NKH-NÚSZ: A TÚLSÚLYOS JÁRMŰVEK KISZŰRÉSE A CÉL

A közúti közlekedésbiztonság javítása, az útvagyon megőrzése és az egyenlő piaci feltételek megteremtése a célja a „Nemzeti Tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat kialakítása” (TSM) projektnek. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. konzorciumi együttműködésében megvalósuló 29,9 milliárd forintos fejlesztés során a járművek megállítását nem igénylő, automatikus működésű, joghatályos mérésre alkalmas mérőállomás hálózat kialakítására kerül sor. 

Útdíj ellenőrző kapuk - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Illusztráció – Útdíj ellenőrző kapuk – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A tengely- vagy össztömeg tekintetében túlterhelt járművek közlekedése a nemzeti útvagyonra, illetve a közlekedés biztonságára egyaránt veszélyt és kockázatot jelent. A túlterhelt járművek a balesetokozás veszélyét hordozzák magukban, fokozott ellenőrzésükkel, kiszűrésükkel elérhető a közlekedésbiztonság javulása. Az általuk okozott útkár éves becsült értéke 150-200 Mrd Ft, a projekt eredményeképp az útburkolat kopásából és amortizációjából eredő helyreállítási költségek jelentős hányada közvetlenül az okozó szabálysértőkre hárul. Továbbá a projekt által létrehozott rendszer segíti a fuvarozók közötti egyenlő esélyeket és piaci feltételeket azzal, hogy nem jutnának előnyhöz azok a fuvarozó cégek, amelyek szabálytalanul, túlsúllyal közlekedtetik járműveiket az utakon.

A projekt célja egy olyan komplex, országos közlekedési hatósági ellenőrző rendszer kialakítása, amely biztosítja a túlterhelt járművek engedély nélküli, vagy az engedélyben foglaltaktól eltérő közlekedésének visszaszorítását, a szabálytalanul közlekedő járművek szankcionálását.

A TSM projekt megvalósítása során 89 helyszínen kerül sor automatikus mérésre és szankcionálásra alkalmas ellenőrző berendezés telepítésére, amely lehetővé teszi  a járművek tengelyterhelésének mérését, és adatokat biztosít az ellenőrző hatóságok közúti ellenőrei részére a kapcsolódó ellenőrzések elvégzésére. A mérőhelyek nagy részben a meglévő NÚSZ útdíj és EKÁER ellenőrzési infrastruktúrájára épülnek. A TSM projekt része egy összetett támogató informatikai rendszer kiépítése, valamint a megállításos helyszíni és a telephelyi ellenőrzésekhez szükséges eszközök beszerzése.

Az érzékelő szenzorok útfelületbe történő beépítése szeptember végén megkezdődött, az első tíz mérőhelyhez kapcsolódó munkálatok tervezetten 2016. november elején zárulnak le. A TSM rendszer előszűrő, a közúti ellenőröknek adatot szolgáltató funkcióval a működését várhatóan 2017. év elején kezdi meg. Az objektív szankcionálásra alkalmas teljes funkcionalitással üzemelő rendszer pedig várhatóan az év második felétől indul.

A bírságtételekre, valamint a megengedett össztömegre vonatkozó jogszabály-módosításokat 2017. március 15-ig kell előterjeszteni a Kormánynak.

Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság Kommunikációs Osztály

 

(Ezt a cikket 240 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?