Heti üzemanyagárak: nem várható változás

A Reuters adatközlése alapján a július 18 – július 22-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 1,4%-kal lett drágább, a gázolaj ára 1,8%-kal csökkent. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,5 százalékkal gyengült a dollárhoz viszonyítva. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján július 25-én, hétfőn várhatóan nem lesz árváltoztatás.
A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 43-46 dollár között ingadozott, heti átlagban szinte nem változott az ár. A spot olajár a hét első négy napján 45,5 dolár/hordós áér körül ingadozott, majd péntekre több mint egy dollárral csökkent az ár. Az egész heti stagnálást és a pénteki kisebb árcsökkenést a magas készletszinttel magyarázzák, az USA-ban és Európában is növekedtek a kőolajkészletek és a benzinkészletek, míg a dízelkészletek kicsit csökkentek. Az előző hetek tapasztalata alapján most már az sem okozott, meglepetést, hogy az amerikai benzinkészletek a nyári vezetési szezon ellenére emelkedtek tovább.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 0,6 dollárral, közel 1,3%-kal csökkent ezen a héten. A hosszabb határidőkre vonatkozó olajtőzsdei befektetések mennyisége (a csütörtöki statisztika szerint) nagyot csökkent. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten kicsit nőtt, mivel a WTI ár erőteljesebben csökkent. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten 14 darabbal nőtt, az elemzők szerint ez is a kőolaj kínálat erősödését jelzi. Európában az üzemanyagok készletszintje amiatt (is) emelkedett, mivel az exportlehetőségek nagyon beszűkültek. Néhány szállítmány elindult Nigéria felé, de még kétséges, hogy mivel fizetnek a megrendelők. Egy mexikói nagy finomító leállítása miatt, Mexikó most import üzemanyagot vásárol.
Az európai benzinpiacokon az árak a kőolaj mozgását követték, a héten csak keddre emelkedett meg a benzinár, majd a többi napon stagnált, vagy csökkent. A piacokon az árak 1,5% körül emelkedtek, a legkevésbé az ARA piacon. A gázolaj ára csak kis mértékben csökkent, a legkevésbé az ARA piacon esett az ár. A fintomítók átprogramozták termelésüket és most kevesebb benzint és több gázolajat/dízelt állítanak elő. Európában és az USA-ban is növekedett a finomítói kibocsátás.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva a július 18 – július 22-e közötti időszakban 1,4%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon 1,5%-os volt az áremelkedés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 1,3%-kal növekedtek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 1,8%-kal mérséklődött, az észak-európai piacokon 1,8-1,3%-kal csökkentek az árak a megelőző hét átlagához képest.
A forint árfolyama a július 18 – július 22-i héten valamivel 285 Ft/dollár fölött ingadozott, másfél forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. Az árfolyam a hét folyamán ingadozott, majd pénteken 0,8 forinttal gyengült. A forint-árfolyam ezen a héten az euróhoz viszonyítva is gyengült, a dollár tovább erősödött az euróval szemben. A forintárfolyam változása ezen a héten felerősítette a dollárban számolt benzinár emelkedését és mérséklete a dízel dollárban számított árcsökkenését.
A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 1,9%-os emelkedést mutatnak az árak, az NWE piacon 2,0%-os, az ARA piacon 1,8%-os volt az áremelkedés. A gázolajnál, a mediterrán piacon a forintban számított heti csökkenés 1,3%-os volt, az észak-európai piacokon 1,2-0,8%-kal csökkentek az árak forintban mérve.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében 2 foint körüli áremelkedést jeleztek, az árak a hét második felében az első három nap adataihoz viszonyítva csökkentek. A gázolaj esetében 1-1,5 forintos árcsökkenés jelentkezett, a hét második felében felerősödött az árcsökkenés. Hétfőn, július 25-én, a piaci változásokat figyelembe véve nem várunk semmilyen változtatást, az adatok legfeljebb két forintos benzin áremelés és 2 forintos dízel árcsökkentés lehetőségét tartalmazzák.
Árváltoztatás nélkül a benzin ára 332 forint/liter körüli szinten változhat, a gázolajé 334 forint körüli szinten. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy év során a benzin ára 14, a gázolaj ára 9%-kal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 25%-kal több benzint és 18%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.
MEGJEGYZÉS
A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.
A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.
Forrás: GKI Energiakutató Kft.
(Ezt a cikket 195 alkalommal tekintették meg.)