Fuvarpiac Gazdaság Hírek Kiemelt hírek Statisztikák

Növekvő árbevétel, csökkenő cégszám – átrendeződések a hazai közúti fuvarozók körében

Miközben a közúti árufuvarozók árbevétele évről évre milliárdokkal növekszik, a piaci szereplők száma folyamatosan csökken – nyilatkozza Hantos Zoltán, az Opten céginformációs szolgálat projektmenedzsere.
Illusztráció – H. Szabó Sándor felvétele
 
Közúti árufuvarozással foglalkozó cégek Magyarországon
  2013 2014 2015 2016
Működő cégek száma (db) 12 277 12 133 11 756 11 141
Cégmegszűnések aránya (%) 6,09 7,45 9,33 8,39
Végrehajtás alatt álló
cégek aránya (%)
13,59 12,47 10,36 11,10
Nettó éves árbevétel (eFt) 1 194 475 133 1 341 747 776 1 415 024 188 nem lezárt év
Alkalmazotti létszám 56 186 58 538 60 955 63 375
 
Az Opten cégadatbázisából kiolvasható, hogy a 2013-ban működő 12 277 darab vállalkozás száma a tavalyi évben 11 141 darabra zsugorodott, miközben a szektor teljes árbevétele a 2013 évi 1 194 milliárd forintról 2015-re 1 415 milliárd forintra emelkedett. A cégmegszűnések aránya a vizsgált időszakban 2015-ig emelkedett, majd 2016-ban enyhén csökkent. Ugyanakkor továbbra is rendkívül magas a végrehajtás alá került vállalkozások aránya, ami bár kis mértékben évről évre csökkent, de még így is 10 % fölött maradt. Árbevétel tekintetében erősen szegmentált a szektor. 2015-ben csak 6 darab vállalkozás ért el 10 milliárd forint feletti árbevételt, míg 218 darab cég teljesített 1 milliárd és 10 milliárd forint között.
 
A létszámadatokból kitűnik, hogy a piaci szereplők megfogyatkozása nem a piac szűkülésének eredménye, mivel az alkalmazotti létszám 2013 és 2016 között folyamatosan bővült. A tönkrement cégek által megszüntetett munkahelyek számát jelentősen meghaladta a versenyben maradt vállalkozásoknál létrehozott új munkahelyek száma. A munkaerőhiány azonban a fuvarozó cégeket is elérte. A nyugati és a régiós bérszínvonalhoz képest is alacsonyabb munkabérek a szektor jövőbeli teljesítményére is kihathatnak. Amennyiben a cégek nem tudják úgy átszervezni belső folyamataikat, hogy a kialakult bérversenyben meg tudják tartani alkalmazottaikat, akkor a mostani javuló tendencia gyorsan kifulladhat. A helyzetet nehezíti az is, hogy a közúti fuvarozásban egyre jelentősebb szerepet kapnak a különböző innovatív technológiák (pl.: telematika), melynek sikeres bevezetéséhez egyre képzettebb és tapasztaltabb és ebből következően költségesebb munkaerő szükséges.
 
A nemzetközi piacon versenyző hazai fuvarozó cégeknek emellett a nyugat-európai uniós tagállamok új, piacvédő szabályozásaival is meg kell küzdeniük. Ennek eredményeképpen a magyar cégek olcsó munkaerőre alapozott árképzési stratégiája a jövőben nem lesz versenyképes az uniós piacon. A jövő kérdése, hogy a szektor nagy, tőkeerős szereplői hogyan fognak megfelelni ennek a kihívásnak – zárta elemzését az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.
 
Forrás: Opten
 

(Ezt a cikket 556 alkalommal tekintették meg.)