Jövőbiztos kínálat: az MAN az IAA Haszonjárművek 2016 szakkiállításon

Erősebb és megújult kínálatát a világ legnagyobb haszonjárműves szakvásárán mutatta be a jövőre még jobban felkészült MAN márka.

Az új MAN TGE világpremierjével az MAN termékkínálata immár 3,0 tonna megengedett össztömegű járművekkel indul, így a márka teljes palettát kínáló gyártóvá lép elő, bármilyen feladathoz nyújt megfelelő megoldást. Új teljesítményszinteket kínáló motorok, finomhangolt váltók, a külső és belső dizájn újdonságai, amelyek az oroszlánt, az MAN márka védjegyét még hangsúlyosabban kiemelik, valamint a NEOPLAN Tourliner, a távolsági buszok családjának új tagja teszik teljessé az MAN márka erős fellépését. Ezenkívül a nagy hagyományokkal rendelkező müncheni gyártó új digitális termékekkel és szolgáltatásokkal tekintetét egyértelműen a logisztika jövőjére fordítja.

Forrás: MAN
Forrás: MAN

Egyértelműen az MAN TGE áruszállítók világpremierje jelenti az idei IAA szakkiállítás csúcspontját. Az elosztóforgalom, valamint a kisiparosok számára kínált haszonjármű a 3,0 és 5,5 tonna közötti össztömegtartományt fedi le, és ezzel az MAN márkát teljes palettát kínáló gyártóvá lépteti elő. Az új MAN TGE számos egyedi módon konfigurálható változatban érhető majd el, további meggyőző jellemzője, hogy a legjobb teljes birtoklási költséget (total cost of ownership, TCO) biztosítja majd, s akár 1,5 tonna terhelhetőséget kínál. Hosszú élettartam, megbízhatóság és takarékosság jellemzi a teljesen új dízelmotor-generációt, amelyekkel az új MAN TGE mind a környezetünk szempontjából, mind gazdaságosság tekintetében új rekordértékeket ígér. Modern vezetőtámogató rendszerek kínálják a lehető legjobb biztonságot, s mindezt a megszokott, professzionális MAN szervizek támogatásával nyújtja az újdonság.

Az MAN TGE típuscsalád belépőmodellje 3,0 tonna megengedett össztömegű – a kínálat teteje pedig 5,5 tonna. Forrás: MAN
Az MAN TGE típuscsalád belépőmodellje 3,0 tonna megengedett össztömegű – a kínálat teteje pedig 5,5 tonna. Forrás: MAN

Nagyobb teljesítmény és új dizájn

Dizájn terén számos újdonsággal értékeli fel termékeit az MAN az IAA kiállítás kapcsán. Kívül az MAN oroszlánt, mint a márka érzelmeket keltő védjegyét, hangsúlyosabban az előtérbe hozták a tervezők. Az új fényes fekete háttérnek köszönhetően a hűtőrács fölötti krómlécbe helyezett oroszlán még jobban kiemelkedik. A fülke is még inkább az oroszlán jegyében tündököl, hiszen az új világosabb színek és textilfelületek jóvoltából teljesen új a térérzet. E külső és belső változások a TGL, TGM, TGS és TGX típuscsaládok minden új példányán megtalálhatók. A 640 lóerős TGX új PerformanceLine Edition kivitelével az MAN a legerősebb modelljével a dizájn terén is a legmagasabb mércéket állítja fel.

A jól bevált TGX EfficientLine harmadik generációja egy 4000 kilométeres, Európát átszelő összehasonlító teszten – amelyen elődjével mérték össze – bebizonyította, hogy mérnökeinknek ismételten sikerült gazdaságosabbá tenni a bajnokot, tovább csökkentették az üzemanyag-fogyasztását. A teszten a TÜV SÜD képviselői kísérték a szerelvényeket, ők hitelesítették, hogy az MAN TGX EfficientLine 3 újabb 6,35 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt az MAN TGX EfficientLine 2 modellhez képest.

Ezenkívül az MAN Truck & Bus a D26 és D38 gyári kódú motorcsaládokat is számos intézkedéssel optimalizálja. Az IAA kiállításon bemutatott új motorok nagyobb forgatónyomatékot és teljesítményt kínálnak kisebb üzemanyag-fogyasztás mellett. A D26 és D38 motorok SCR-rendszerében egy új, könnyebben reagáló katalizátoranyagot alkalmaznak. Ennek köszönhetően az égésfolyamat és a kipufogógáz-utánkezelés úgy optimalizálható, hogy az üzemanyag-fogyasztás tovább csökken.

A 640 lóerős csúcsmotor, amely korábban a nehézszállítmányokhoz kínált kivitelek kiváltságának számított, immár az MAN TGX D38 minden változatához elérhető. A többi teljesítményszintet minden esetben 20 lóerővel emelte meg a gyártó. Így az MAN az új D38 motorokat immár 540 és 580 lóerővel kínálja. A már bizonyított D26 erőforrás szintén izmosodott, itt is minden variáns 20 lóerővel és 200 newtonméterrel többet ad le. Ezenkívül immár egy 500 lóerős új csúcsváltozattal is büszkélkedhet. Az üzemanyag-fogyasztást csökkentő számos intézkedés mellett ezentúl az EVBec elektronikus szabályzású motorfékkel is rendelkezik.

Az MAN bevált D08 és D20 motorcsaládjai is számos újdonságot kapnak, amelyek a már megszokott megbízhatóság mellett még kisebb üzemanyag-fogyasztást biztosítanak.

NEOPLAN Tourliner - Forrás: MAN
NEOPLAN Tourliner – Forrás: MAN

Új családtag és számos újdonság

Buszos téren világpremierjét ünnepli a NEOPLAN Tourliner, amely a prémium távolsági buszok új belépőmodellje. Rugalmas bevethetősége, számos vezetőtámogató rendszere és kiemelkedő gazdaságossága kategóriája igazi mindenesévé teszi az új NEOPLAN Tourliner buszt. Ezenkívül az összes új buszmodell is előnyeit élvezi a motorok és váltók már említett újdonságainak – az optimalizált hajtáslánc nagyobb forgatónyomatékot és teljesítményt kínál kisebb üzemanyag-fogyasztás mellett.

Átfogó buszkínálatával az MAN a helyközi, a távolsági és a városi buszok terén minden igényre kínál megfelelő választ. A városi buszok kapcsán az eltérő hajtásláncok jóvoltából már ma kínál megoldásokat az MAN a modern közösségi közlekedési üzemeltetők számára. Biogázzal az MAN Lion’s City CNG például szén-dioxid-semleges üzemeltetést tesz lehetővé. Az MAN Lion’s City Hybrid úgy csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, hogy a fékezési és motorfék-fázisok során visszanyeri a mozgási energia egy részét.

Ezenkívül az összes távolsági és helyközi alváz a legújabb vezetőtámogató rendszerekkel bír, amelyek szintén hozzájárulnak a biztonság, a kényelem és a hatékonyság növeléséhez. Az IAA szakvásáron mutatja be a gyártó az MAN EfficientCruise előrelátó sebességszabályzó új változatát, amely első ízben kínálja az EfficientRoll szabadonfutó funkciót is – ez még tovább csökkenti az MAN és NEOPLAN távolsági buszok üzemanyag-fogyasztását. Ezenkívül az MAN és NEOPLAN távolsági buszai minden szegmensben teljesítik az akadálymentesített távolsági járatok követelményeit.

Digitális megoldások

Új digitális termékekkel és szolgáltatásokkal fekteti le a logisztika jövőjébe vezető utat az MAN, és megalapítja a RIO vállalatot, amely a Volkswagen Trucks & Bus csoport legújabb márkája a digitális megoldások terén. A RIO az IAA Haszonjárművek 2016 szakkiállításon mutatja be különleges platformját: egy nyílt, gyártótól független üzleti és műszaki keretrendszert, amely egyedi és egyedülálló módon intuitív digitális szolgáltatásokat kínál a teljes szállítási és logisztikai ökoszisztéma számára. Az adatok digitális mérése, feldolgozása és széles körű, vállalatokon átívelő hozzáférhetősége fekteti le a logisztikai folyamatok intelligens irányításának alapját. A szállítási lánc résztvevői így mind adatszolgáltatók, mind adatfelhasználók. Az MAN a RIO kezdeményezője, és a Volkswagen Trucks & Bus csoporton belül az MAN márka felel a platform fejlesztéséért.

Forrás: MAN
Forrás: MAN

Elektromobilitás

Az IAA Haszonjárművek 2016 szakvásáron az MAN az e-mobilitás témakőrében számos innovációt mutat be. Egyik a teljesen elektromos hajtású MAN Lion’s City G csuklós busz, a moduláris koncepciójármű különböző töltési módokat demonstrál. Ezenkívül egy villanymotoros TGS nyerges vontató is megtekinthető a standon, ezt a tanulmányt városokon belüli éjszakai kiszállításokhoz szánja a gyártó. A városi félpótkocsival való üzemeltetésre optimalizált jármű nagy rakodóteret kínál kis saját tömeg mellett, ráadásul károsanyag-kibocsátástól (szén-dioxid, nitrogénoxidok, zaj) mentesen üzemel.

A villamosított hajtásláncok és részegységek terén sokéves tapasztattal bír a márka az MAN Lion’s City Hybrid típus kapcsán, így a lehető legjobb pozícióból indul, hogy a közösségi közlekedési üzemeltetők számára egy gyakorlatban is jól alkalmazható és hatékony villanymotoros buszt kínáljon. E témában az MAN moduláris koncepciót alkalmaz, amelyben a töltési technikák ugyanúgy az igényeknek megfelelően választhatók és kombinálhatók, mint ahogyan az elvárt hatótávolság és utaskapacitás függvényében az energiatároló modulok száma. Az e-mobilitási ütemterve értelmében az MAN az akkumulátoros, tisztán elektromos hajtású (BEV, battery electric vehicle) autóbusz előszériás változatát 2018-ban bocsátja üzemeltetői tesztekre. A száz százalékban elektromos hajtású városi busz sorozatgyártása még 2020 előtt megkezdődik.

A buszok e-mobilitási rendszerével megszerzett műszaki szaktudás később az elektromos teherautókban is elérhető lesz. Ezenkívül a Volkswagen Csoporthoz tartozó MAN a konszernen belüli szinergiák és a személyautós terület dinamizmusának előnyeit is élvezi.

Forrás: MAN

(Ezt a cikket 65 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?