Fuvarlevél: Az érdekképviselőt kitiltották a vámudvarból

Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Remegő térdekkel nem lehet érdekképviseletet játszani
A csaló külföldiek ellen fellépő, érdekképviselő fuvarozót kitiltották az alagi vámudvarból. Így ő a kerítésen kívülről nézhette az éppen vámkezelésre váró ukrán sofőröket. Most már nem áll módjában, hogy megtudakolja, milyen engedéllyel viszik a magyar árut?
Bizonyára sok olvasónk emlékszik még rá, hogy Jánosi Barnabás kollégánk 2014. augusztus 7-én, a Fót-Alagi vámudvarban néhány ukrán kamionossal szóba elegyedett és rájött, hogy azok harmadik országos engedély nélkül vinnék a magyar árut Oroszországba. Kollégánk szólt a vámosnak, hogy intézkedni kellene. Az eredmény Jánosi Barnabás meghurcolásával végződött. Az azóta eltelt két év során megszülettek azok a jogszabályok, melyek alapján az engedély nélkül fuvarozó külföldieket simán el lehetne kapni.
Sajnos a jogszabályi helyzet rendeződését nem mindig követik azonnali intézkedések. Pedig már a felrakó ill. lerakó helyek ügyintézőinek is muszáj vizsgálni a külföldi kamionosok fuvarengedélyeit. A felületes, vagy el nem végzett vizsgálat 300 ezer forintos pénzbírságot von maga után. Jogosulatlan, engedély nélküli külföldi fuvarozók lefüleléséről egyelőre még nem kaptunk híradást.
Pedig az illegális tevékenység jelen van, és arról fuvarozótársaink folyamatosan tájékoztatják a Fuvarlevél szerkesztőségét: vámügyintézésre várva naponta találkoznak engedély nélkül fuvarozó unión kívüli kamionosokkal. Kollégáink folyamatosan észlelik és jelzik a megfelelő hivatalos csatornákon is a külföldi sofőrök jogosulatlan tevékenységét.
Ki tiltotta ki Jánosi Barnabást a vámudvarból?
A fent említett 2014 évi esettel foglalkozott a sajtó is, végül mégsem az engedélyekkel manipuláló ukrán kamionosok fizettek rá, hanem Jánosi Barnabás vesztett el egy állandó megbízást az ügy kapcsán. Az MKFE először kezdeményezte a NAV-nál az eset kivizsgálását, de aztán elfogadta a hivatalos választ, miszerint a NAV teljesen szabályosan járt el. A vizsgálatról készült jegyzőkönyvet sajnos nem láttuk, ami azért kár, mert abban szerepelnie kellett a kollégánk által kifogásolt ukrán engedélyek fénymásolatai alapján megállapított hatósági álláspontnak.
Jánosi Barnabás a napokban nyilatkozott munkatársunknak: A múlt héten odamentem vámkezelni az alagi majorba, és a biztonsági őr vagy a portás közölte, hogy én oda a lábam be nem tehetem, úgyhogy más vigye be az autót. Szerencsémre ott volt egy gépkocsivezetőm, aki bement az autóval. Mondtam a biztonsági őrnek, hogy szeretnék valami írásos anyagot kapni arról, hogy ki vagyok tőlük tiltva és főleg arról, hogy miért? Azt válaszolta, hogy ő csak annyit tud, hogy van egy spirálfüzetük, abba az van beírva, hogy Jánosi Barnabás a területre nem léphet be. Semmi probléma gondoltam. Megvártam amíg az emberem végzett, aztán lehívattam a telepvezetőt, aki mondta, hogy volt velem kapcsolatban náluk egy incidens, amit a jövőben szeretnének elkerülni. Jó, de akkor adjál róla egy írásos dokumentációt, hogy miért vagyok innen kitiltva. Erre ő azt felelte, hogy igazából nem is vagyok én onnan kitiltva, bejöhetek én ide. Hát mondom, ne haragudj, de reggel engem nem engedtek be. Bejöhetek vámkezelni. Volt ott éppen 5 ukrán kamion, megkérdeztem, hogy akkor én azért nem jöhetek be mert itt vannak ezek az ukránok? Megnézte már valaki, hogy van-e ezeknek engedélye? Erre azt válaszolta, hogy ez nem az ő feladata.
Másnap reggel felhívtam az illetékes szakreferenst a NAV-nál, aki emlékezett még az esetemre. Kérdeztem, változott-e valami azóta? Hát igen felelte, nagyon sok minden változott… Engem például nem engednek be a vámudvarba vámkezelni, és itt áll 5 ukrán kamion. Megnézte vajon őket valaki, hogy van-e érvényes engedélyük? Én ezzel mit csináljak – kérdezte a referens. Hányszor voltatok kint mondjuk a vámudvarokat ellenőrizni amióta történt velem ez az esemény? Most már jogosultságotok is van bemenni a telephelyekre bármikor ellenőrizni. Higgyjem el, hogy nem jutnak oda mindenhová. Ezután én írtam az MKFE Fórumba egy válasz kérést a vezetőség számára, hogy szeretném megtudni hová jutottak el a NAV emberei, derítettek-e fel jogosulatlan fuvarozást az elmúlt két év alatt? Fent van a Fórumon a bejegyzésem, tegnap tettem fel a kérdést.
Jánosi Barnabás kollégánk hozzájárulásával közkinccsé tesszük az április 11-én, az MKFE Fórumba írt bejegyzésének néhány részletét. Az itt idézett bejegyzésre 17 fuvarozó írt csalódott, felháborodással, helyenként indulatos megjegyzésekkel fűszerezett hozzászólást. A fuvarozók egyöntetű álláspontja szerint a papíron elkészült piacvédelmi reformok nem mentek át a gyakorlatba.
„Braun-Car Kft. – Jánosi Barnabás (2016 ápr. 11. 12:23)
Tisztelt Vezetőség!
Szeretnénk érdeklődni milyen hatásköre van a mi miniszterelnöki megbízottunknak?
Megint egyeztetünk a NAV-val, mondjunk helyszíneket hová menjenek stb…(mellékesen ezt játsszuk 4 éve, azóta sem sikerült jogosulatlan fuvarozót felderíteni)
Ma például a TVK-n rakodtak belarusz autók orosz árút olyan CEMT engedéllyel, ami Oroszországban nem volt érvényes. (hihetetlen módon kis idő múlva először előkerült tranzit-loco engedély, majd harmadik országos is, tehát ebből ítélve úgy gondolom maximálisan tudta a gk vezető hogy kellene megmenteni az engedélyt, mivel ezt nálunk úgysem ellenőrzi senki)
Ha lenne egy elektronikus engedély nyilvántartásunk, és egy megfelelően kidolgozott vámkezelési eljárás, ez ma meg sem történhetett volna.
Két év alatt annyit értünk el, hogy engem nem engedtek be vámkezelni, másnak kellett az autót bevinni, míg 5 külföldi autó ott vigyorgott! Vajon nekik volt megfelelő engedélyük??? Vagy pont azért nem mehettem be, nehogy újra fény derüljön a szabálytalanságra? A NAV felelős emberének feltett kérdésemre a válasza csupán annyi volt, nem jutnak oda mindenhová.
Kérném az érdekképviseletet kérjen már ki a NAV-tól egy olyan listát ahová odajutottak, és még esetleg szabálytalanságot is tártak fel?!
Hiába a „FORRÓ DRÓT” bejelentés, stb, a jogosulatlan fuvarozó nyilatkozik, majd nevetve távozik, és megkérdezi tőlem hogy akkor most mi van?
Mikor lesz változás? Amikor már mindenki tönkrement?
Vagy netán nincs szükség a kisvállalkozásokra?
Tudom, a 2016-os év a piacvédelem éve lesz.
2015 májusa óta milyen változás történt akár az engedélygazdálkodás, akár az ellenőrzés területén? Egy egész év telt el, kézzelfogható eredmény nélkül. Tudjuk vannak sikerek a vegyes bizottsági ülések után, a gond csupán az hogy a külföldiek ugyanúgy, vagy talán még nagyobb számban vannak jelen. Tehát az eddigi munka eredménye nem érzékelhető!
Bezzeg napidíj és gépkocsivezető képzés. Ezek is fontos dolgok, sőtt megkésettek. De a saját piacunk megvédése, a magyar fuvarozók munkához jutásának feltételeinek biztosítása, a magyar gazdaság ezen szegmensének zavartalan működése, mindenek előtti cél kell hogy legyen!
Tisztelettel: Jánosi Barnabás”
Megjegyezzük, hogy az MKFE honlapján pár napja már csak az oda regisztrált tagok olvashatják a Fórum bejegyzéseit. Senki sem tudja az okát, miért kellett máról-holnapra kizárni a nyilvánosságot? (Az MKFE tájékoztatása szerint a Fórum bejegyzéseit csak MKFE Tagok olvashatják. Az MKFE a bejegyzéseket nem törli és nem cenzúrázza, így a Tagok számára továbbra is megjelenik Jánosi Barnabás bejegyzése is! A szerk.) Az általunk megkérdezett fuvarozók ettől függetlenül nyíltan és őszintén megfogalmazzák véleményüket lapunk számára is.
Jánosi Barnabás: Az MKFE által kezdeményezett eljárásban behívattak a NAV-hoz és közölték, hogy kivizsgálták az ügyemet és megállapították, hogy teljesen szabályosan jártak el a vámosok. Nekem pedig örülni kéne, hogy nem lettem feljelentve, amiért elálltam az utat a vámudvarban. Egyébként pedig nem a NAV hibájából lettem onnét kitiltva. A NAV-os hölgy végig engem támadott, megpróbált nyomás alatt tartani, célzott rá, hogy ők „mindent tudnak rólam”. Egyszóval minden módon megpróbált sakkban tartani. Tudom, hogy a NAV emberei nem hibáztak – mondtam neki – tudom, hogy teljesen szabályosan jártak el. Csak arra az egy kérdésre válaszoljon, hogy annak a 7 autónak, aki miatt az egész dolgot kezdeményeztem, volt-e érvényes engedélye vagy nem volt? Hát ők azt nem tudják. És ezt a mai napig nem tudja senki, nem vizsgálta senki! Katasztrófa, ami ebben az országban van.
Illegális külföldi kamionosok úton-útfélen
Jánosi Barnabás: Tegnap reggel az egyik felrakóhelyen megláttam egy belorusz kamiont. Megkérdeztem a sofőrt, hogy milyen engedéllyel viszi a magyar árut egy harmadik országba? Magyarán, egyáltalán jogosult-e a mi fuvarunkat elszállítani? Mondja, hogy CEMT-je van és Oroszországba megy. Na és írod a CEMT-et – kérdeztem? Mivel nem tudta, hogy kinek véljen, megmutatta az engedélyt. Hát az bizony Oroszországra nem volt érvényes. Mikor közöltem, hogy ez a CEMT Oroszországba nem érvényes, megnyugtatott, hogy van neki egyutas engedélye, majd azzal megy Oroszországba. Jó, akkor töltsd már ki azt az engedélyt – mondtam. Szépen ki is töltötte az engedélyt, de amikor jobban megnéztem, mondtam neki, hogy ez az engedély nem jó mivel ez csak Beloruszia és Magyarország közötti fuvarozásra érvényes! Ó, elnézést, elnézést mindjárt megnézi. Most már kitöltötte a rendes, harmadik országos engedélyt, de mikor azt kézbe vettem, rögtön láttam, hogy a halvány kék színű, azaz radírozható tollal töltötte ki! Kértem tőle egy másik tollat és azzal odaírtam neki a dátumot. Múltkor egy másik felrakóhelyen két szerb autó indult Törökországba, én éppen ott voltam az irodában amikor az engedélyt elkérték tőlük. Használt harmadik országos engedélyeket mutattak be, már ki volt töltve mind a két rovat, ráadásul úgy, hogy ide Magyarországra hoztak valamit, a kifele rovat meg ki volt húzva, ami azt jelenti, hogy üresen távoztak Magyarországról. Ilyen, érvénytelen engedélyeket mutattak be a vámkezeléshez! Az irodisták szó nélkül lefénymásolták az engedélyeket aztán visszaadták őket. A szerbek berakodtak és vitték a magyar árut Törökországba.
Azt azért nem árt tudni az érvénytelen engedélyeket elfogadó ügyintézőknek, hogy ilyen esetekben óriási kockázatot vállalnak fel. Az engedély fénymásolatát ugyanis meg kell őrizniük egy évig a saját irattárukban. A hatósági ellenőrzés pedig nem csupán abból áll, hogy az országúton lemeszeli a rendőr vagy a vámos a gépkocsivezetőt. Az ellenőrök a vámkezelő helyeket is bármikor felkereshetik utólagos ellenőrzés céljából. Ilyenkor elő kell keresni és be kell mutatni a szállítmányokhoz tartozó irattári okmányokat, így a lefénymásolt engedélyt is. A hamis vagy érvénytelen engedéllyel fuvarozó külföldiek ma még talán igazi földi paradicsomnak tartják Magyarországot. Csak a magyar határon legyenek túl a szállítmánnyal, attól kezdve már nincs miért izgulniuk. A csalások bizonyítéka viszont itt marad az irattárakban – és türelmesen vár, amíg rátalálnak.
Kaibinger Tamás
Forrás: Fuvarlevél (Újraközlés kizárólag a Fuvarlevél írásos engedélyével!)
(Ezt a cikket 603 alkalommal tekintették meg.)