Hírek Márkahírek Nissan Sport Terepjárók

30 ÉV UTÁN ÚJRA SZÁGULD AZ 1987-ES PÁRIZS–DAKAR RALI IKONIKUS NISSAN TEREPJÁRÓJA

Miután pontosan 30 éven át állt elfeledve, a Nissan most újra életre keltette autósport-történelmének egyik legfontosabb darabját. Az 1987-es Párizs–Dakar ralin lenyűgöző sikert elérő Nissan Patrol Fanta Limon újra teljes, régi dicsőségében látható, ahogy hazatért a Szahara homokdűnéi közé.

Forrás: Nissan

A kocsi saját fejezetet írt a Dakar ralik történetében, legendás státusza megkérdőjelezhetetlen. Nemcsak megnyerte a dízel kategóriát, hanem dízelmotoros autóként először – abszolút kilencedikként – végzett az első tízben. A versenyt pedig ma már a dízelmotoros autók uralják.

A Fanta Limon versenyautó a Nissan európai műszaki központjában (NTCE) dolgozó lelkes mérnökcsapatnak köszönhetően kapott új életet. Több mint két éven át dolgoztak munkaidő után és hétvégenként a roncs állapotban (egy spanyolországi múzeumban) fellelt autó újjáépítésén, amiből így újra ütőképes tereprali-versenyautó lett.

Az NTCE elektronikai és villamosmérnökeinek vezetőjeként Pedro Diaz Illan ma már egyedül képviseli az eredeti, 1987-es versenycsapatot. „Felemelő pillanat volt. Ebbe a munkába minden tudásunkat, a szívünket és a lelkünket tettük bele, és sokszor nem volt könnyű. De egyszerűen fantasztikus volt újra látni az autót a sivatagban.”

Az autó 1987-es sikerének története egy évvel korábban kezdődött, amikor kidolgozták a Nissan Motorsport terveit a világ legrangosabb hosszútávú tereprali versenyein való részvételre. Az alapot a Nissan már akkor sikeresnek számító összkerékhajtású modellje, a Patrol adta, aminek felkészítését az NTCE spanyolországi csapatára bízták.

A Fanta Limonnal kötött szponzori megállapodás a Nissan spanyolországi képviselete, illetve a Párizs–Dakar rali globális nyilvánosságát megcélzó Coca-Cola üdítőital-gyártó közötti korábbi kapcsolatok eredményeként jött létre. A sikerek nem is várattak magukra sokáig, 1986-ban már három versenyen is ez bizonyult a leggyorsabbnak a dízelmotoros autók között.

A fő cél azonban a Párizs–Dakar volt. Az összesen 312 indulót felsorakoztató mezőny 1987. január 1-jén startolt el a 13 000 kilométeres, embernek és gépnek egyaránt megerőltető versenyen, ami Európa elhagyása után Algériát, Nigert, Malit, Mauritániát és Szenegált is átszelte. A Nissan Fanta Limon csapat két autóval nevezett: Miguel Prieto és navigátora, Ramon Termens 211-es, míg a Babler testvérek, Jorge és Hansi 212-es rajtszámmal indultak.

Nem ment azonban minden zökkenőmentesen. A csapat szervizautója a második szakasz során lerobbant, így a két páros a verseny végéig cserealkatrészek nélkül maradt. A 212-es rajtszámú autó leborult egy dűnéről és végül kénytelen volt feladni a versenyt, de a 211-es végig kitartott. Végül a dízelmotoros autók közül elsőként, az összesített versenyben pedig kilencedikként ért célba.

Küldetésük teljesítésével az autók versenykarrierje véget ért. A 212-es autó sorsa nem ismert, a 211-est viszont felajánlották a dél-spanyolországban található, magántulajdonban lévő Salvador Claret autógyűjtemény és -múzeum számára. A következő közel három évtizedet az autó itt töltötte.

Visszaszerzésének ötlete 2014 februárjában született, amikor az NTCE néhány mérnöke az autóról készített képekre bukkant egy internetes fórumon. Rádöbbenve, hogy a 30. évfordulóig alig három év van hátra, felvették a kapcsolatot a múzeummal, hogy visszakérjék az autót.

Juan Villeglas, aki az NTCE munkatársaként maga is tagja volt a restaurálást végző csapatnak, elmondta: „A motor szörnyű állapotban volt. Indítani nem lehetett, és sok helyen erősen korrodált volt. Az első híd is sérült volt, de a legrosszabb állapotban az autó elektromos rendszere volt, amit alaposan megrágtak a patkányok.”

A roncsot 2014 májusában szállították vissza az NTCE barcelonai központjába, ahol a nyolcfős restaurátori csapat tagjai saját szabadidejük terhére, esténként és hétvégente láttak neki a munkának. Egész Európát átfésülték alkatrészekért, és a Nissan márkakereskedőket is megkérték, kutassák át raktáraikat az esetleg megmaradt régi készletekért. Néhány esetben bontott alkatrészeket vásároltak meg, és újítottak fel.

Juan hozzátette: „Az volt a cél, hogy a kocsi mindenben pontosan megegyezzen az eredetivel, és szerencsénkre az NTCE archívumából nagyon régi műszaki rajzok és szervizkönyvek is előkerültek. Így mindent a legapróbb részletekig pontosan a Párizs–Dakar rali során használtaknak megfelelően tudtunk beállítani.”

A Patrol 2016 novemberére készült el, és visszatért oda, ahová mindig is tartozott: a Szahara homokdűnéi közé. Az autót újból talpra állító csapat számára csodálatos volt ez a pillanat.

Juan elmondta: „Az autó újjáépítése során végigkísért a Nissan 1987-es Párizs–Dakar erőfeszítéseit is hajtó innovációs szellem. Erősen inspirált minket az akkori versenycsapat emléke, akik vállalkoztak a világ legkeményebb autóversenyére, és azon ekkora sikert értek el.

A restaurálás költségeit a Nissan „Performance Innovation” alapjából fedezték. Ez egy olyan évről-évre gyarapodó pénzalap, amiből a cég ígéretét – vagyis az innováció élményét – életre keltő projekteket támogatnak.

# # #

Az 1987-es Párizs–Dakar ralit teljesítő Nissan Patrol Fanta Limon versenyautó műszaki jellemzői:

  • Motor: Négyhengeres turbódízel
  • Hengerűrtartalom: 2800 cm3
  • Teljesítmény: 146 LE
  • Tömeg: 1600 kg
  • Végsebesség: 150 km/h

Versenyek és eredmények

Év

Verseny

Pilóta

Navigátor

Eredmény (összesített)

Eredmény

 (dízel)

1986

Tunis Rally

Miguel Prieto

Xavier Juvanteny

4.

1.

Baja Aragón

Miguel Prieto

Julio Vazquez

3.

1.

Raid Pharaons

Miguel Prieto

Ramón Termens

1.

1.

1987

Párizs–Dakar

Miguel Prieto

Ramón Termens

9.

1.

Forrás: Nissan

 

(Ezt a cikket 58 alkalommal tekintették meg.)