Balról jobbra: Kaszás Zoltán, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgató-helyettese, Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár, Deutsch Tamás, a Digitális jólét programért felelős miniszterelnöki biztos, Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgatója, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, Balaicz Zoltán polgármester, Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár, Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője és Németh Mihály, a T-Systems Magyarország Zrt. vezérigazgató-helyettese együttműködési megállapodást ír alá az 5G mobilhálózat magyarországi kísérleti fejlesztése zalaegerszegi indításáról a Mobil járműipari és logisztika konferencia nyitónapján Zalaegerszegen 2017. június 1-jén. MTI Fotó: Varga György

Az alig két héttel ezelőtt indított, mintegy 40 milliárd forintos járműipari tesztpálya fejlesztéséhez és az okosváros programhoz kapcsolódóan Zalaegerszegen alakítják ki az 5G adatátviteli technológia tesztkörnyezetét, amelynek révén a járműiparban és az infokommunikációban is a világon vezető szerepre törekszik Magyarország – jelentette be a nemzetgazdasági miniszter pénteken Zalaegerszegen.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter beszédet mond a Mobil járműipari és logisztika konferencia nyitónapján Zalaegerszegen 2017. június 1-jén. MTI Fotó: Varga György

Varga Mihály a Mobil járműipari és logisztika konferencia nyitónapján tartott előadásában beszélt arról, hogy olyan, egymással összefüggő kulcsterületeken, mint az innováció, a digitalizáció, a járműipar és a logisztika Zalaegerszeg és vele a magyar gazdaság bekapcsolódik az ipari forradalom negyedik szakaszába.

A rendezvény alkalmából írta alá azt az együttműködési megállapodást Varga Mihály a kormányzat más szereplőivel, valamint Zalaegerszeg polgármesterével, a Magyar Telekom vezetőivel és az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatójával, amelynek révén Zalaegerszegen indul el az 5G mobilhálózat magyarországi kísérleti fejlesztése.

A miniszter elmondta: a magyar járműgyártásban olyan új trend indul el, amelynek ma még nem tudjuk felmérni a következményeit, de a magyar gazdaság további növekedésének szolgálatába kell állítani. Utalt arra, hogy több olyan kormányzati program is fut már, amely az iparfejlesztést, az elektromobilitást szolgálja, s amelyhez uniós és magyar források, illetve segítő üzleti környezet is szükséges.

Kifejtette, „a magyar gazdaság rendkívül szerencsés időszakában van”, a kiegyezés utáni gazdasági prosperitás időszakához hasonló korszakot él. A magyar választópolgárok 2010-ben és 2014-ben is olyan kiegyezést kötöttek, ami a munkalapú társadalom megvalósítását, jogi, adózási, oktatási környezet megteremtését tette lehetővé, amelynek köszönhetően ma a gazdasági növekedésben az Európai Unió élenjáró országai közé tartozik Magyarország – mondta.

Közölte, sikeresen fordítottak az energiapolitikán, az energiafüggetlenség megvalósítása érdekében átmenetileg el lehetett fogadtatni az atomenergia alkalmazását. Az egyes ágazatokra kivetett különadókkal konszolidálni lehetett az államkasszát, sőt a magyar gazdaság olyan lendületes szakaszba tudott lépni, ami együtt jár a munkahelyteremtéssel, a beruházások növekedésével és az adócsökkentéssel – tette hozzá. Közölte: 700 ezerrel többen dolgoznak ma, mint 7 évvel ezelőtt, a legutóbbi adatok szerint pedig 34 százalékkal nőttek a beruházások, miközben a jövő évben 205 milliárd forinttal többet fordítanak gazdaságfejlesztésre. A járműiparban olyan ipari tradícióval, kultúrával és tudományos háttérrel rendelkezik az ország, amivel csatlakozni tud az európai és világtendenciákhoz, illetve egyre több cég lehet részese egy magasabb hozzáadott értéket teremtő láncnak – sorolta Varga Mihály.

Elmondta, a logisztika is kiemelt stratégiai ágazat, „szerencsés helyen vagyunk, ki kell használni ennek a lehetőségeit”. Most 6,3 százalékkal járul hozzá a logisztika a nemzeti jövedelemhez, de az a terv, hogy az arány 10 százalék fölé emelkedjen, ezt kormányzati program is segíti – fejtette ki.

Deutsch Tamás, a Digitális jólét programért felelős miniszterelnöki biztos beszédet mond a Mobil járműipari és logisztika konferencia nyitónapján Zalaegerszegen 2017. június 1-jén. MTI Fotó: Varga György

Deutsch Tamás, a Digitális jólét programért felelős miniszterelnöki biztos szerint az 5G hálózat „mindannyiunk személyes életét befolyásolni fogja”. A szupergyors internet elterjesztését szolgáló programok mellett – amelyek az uniós céldátum előtt két évvel, már 2018 végére megvalósulnak -, az itt működő szolgáltatóknak köszönhetően a magyar 4G hálózat már tavaly is a világ harmadik legfejlettebb hálózatának számított.

Kifejtette: a zalaegerszegi járműipari tesztpályához és a Smart City, vagyis okosváros programhoz kapcsolódó 5G-s fejlesztés olyan adatátviteli gyorsaságot és teljesen új alkalmazási lehetőségeket kínál, amivel Magyarország a világméretű szabványosítást is befolyásolni tudja. Az a cél, hogy a 2020-as évekre a világon az első olyan országok közé tartozzon Magyarország, ahol ezt a technológiát alkalmazzák – jelezte Deutsch Tamás.

Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár szerint az 5G hálózat döntő jelentőségű a magyar versenyképességet illetően, ezt szolgálja a magyar mikro-, kis- és közepes vállalkozások számára nyújtott 60 milliárd forintos program is, amit az informatikai mérnökök képzése egészít ki.

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár, a zalaegerszegi járműipari tesztpálya kormánybiztosa elmondta, a 2018-as költségvetésben mintegy 120 milliárd forinttal többet fordítanak a felsőoktatásra, ebből 15 milliárdos keret kutatási támogatást szolgál.

Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója szerint nemcsak az önvezető autók miatt fontos az infokommunikációs fejlesztés, mivel ez egy tovagyűrűző technológia lesz, s az ebből adódó gazdasági növekedést azok tudják majd kihasználni, akik az elsők lesznek. Meglátása szerint Magyarországnak a világon is egyedülálló lehetősége van az 5G-s hálózat és a járműipari tesztpálya fejlesztésében, mert ilyen elképzelések legfeljebb 6-8 helyen születtek eddig a világban.

Balaicz Zoltán polgármester elmondta, ősszel elkezdődik a közel 170 milliárd forintos beruházással megvalósuló R76-os, kétszer kétsávos „okos” gyorsforgalmi út építése Zalaegerszeg és az M7-es autópálya között, érintve a sármelléki nemzetközi repülőteret. A Modern Városok Program keretében pedig logisztikai központ és konténerterminál épül a városban, kihasználva a koperi nemzetközi tengeri kikötő közelségét, az onnan Zalaegerszegre vezető nemzetközi vasúti korridort.

Forrás: MTI

 

(Ezt a cikket 56 alkalommal tekintették meg.)