Scania: 25 százalékos csökkenés 24 év alatt

Köztudott, hogy új tehergépkocsi-modellek bevezetésekor csökken az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Azonban csak egy hosszabb időszakot tekintve látszik világosan, hogy milyen mértékű is ez a fejlődés. Semmi kétséget sem hagy efelől az a független közúti teszt, amely során egy régi, 1992-es Scania Streamline 143 modellt hasonlítottak össze egy új generációs S 500 modellel. 

Forrás: Scania

Minden tehergépkocsi-üzemeltető számára az üzemeltetési költségek jelentős hányadát teszi ki az üzemanyag-fogyasztás. Ezért számottevő igyekezet tapasztalható az egyre magasabb szintű üzemanyag-hatékonyság elérése érdekében. Ráadásul környezetvédelmi okokból a közösségi és a magánszférában is egyre több kezdeményezés célozza a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését.

„A szállított tonnánkénti üzemanyag-felhasználás jelenleg a legfontosabb tényező a 4×2-es járművek esetében az európai hosszú távú fuvarozásban” – mondta Henrik Wentzel, a Scania egyik főmérnöke.

Az új Scania tehergépkocsikat 2004 óta felszerelik egy olyan rendszerrel, amellyel figyelemmel kísérhető az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Az így keletkező adatmennyiséget a szervizelések alkalmával kiolvassák, így a Scania viszonylag pontos képpel rendelkezik arról, hogy ez a terület hogyan fejlődött az évek során.

Ha nagyjából hasonló módon üzemeltetett járműveket hasonlítunk össze, akkor a statisztika azt mutatja, hogy 2004 óta az üzemanyag-fogyasztás évente 1,3 százalékkal mérséklődött” – mondta Wentzel. „Ugyanakkor a nitrogén-oxidok kibocsátása jelentősen csökkent, és állandóan a szigorú kötelező határérték alatt maradt, amely jelenleg 0,4 g/kWh.”

hr-177826

A hosszabb időszak alatti fejlődés mértékének találgatása helyett a Scania úgy döntött, hogy felkéri a hajtásláncok tesztelésével foglalkozó AVL céget egy független teszt elvégzésére. A vállalat egy 25 éves Streamline 143 és egy újonnan gyártott, új generációs Scania S 500 modellel hat egyforma, 140 kilométeres tesztet hajtott végre, miközben mérte az üzemanyag-fogyasztást és a nitrogén-oxid-kibocsátást.

Mindkét járművet rönkszállításra tervezték, és 500 lóerős motorral látták el. A régebbi gépkocsit egy 14 literes, V8-as, míg az új teherautót egy 13 literes, soros, hathengeres erőforrás hajtotta. Kisebb mérete ellenére az új motor minden fordulatszámon erősebbnek bizonyult.

hr-1779322

Azért jártunk el így (hogy soros, hathengerest vizsgáltunk), mert ezáltal mindkét jármű a maga korának tipikus rönkszállító modelljét képviselte” – mondta Wentzel.

A tesztet 2017. február elején végezték. A 143-as nagyon jó állapotban volt, és a teszt előtt a södertäljei Scania múzeumban volt kiállítva. Egyedül a gumiabroncsait kellett lecserélni, ezenkívül igazából ugyanolyan kiváló állapotnak örvendett, mint az S 500. A teszt során a tehergépkocsikat 85 km/h sebességgel vezette ugyanaz a két járművezető a 73-as svéd országút ugyanazon szakaszán, Stockholmtól délre, ugyanakkor. Megegyező rakománytömeggel közlekedtek, ami némi előnyt jelentett az új járműnek a kisebb saját tömege révén.

hr-1779612

Az új gépkocsi kisebb saját tömegének legfontosabb hatása az, hogy fuvaronként több rönköt szállíthat. Ez kevesebb fordulót és ezáltal kisebb károsanyag-kibocsátást jelent” – mondta Wentzel.

A sofőrök váltogatták egymást a járműveken, hogy a teszteredményeket ne befolyásolja a vezetési stílusuk. Szinte jelképesnek tűnt, hogy a járműveket – történetesen – apa és fia vezette, Johan és Lucas Remmert.

hr-177893

A legnagyobb különbséget a zajszint jelentette” – mondta Lucas. „Az új tehergépkocsi fülkéjében teljes csend honolt. Az S 500 sebességváltója is rendkívül gyors. Jól kezeli a hidegindításokat, könnyen legyőzi az emelkedőket, és kiüti a versenyből a jelenlegi vetélytársait.”

Apja, Johan is egyetértett fiával. „A kényelem egyértelműen sokat javult” – mondta. „Habár én erős nosztalgiát érzek a 3-as széria iránt. Ez még közelebb állt az igazi vezetéshez. Egy vasárnapi autózáshoz ezt választanám!

Mit mutatnak tehát a teszteredmények? Kiderült, hogy összhangban állnak a 2004 óta végrehajtott fejlesztésekkel. A két tehergépkocsi gyártása között eltelt 24 év alatt 25 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztás, míg a nitrogén-oxidok kibocsátása 95 százalékkal esett vissza.

hr-177883

Ez igazolja, hogy a fokozatosan bevezetett fejlesztéseink idővel következetes eredményeket szolgáltatnak” – mondta Wentzel. „Ez a helyzet a dízelmotorok fejlesztésével. Nincsenek forradalmi, átfogó újítások, hanem a részleteken kell keményen dolgozni.”

Mint rámutatott, a változás mögött a tényezők hosszú sora áll. A motorok hatékonyabbá váltak, továbbá azonos összlökettérfogat mellett nagyobb a nyomatékuk és a teljesítményük. Javult az aerodinamika, az automatizált sebességváltók csökkentik az üzemanyag-fogyasztást, a hátsótengely-áttételek hosszabbak, fejlettebbek a segédberendezések, valamint csökkent a saját tömeg.

Ez a kísérlet igazán kedvező eredménnyel zárult” – mondta Wentzel. „Eredményes az a törekvésünk, hogy kiemelt figyelmet fordítunk az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra.”

 
Gyártási év
Üzemanyag-fogyasztás [l/100 km]
Jogszabályi határérték NOx [g/kWh]
Adatot szolgáltató járművek száma
2004
34,42341
5
5774
2005
33,99524
3,5
13014
2006
33,18594
3,5
16322
2007
32,78782
3,5
19830
2008
32,18854
2
18255
2009
32,13567
2
5741
2010
32,17759
2
11121
2011
32,11316
2
15349
2012
31,21401
2
12521
2013
31,71524
0,4
14190
2014
31,10265
0,4
15129
2015
29,75505
0,4
13146
 
Jármű megnevezése
Scania Streamline 143
új generációs Scania S 500
Gyártási év
1992
2016
Motor típusa
14 literes V8-as (DSC14 09 L09)
13 literes, soros, hathengeres (DC13 155 L01)
Legnagyobb teljesítmény (LE)
500
500
Sebességváltó típusa
GRS900
GRS905R

Teszteredmények

  • A járműveket 85 km/h sebességgel tesztelték hatszor végighajtva ugyanazon a 140
  • kilométeres útszakaszon.
  • Az új jármű átlagosan 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztott.
  • A nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátása 95 százalékkal csökkent.

Tényezők, amelyek vélhetően hozzájárultak a fejlődéshez

  • Nagyobb hatékonyság a motor munkapontjánál: 6%
  • A motor méretcsökkenése (nagyobb nyomaték és hatékonyság elérése kisebb motorral): 2-3%
  • Jobb aerodinamika: 4-8%
  • Automatizált sebességváltó Opticruise és Eco-roll funkcióval: 4-6%
  • Hosszabb hátsótengely-áttétel, amely kisebb motorfordulatszámot és ellenállást eredményez autópályán: 2-3%
  • Fejlettebb segédberendezések: 1%
  • A kisebb saját tömeg nagyobb hasznos teherbírást (5-6%) vagy üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé: 1-2%
  • Biztonsági okokból mindkét járművet viszonylag új és hasonló téli gumiabroncsokkal látták el. Valójában a gumiabroncsok is fejlődtek.

Forrás: Scania

 

(Ezt a cikket 109 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?