Konferencia_autokiallitas

Forrás: One On One Kommunikáció

A buszok és haszonjárművek mellett egyre több a CNG-s személyautó is hazai utakon

Negyedik alkalommal rendezték meg június 2-3-án a gödöllői Szent István Egyetemen a CNG&LNG Konferenciát és Kiállítást. A rendezvényen húsznál is több személyautó, haszonjármű, kompresszor és töltőeszköz mutatkozott be a nagyközönségnek. Az esemény fontosságát tükrözi, hogy az új Mercedes-Benz Citaro gázbusz, valamint az Audi A3 g-tron CNG, továbbá a Volkswagen Golf TGI CNG változata is itt tartotta magyarországi premierjét. „Hazánkban robbanásszerű fejlődés előtt áll a gázközlekedés, melyet az elmúlt egy év fejlesztései és beruházásai is igazolnak” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.  

Forrás: One On One Kommunikáció
Forrás: One On One Kommunikáció

Egy friss számítás szerint, ha már a mai naptól gázüzemű járművekre váltanánk, akkor idő előtt lehetővé válna a 2030-ra kitűzött uniós célkitűzés teljesítése, mely szerint 14 éven belül 30 százalékkal kellene csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását. Nem csak ez, hanem az elmúlt egy évben történt jelentős beruházások, fejlesztések, valamint a nemrég beharangozott jogszabály-változások is szolgáltattak beszédtémát a hazai gázközlekedésben érdekelt üzemeltetők, szolgáltatók és gyártók számára.

Magyarországi járműpremierek

A IV. CNG & LNG konferencia számtalan járműpremiernek adott helyet. Első ízben volt látható a Mercedes-Benz Citaro sűrített földgázzal (CNG) hajtott változata. Az autóbusz hajtásáról egy vadonatúj, kizárólag bio- és földgázzal üzemeltethető 7,7 literes, hathengeres erőforrás gondoskodik. A személyautók közül a rendezvényen a CNG-vel hajtott Audi A3 g-tron, a hetedik generációs Volkswagen Golf TGI, a Skoda Citygo, valamint egy kettős üzemű Volvo V70 Bi-Fuel volt látható először Magyarországon. Ezek rendkívül gazdaságos és környezetbarát típusoknak számítanak, hiszen a Volvo kivételével mindegyik szén-dioxid-kibocsátása jelentősen 100 g/km alatt marad, a Skodáé pedig a 80 g/km értéket sem éri el, amely így az utolérhetetlen 10 Ft/km üzemanyag költséggel ér fel.

Forrás: One On One Kommunikáció
Forrás: One On One Kommunikáció

Jelentős fejlesztések a közlekedésben

Az utóbbi időszakban jelentős előrelépés történt a tömegközlekedésben a károsanyag-kibocsátás csökkentés terén. A fejlesztések sorát Kaposvár kezdte, tavaly ősszel a somogyi megyeszékhely 40 darab CNG-üzemű vadonatúj autóbuszt állított forgalomba. Miskolcon pedig az év elején 75 busszal fiatalodott az autóbuszpark. Nyíregyháza viszont a közelmúltban hirdetett eredményt közbeszerzési tenderén, melynek köszönhetően 41 darab új CNG-busszal gazdagodhat a város buszflottája. A korábbi beszerzéseknek köszönhetően ugyanakkor a fenti városokon kívül Budapesten 71, Szegeden 41, Zalaegerszegen pedig 10 darab gázbusz van forgalomban.

„A sűrített földgázzal (CNG) üzemelő járművek a dízelesekhez képest nagyságrendekkel kevésbé terhelik a környezetet. Ráadásul előnyösebb üzemeltetési költség mellett kínálnak hatékony megoldást a tüdő és más légzőszervi rákbetegség kialakulásáért, továbbá a szív és érrendszeri megbetegedésekből fakadó időelőtti elhalálozásokért felelős szilárd-részecske kibocsátás-mentes üzemre” – jegyezte meg Domanovszky Henrik. A fejlesztéseket és az ehhez kapcsolódó sikereket a szakma is elismeri. A mintegy 30 tagot tömörítő Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület által alapított díjat, az év során forgalomba helyezett legnagyobb gázüzemű járműflotta elismeréséül Reinhard Faderl, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója vehette át Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésfejlesztési Operatív Programokért felelős, helyettes államtitkárától.

Illusztráció - CNG autóbusz - Forrás: One On One Kommunikáció
Illusztráció – CNG autóbusz – Forrás: One On One Kommunikáció

Jelentős infrastruktúra-fejlesztés

A konferencia másnapján került sor a magyarországi LNG-infrastruktúra fejlesztését előirányzó 17 millió eurós összértékű PAN-LNG fejlesztési projekttel kapcsolatos tanulmányok részletes ismertetésére. A PAN-LNG tanulmány többek között a földgázhajtású járművek technológiájának jövőképén túl ismerteti a bio- és földgáz alapú közlekedés elterjedésével együtt járó társadalmi-környezeti előnyöket is. „Mérésekkel bizonyítottuk, hogy a gázüzemű járművek károsanyag kibocsátása, különösképpen a világot felkavaró NOx terén akár százada is lehet egy korszerű dízel járműének. Az üzemeltetők most azt is megtapasztalhatják, hogy a gázüzemű járművel olcsóbb közlekedni, tehát megéri áttérni” – emelte ki a Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke és a PAN-LNG Project koordinátora.

Új, CNG üzemű autóbuszok állnak töltőállomásukon Miskolcon 2016. március 4-én. Hetvenöt új, környezetbarát, sűrített földgázzal hajtott, alacsonypadlós, MAN gyártmányú autóbusz áll menetrendszerinti forgalomba a városban, egyúttal átadták a járművek töltőállomásait is. MTI Fotó: Vajda János
Új, CNG üzemű autóbuszok állnak töltőállomásukon Miskolcon 2016. március 4-én. Hetvenöt új, környezetbarát, sűrített földgázzal hajtott, alacsonypadlós, MAN gyártmányú autóbusz áll menetrendszerinti forgalomba a városban, egyúttal átadták a járművek töltőállomásait is. MTI Fotó: Vajda János

Biogáz, mint kiugrási lehetőség

A PAN-LNG Projektnek nemcsak az a célja, hogy fejlessze a hazai LNG töltőinfrastruktúrát, hanem kiemelt feladatként kezeli a cseppfolyósított földgáz (LNG) hazai előállítási lehetőségének megteremtését is. Mindez önmagában hordozza az import energia kiváltását, hazánk külkereskedelmi mérlegének javítását. Emellett azonban a tanulmány készítői reális lehetőségként tekintenek a biogáz alapú üzemanyag előállításra is. „A hazai biogáz-előállítás fejlesztése azért is kiemelt fontosságú, mert ezáltal az energia körfolyamat egészére nézve értelmezhető, akár teljesen 0 CO2 kibocsátást érhetünk el, ráadásul bármely járműkategóriában” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik.

Fővárosi sikerek

Az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. szakmai irányítása alatt álló FŐGÁZ kezdeményezésére 2009-ben hat vállalat szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy – gazdaságossági alapokon nyugvó üzleti modell kidolgozását követően – CNG járműveket állít üzembe. A FŐGÁZ vállalta, hogy megteremti a járművek töltéséhez szükséges infrastruktúrát, ennek érdekében már két közforgalmú és egy üzemi töltőállomást üzemeltet Budapesten. Hazánkban ugyanakkor összesen Magyarországon jelenleg 8 nyilvános CNG-töltőállomás üzemel.

Forrás: One On One Kommunikáció
Forrás: One On One Kommunikáció

Jelenleg a hazánkban üzemelő CNG személyautók száma 5-7 ezer darab között van, ami a régiós összehasonlításban még alacsonynak számít. A FŐGÁZ  34 db CNG-üzemű gépjárműve, valamint a hazai zöld taxizás úttörőjeként a Budapest Taxi 50 db-os CNG autóflottája népszerűsíti a környezetbarát és gazdaságos közlekedést. A BKV által üzemeltett buszok mellett az FKF Fővárosi Közterület Fenntartó Nonprofit Zrt. már 60 CNG-s hulladékszállító járművel és 3 kisteherautóval járul hozzá az élhetőbb város megteremtéséhez.

A Kaposvári Közlekedési Zrt., a nemzeti közműszolgáltatás részeként működő FŐGÁZ CNG Kft. és az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. 2015 októberében létrehozta a KAPOS CNG Kft.-t azzal a céllal, hogy a Kaposváron üzembe állított sűrített földgázüzemű buszok CNG üzemanyag ellátása biztosított legyen, ezzel mérsékelve a környezetszennyezést és elősegítve egy zöldebb jövő megteremtését Kaposváron is. A FŐGÁZ célul tűzte ki, hogy meghonosítja a sűrített földgáz-üzemű tömegközlekedést, ennek érdekében már több vidéki városban is folynak ez irányú egyeztetések.

Forrás: One On One Kommunikáció
Forrás: One On One Kommunikáció

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)

Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Háttérinformáció:

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta az évtized közepétől majd érvénybelépő nagyon szigorú EURO6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége a jelentős, akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.

Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Forrás: One On One Kommunikáció – MGKKE

(Ezt a cikket 182 alkalommal tekintették meg.)