A Volvo Trucks továbbfejlesztett hajtáslánca javítja a teljesítményt és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást

A hajtáslánc egész fejlesztési és gyártási folyamatát a Volvo Trucks irányítja. Így mind a hardvereken, mind a szoftvereken folyamatos apró fejlesztéseket végezhetünk a minél magasabb teljesítmény és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében. - Forrás: Volvo Trucks
A Volvo Trucks egyedi hajtáslánca most minden korábbinál hatékonyabb. Az Euro 6 motorok legújabb generációjával és az integrált, intelligens Volvo I-Shift váltóval a Volvo Trucks újabb lépést tesz a hatékonyabb szállítmányozás útján.

„Jelentős eredménynek tartjuk, hogy az üzemanyag-takarékosságot kiváló vezethetőség mellett tudjuk biztosítani, ahelyett, hogy csupán valamelyik területre fókuszálnánk” – fogalmazott Claes Nilsson, a Volvo Trucks elnök-vezérigazgatója. „A Volvo Trucks régi célja, hogy mind a két területen sikereket érjünk el. Ezért a teljes hajtáslánc egész fejlesztési és gyártási folyamatát mi magunk irányítjuk. Így biztosíthatjuk a motor és a váltó közti optimális integrációt és kommunikációt, és folyamatosan finomhangolhatjuk hardvereinket és szoftvereinket a jó vezethetőség és az alacsony üzemanyag-fogyasztás közötti egyensúly kialakítása érdekében.”
Az integrált hajtáslánc egy továbbfejlesztett Euro 6 motorból és a Volvo különleges I-Shift váltójából tevődik össze. A motor tökéletesen példázza, hogyan képes sok kisebb előrelépés együttesen komoly előnyöket biztosítani. A két legjelentősebb fejlesztés a megnövelt sűrítési arány a D13 motor 420 és 460 lóerős változatánál, valamint az új, optimalizált turbófeltöltő, amely a D13 motor 500 és 540 lóerős változatába került be.

„Számos ügyfelünk számára fontos szempont a magas átlagsebesség fenntartása, mivel ezzel időt takaríthat meg – ez az idő pedig kulcsfontosságú lehet a szállítmányozási feladat teljesítéséhez. Ugyanilyen fontos szempont az üzemanyagköltségek minimalizálása. Új megoldásunk azért különleges, mivel itt a motor és a sebességváltó együttesen nyújt kiemelkedő teljesítményt, amely segít hatékonyabbá tenni a szállítmányozást” – mondja Mats Franzén, a Volvo Trucks hajtáslánckomponensekért és motorokért felelős termékmenedzsere.
Hogy a legújabb fejlesztésekkel pontosan mennyi üzemanyag takarítható meg, az a teherautó műszaki adataitól és felhasználási területétől függ. Egy távolsági fuvarozást végző Volvo FH esetében például akár 3 százalékkal is csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás. Nehéz teherszállítási feladatok, például rönkszállítás esetében pedig akár még ennél is magasabb megtakarítás érhető el, ha a motort a Volvo Trucks által a közelmúltban bevezetett, kúszófokozatokkal és a különleges, meghajtott és felemelt hátsó tengellyel, az emelhető tandemtengellyel együtt használják.

Az üzemanyag-fogyasztást tovább csökkenti a fülke légellenállásának javítása. A légellenállás a sebességgel együtt, de jóval nagyobb mértékben nő. Kétszer nagyobb sebességnél például négyszer erősebb légellenállást kell legyőzni, ami jelentős hatást gyakorol a teherautók üzemanyag-fogyasztására. „A légellenállás javítása során komoly hangsúlyt fektetünk a holisztikus megközelítésre. A teherautót a legapróbb részletekig megvizsgáltuk, hogy azonosíthassuk azokat az optimalizálható elemeket, amelyekkel a lehető legtöbb előrelépést érhetjük el” – magyarázza Anders Tenstam, a légellenállás-fejlesztés vezető kutatómérnöke.
A jobb légáramlás kialakítása érdekében a Volvo Trucks apró módosításokat végzett az első lökhárító-légterelőn, a szélterelő paneleken, a sárvédőíveken, a sárfogókon, illetve a kerékdobokon. Ezek mind olyan kisebb elemek, amelyek együttesen jelentősen hozzájárulnak a vásárlók számára előnyösebb jármű kialakításához.

„Vásárlóink produktív és költséghatékony új megoldásokat keresnek. Hogy megfelelhessünk elvárásaiknak, komoly erőfeszítéseket teszünk, hogy folyamatosan javítsuk teherautóink vezethetőségét, és csökkentsük üzemanyag-fogyasztásukat” – szögezi le Claes Nilsson.
Az Euro 6 motort érintő fejlesztések
Az Euro 6 motor válogatott fejlesztései (13 literes, közös nyomócsöves):
- Közös nyomócsőrendszer az összes teljesítményszinten
- Továbbfejlesztett sűrítés a 420 és 460 lóerős D13-as motoroknál
- Új, optimalizált turbófeltöltés az 500 és 540 lóerős D13-as motoroknál
- Alacsonyabb belső súrlódás az új dugattyúknak és főtengely tömítésnek köszönhetően
- Továbbfejlesztett szoftver és motorvezérlés
- Alacsonyabb tömegű motorok
Az I-Shift három különböző változatban kapható
A Volvo Trucks I-Shift intelligens automata váltója tökéletes időzítéssel képes a megfelelő fokozat kiválasztására. A különböző fuvarozási módokhoz tervezett különböző változatokban kapható standard verzió mellett az I-Shift Dual Clutch és az I-Shift with Crawler Gears is elérhető. A két tengelykapcsolóval felszerelt I-Shift Dual Clutch alig érezhető fokozatváltást képes végezni. A rendszer a fokozatváltások közben is fenntartja a nyomatékot, ezért az I-Shift Dual Clutch optimális megoldás olyan fuvarozási feladatokhoz, amelyeknél nagy teljesítményre, nagy átlagsebességre és a fokozatok közti gyakori váltásra van szükség. Az I-Shift with Crawler Gears megoldást nehéz terhek fuvarozásához és rendkívüli igénybevételt jelentő feladatokhoz alkottuk meg, így akár 325 tonnás szerelvényössztömeg esetén is képes álló helyzetből elindulni vele. A kúszóáttételek révén akár rendkívül alacsony sebességen is haladhat.
Fejlesztések a légellenállás terén
- Az első lökhárító-légterelőt úgy alkottuk meg, hogy optimális levegőelosztást tegyen lehetővé a jármű alatt és oldalánál.
- A légterelőket úgy módosítottuk, hogy jobb légáramlást biztosítsanak a vontató és a pótkocsi között.ű
- A sárvédőíveket és a sárfogókat úgy alakítottuk ki, hogy eredeti feladatuk elvégzése mellett a légellenállást is csökkentsék.
- A kerékdobok tömítéseket kaptak az abroncsok és a sárvédők közötti légáramlás javítása érdekében.
Forrás: Volvo Trucks
(Ezt a cikket 231 alkalommal tekintették meg.)