Romániában újabb közbeszerzést hirdetnek az észak-erdélyi autópálya magyar határhoz vezető szakaszának a befejezésére

Az A3-as észak-erdélyi autópálya félbehagyott szakasza a partiumi Széltallónál 2016. november 11-én. A kivitelezői szerződés felbontását kérte a román közútkezelő társaságtól a pályaépítés feladatát 2015-ben elnyerő spanyol-román konzorcium, mert képtelenek teljesíteni a megbízást. A tervezési, építési feladatokat 24 hónap alatt kellett volna elvégezniük, de ez év szeptemberéig el sem kezdődött a munka. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Romániában újabb közbeszerzést hirdetnek az észak-erdélyi autópálya magyar határhoz vezető szakaszának a befejezésére – adta hírül kedden a Mediafax hírügynökség a közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) híradására hivatkozva.

MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A Mediafax híre szerint a társaság a hatvan kilométeres Bors – Berettyószéplak (Suplacul de Barcau) szakaszt három részre bontotta, és hétfőn adta át az egyes szakaszok megépítésére vonatkozó pályázati kiírásokat a romániai közbeszerzések elektronikus rendszerének. A CNAIR a 26 kilométeres Berettyószéplak – Bisztraterebes (Chiribis), a 29 kilométeres Bisztraterebes – Bihar (Biharia) és az öt kilométeres Bihar – Bors szakasz befejezését más-más útépítő cégre bízza. A 60 kilométeres autópálya befejezésére a román állam áfa nélkül 215 millió eurót (66,65 milliárd forint) szán.

A pályázatra jelentkező útépítő cégeknek három hónapjuk van az ajánlattételre. A megbízást elnyerő társaságoknak hat hónap alatt kell elvégezniük a tervezési, majd további 18 hónap alatt a kivitelezési munkákat, és 5-10 év garanciát kell vállalniuk a megépített autópályáért.

Az útépítésre jelentkező társaságoknak le kell mondaniuk arról a lehetőségről, hogy nézetkülönbség esetén a Párizsi döntőbíróságnál keresik igazukat, és meg kell határozniuk azokat a szankciókat, amelyeket a határidők be nem tartása, vagy a minőségi követelmények nem teljesítése esetén készek vállalni – közölte a CNAIR.

Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter 2016 augusztus 26-án Dubrovnikban állapodott meg Sorin Buse akkori román közlekedési miniszterrel arról, hogy az autópálya 2018-ban mind a magyar, mind a román oldalon eléri az államhatárt, és az M4-es pálya összekapcsolódik a romániai A3-assal. A mostani pályázati kiírás szerint ez a határidő a román oldalon már nem tartható.

A magyar-román államhatártól kezdődő 60 kilométeres szakaszon a Bechtel társaság kezdte el a pálya építését. Az amerikai cég a munkálatok mintegy ötven százalékát végezte el, ám a román kormány 2013-ban szerződést bontott vele. A munkálatok befejezésére kiírt versenytárgyalást 2015 áprilisában a spanyol Corsan SA által vezetett konzorcium nyerte, ám hozzá sem kezdett a munkához, és 2016 novemberében a szerződés felbontását kérte.

Forrás: Gazda Árpád – MTI

Illusztrációs kiemelt kép: MTI Fotó – Czeglédi Zsolt

 

(Ezt a cikket 18 alkalommal tekintették meg.)