:

A téli gumi témában Svájc nem ismer kompromisszumot. Aki nem megfelelő gumik miatt akadályozza a közlekedést, magas bírságra számíthat. Ha valaki pedig nyári gumival, havas, jeges úton balesetet okoz őrizetbe vételre is számíthat. A hólánc használatára táblák figyelmeztetnek.

 

Horvátország:

Öt centis hónál vagy jeges útviszonyok között kötelező a hólánc az autóban, télies körülmények között előírt a téli gumi, de elfogadják a négyévszakost és a két hajtott kerékre szerelt félmegoldást is. A Lika/Gorski Kotar régióban kötelező a hólánc használata!

 

Luxemburg:

Tilos a vegyes gumik használata (vagyis elöl téli, hátul nyári, illetve fordítva). A téli gumi használata nem kötelező, de ajánlott. Hólánc csak hóval / jéggel borított utakon kötelező.

 

Hollandia,  Belgium:

Hólánc csak hóval / jéggel borított útszakaszokon kötelező. A téli gumi nem előírás.

 

Csehország:

November 1. és április 30. között kötelező legalább 6 mm profilmélységű téli gumi használata Csehországban a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek esetében, legalább a hajtott kerekeken. A szabályozás csak azokra a szakaszokra és utakra vonatkozik, ahol a “Zimni vybava” jelölés érvényes, ami a téli felszerelésre irányuló kötelezettséget jelöli. Egy estleges ellenőrzés során a hatóságok nemcsak a gumi meglétét, hanem annak állapotát is ellenőrizhetik, a profilmélységnek az előírások szerint minimum 6 milliméternek kell lennie, illetve a gumin szerepelnie kell az M+S, M.S. vagy M&S jelölések valamelyikének.

 

Svédország

Kötelező a téli gumi és a hólánc használata általában december 1 és március 31.-e között, de indokolt esetben ettől eltérhetnek. A téli gumin a 3mm minimális profilmélységnek meg kell lenni még pótkocsikon és utánfutókon is.

Az Európai országok közül Norvégiában írják elő a leghosszabb ideig a téli gumik használatát, amely október 16.-tól április 30.-ig kötelező! Szükség esetén és a táblával jelzett útszakaszokon a hólánc használata is kötelező!

Svédországban a szöges gumik használata nem csak megengedett, hanem kifejezetten ajánlott!

 

Norvégia:

Az Európai országok közül Norvégiában írják elő a leghosszabb ideig a téli gumik használatát, amely október 15.-től április 30.-ig kötelező! A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművek esetében november 15-től március 31-ig kötelező az M+S, MS, M&S, 3PMSF jelölésű vagy “mud and snow” féliratú téli gumi. Október 15 és április 30 között a gumik mintázatának legalább 5mm kell legyen a vontatón és a pótkocsin egyaránt. A téli időszakon kívül a gumik profilmélységének legalább 1,6mm-nek kell lenni.

November 1-től húsvét hétfőig, az északi területeken pedig október 15-től május 1-ig a szöges gumik használata megengedett, azonban egyes városokban külön adót kell fizetni ezek használatakor.

Szükség esetén és a táblával jelzett útszakaszokon a hólánc használata is kötelező, azonban a 3,5 tonna feletti járművekben október 15-től november 1-ig készenlétben kell tartani a megfelelő számú és típusú hóláncot!

Norvégiában a 3,5 tonna feletti járműveken a meghajtott tengelyek valamennyi kerekére hóláncot kell szerelni, így dupla kerekes meghajtott tengely esetén dupla kosaras hóláncot kell használni! Ezen felül a kormányzott tengely legalább egy kerekén is kötelező a hólánc, illetve a pótkocsin is legalább két kerékre fel kell szerelni a hóláncot!

A láncokat úgy kell felszerelni, hogy azok állandóan érintkezzenek az út felületével, így bizonyos hólánc típusok (pl. létrás) nem használhatóak!

 

Finnország:

December 1-je és március 1-je között minden autón téli guminak kell lenni, amelynek a profilmélysége minimum 3mm! A hólánc használata szükség esetén a havas és jeges utakon minden időszakban megengedett!

 

Lettország:

December 1-je és március 1-je között minden autón téli guminak kell lennie. Szükség esetén szabad hóláncot használni!

 

Litvánia:

November 1-je és április 1-je között minden autón téli guminak kell lennie. A hóval és jéggel borított útszakaszokon hóláncot kell használni!

 

Liechtenstein:

A téli gumi általában nem kötelező de időjárástól függően elrendelhetik! A hólánc kötelező használatát szintén a kialakult helyzettől függően elrendelhetik.

 

Bulgária:

A hólánc csak a táblával jelzett útszakaszokon kötelező. Téli gumi nem előírás

 

Ciprus:

A hegyi utakon a téli időszakban a hólánc használata megengedett. Téli gumi nem előírás.

 

Görögország:

A hóláncot a havas, jeges utakon kell használni. Téli gumi nem előírás.

 

Dánia:

A hólánc a hóval és jéggel borított útszakaszokon kötelező. A téli gumi nem előírás, de ajánlott!

 

Észtország:

A hólánc használata a havas és jegest útszakaszokon kötelező. A téli gumi december 1.-től március 1.-ig kötelező, de ezeket az időpontokat indok esetén kitolhatják! Az előírás szerint a téli gumi profilmélységének minimum 3mm-nek kell lenni!

 

Írország,  Izland:

A hólánc használata nem kötelező, de indokolt esetben mgengedett. Téli gumi nem előírás.

 

Lengyelország:

A hóláncot a havas, jeges utakon kell használni. Téli gumi nem előírás de ajánlott!

 

Nagy-Brittannia:

A téli gumi nem kötelező, viszont a hóláncot a hóval, jéggel borított utakon ajánlott használni.

 

Albánia

Albánia nagy részén kötelező a hólánc november 1. és április 30. között a jármű összes meghajtott tengelyének kerekeire. Aki nem tartja be az előírásokat, azok kb.: 200 USD-nak megfellő összegű bírságra számíthat, amelyet a helyszínen kell megfizetni.

 

Macedónia:

A téli gumi november 15.-től március 15.-ig kötelező. A hólánc használata megengedett, ha szükséges.

 

Málta:

Sem a téli gumi, sem a hólánc használata nincs szabályozva, azonban a téli gumi használata ajánlott!

 

Montenegró:

A téli gumi nem kötelező, a hólánc használata szükség esetén engedélyezett.

 

  Oroszország:

Nincs szabályozás sem a téli gumira, sem a hóláncra, viszont mindkettő megléte ajánlott!

 

Portugália:

A téli gumi nem kötelező, a hóláncot csak hóval, jéggel borított utakon kell használni.

 

Spanyolország:

A téli gumi nem kötelező, a hóláncot csak hóval, jéggel borított utakon kell használni.

 

Törökország:

A téli gumi nem kötelező, a hóláncot csak hóval, jéggel borított utakon kell használni.

 

Ukrajna:

A téli gumi nem kötelező, viszont a hólánc vagy szöges gumi használata nagyon hidegben és indokolt esetben elfogadott.

 

Magyarország:

Hazánkban egyelőre nem vezették be a téli gumi kötelező használatát. Viszont a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes útszakaszokon kihelyezhet “Hólánc használata kötelező” táblát. Ilyen útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, amelynek legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsán hólánc van. Hazánkban a szöges abroncsok használata közúton tilos!

.

A hólánc és téli gumi nem csak az előírások miatt fontos, de megkönnyíti a közlekedést a téli útviszonyok között!

A fenti információk tájékoztató jellegűek, azok hitelességéért felelősséget nem vállalunk!
Indulás előtt mindig tájékozódjon az adott ország előírásairól az autókluboknál, illetve az aktuális időjárási helyzetről.

Források:

 

(Ezt a cikket 3310 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?