Megszüntették a nyomozást Romániában a Bechtel eltűnt autópálya-szerződése ügyében

a3-autopalya-epitese-romania

Az A3-as autópálya félbehagyott szakasza a romániai Berettyószéplaknál 2012. november 20-án. Tovább késnek az autópálya észak-erdélyi szakaszának építési munkálatai, miután a román kormány 2012-re előirányozott költségvetési tétele elégtelennek bizonyult a tervezési és kivitelezési munkálatokra. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Megszüntette a bukaresti 5. kerületi ügyészség a nyomozást az amerikai Bechtellel 2003-ban megkötött autópálya-szerződés eredeti példányának eltűnése ügyében, mivel a feltételezett bűncselekmények elévültek – közölte kedden a vádhatóság.

Az A3-as autópálya vége a romániai Gyalu térségében 2013. október 4-én. Az észak-erdélyi autópálya építésének folyatatására tett ígéretet a közelmúltban Victor Ponta román miniszterelnök. A 415 kilométer hosszúra tervezett autópályából egyelőre 52 kilométer készült el a Kolozs megyei Gyalu és Torda között, a további kivitelezésre nincsen határidő, miután a román kormány felbontotta az építésre vonatkozó szerződést az amerikai Bechtel vállalattal. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Az A3-as autópálya vége a romániai Gyalu térségében 2013. október 4-én. A 415 kilométer hosszúra tervezett autópályából egyelőre 52 kilométer készült el a Kolozs megyei Gyalu és Torda között, a további kivitelezésre nincsen határidő, miután a román kormány felbontotta az építésre vonatkozó szerződést az amerikai Bechtel vállalattal. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Az ügyben 2013-ban, nem sokkal a Románia számára előnytelen szerződés felbontása után tett büntetőfeljelentést Dan Sova, a nagyberuházásokért és külföldi befektetésekért akkor felelős tárca nélküli miniszter, aki azt állította, hogy egyszerűen eltűnt az időközben kétszer is módosított szerződés eredeti példánya.

A több korrupciós ügyben érintett szociáldemokrata politikus ezzel a korábbi jobbközép kormányok közlekedési minisztereire akarta hárítani a Románia számára előnytelennek bizonyult szerződés felelősségét, ugyanis azt állítólag 2003-ban az akkori szociáldemokrata kormányfő, Adrian Nastase is aláírta.

A Brassó-Marosvásárhely-Kolozsvár-Nagyvárad nyomvonalon haladó észak-erdélyi autópályát Európa legdrágább gyorsforgalmi útjaként emlegetik Romániában, ugyanis abból egy évtized alatt mindössze 52 kilométert épített meg az amerikai óriáscég 1,4 milliárd euróért.

A román sajtó szerint az amerikaiakkal versenytárgyalás nélkül megkötött, az Európai Unió által hevesen bírált szerződés volt az ára Románia NATO-csatlakozásának. A 415 kilométeres sztráda megépítését eredetileg 2,2 milliárd euróért vállalta a Bechtel. Európai uniós támogatás és költségvetési források híján azonban az építkezés nem haladt, a felhalmozott adósságokért pedig a Bechtel késedelmi kamatot és kártérítést követelt, amikor pedig mégis újrakezdték a munkát egy-egy szakaszon, a Bechtel a munkagépek felvonultatásáért is jelentős összegeket számolt fel, maga a szerződésbontás pedig 37 millió euróba került.

Romániának időközben az észak-erdélyi sztráda Marosvásárhely és Aranyosgyéres közötti szakaszát sikerült felvetetnie a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T). Románia tehát ennek megépítésére most már európai támogatást is igénybe vehet, és így ezen a szakaszon – ha akadozva is, de – tovább épül az autópálya.

Forrás: Baranyi László – MTI

Illusztrációs kiemelt kép: MTI Fotó – Czeglédi Zsolt

 

(Ezt a cikket 36 alkalommal tekintették meg.)