Egyre kevesebb fut az utakon az Ikarus 200-as buszcsaládból

ikarus-256-emblema-busexpo-2016-160420

Ikarus 256 embléma. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

Az Ikarus 200-as buszcsaládból egyre kevesebb fut az országban. Az Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is tervezi e régi típusok lecserélését új autóbuszokra.

Rudabánya, 2016. április 20. Egy Ikarus 266-os autóbusz halad Rudabánya és Felsõtelekes között 2016. április 20-án. Az Ikarus 200-as buszcsaládból egyre kevesebb fut az országban, ezért az Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is tervezi e régi típusok lecserélését új buszokra. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Egy Ikarus 266-os autóbusz halad Rudabánya és Felsőtelekes között 2016. április 20-án.   MTI Fotó: Máthé Zoltán
Egy Ikarus 266-os autóbusz halad Dédestapolcsány határában 2016. április 20-án. Az Ikarus 200-as buszcsaládból egyre kevesebb fut az országban, ezért az Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is tervezi e régi típusok lecserélését új buszokra. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Egy Ikarus 266-os autóbusz halad Dédestapolcsány határában 2016. április 20-án.  MTI Fotó: Máthé Zoltán
Erdõbénye, 2016. április 20. Egy Ikarus 266-os autóbusz a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Erdõbénye vasútállomásán 2016. április 20-án. Az Ikarus 200-as buszcsaládból egyre kevesebb fut az országban, ezért az Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is tervezi e régi típusok lecserélését új buszokra. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Egy Ikarus 266-os autóbusz a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Erdőbénye vasútállomásán 2016. április 20-án.
MTI Fotó: Máthé Zoltán

1966-ban alakult meg az Ikaruson belül az egyedi gyáregység (ma Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft.), amelynek feladata az igényes, egyéni megrendelésre készült autóbuszok gyártása volt.

A Rába Gépgyár a MAN cégtől vásárolt licenc alapján új motorok gyártását kezdte meg, amely lehetővé tette hosszabb és nehezebb járművek készítését is. Így már 1966-ban elkészült a gyár első csuklós busza, egy Ikarus 180-as. Ekkor indul meg az Ikarus 200-as autóbuszcsalád gyártása is, amely a későbbiekben a legmeghatározóbb széria lett.

Ikarus 256 autóbusz a 2016-os Busexpo kiállításon április 20-án. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Ikarus 256 autóbusz a 2016-os Busexpo kiállításon április 20-án. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Az Ikarusnál 1973-ban beszüntették az addigi típusok (Ikarus 180, 556, 66) gyártását, helyette csak az Ikarus 200-as sorozatot gyártották.

Ikarus 256 autóbusz a Busexpo 2016 kiállításon április 4-én. Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Ikarus 256 autóbusz a Busexpo 2016 kiállításon április 4-én. Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu
Ikarus 256 autóbusz motortér. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Ikarus 256 autóbusz motortér. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Az 1980-tól a rendszerváltásig tartó időszak az Ikarus gyár történetének fénykora, de egyben későbbi süllyedésének is oka volt. Az új évtized elejére már több modern fejlesztéssel (pl.: Ikarus 400-as család) és találmánnyal (pl.: becsuklásgátló) is előrukkolt, amelyek, mára a modern autóbuszok elengedhetetlen részeivé váltak világszerte. Ám a vezetés a kereslet kisebb visszaesésétől tartva csak a már egyre elavultabbnak számító Ikarus 200-as autóbuszok gyártását preferálta, így a gyár látszólag jó eredményeket mutathatott fel, folyamatosan a világ egyik legnagyobb ilyen üzeme maradhatott, ám emellett a gyár jövője egyre kevésbé látszott biztosítottnak.

Ikarus 256 autóbusz büszke tulajdonosával a 2016-os Busexpo kiállításon Zsámbékon április 20-án. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Ikarus 256 autóbusz büszke tulajdonosával a 2016-os Busexpo kiállításon Zsámbékon, április 20-án. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu
Ikarus 256 busz oldalról a Busexpo 2016 kiállításon. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Ikarus 256 busz oldalról a Busexpo 2016 kiállításon. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu
Volános Ikarus autóbusz a 2016 április 20-án megrendezett Busexpo 2016 szakkiállításon. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Volános Ikarus autóbusz a 2016 április 20-án megrendezett Busexpo 2016 szakkiállításon. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu
Migránsok egy a beremendi határátkelőről indult autóbuszon Harkány közelében 2015. szeptember 18-án. MTI Fotó: Varga György
Migránsok egy a beremendi határátkelőről indult Ikarus autóbuszon Harkány közelében 2015. szeptember 18-án. MTI Fotó: Varga György
Az Ikarus 280-as autóbusz utolsó, utasokat szállító ráncajtós példánya utolsó napján a 7E buszjárat Nyírpalota utcai végállomásán 2014. október 3-án. Kivonják a BKV járműparkjából az Ikarus 280-as autóbusz ráncajtós példányait. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Az Ikarus 280-as autóbusz, utasokat szállító ráncajtós példánya utolsó napján a 7E buszjárat Nyírpalota utcai végállomásán 2014. október 3-án. Ekkor vonták ki a BKV járműparkjából az Ikarus 280-as autóbusz ráncajtós példányait. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Az Ikarus 280-as autóbusz utolsó, utasokat szállító útján, a Keleti pályaudvarnál közlekedett 2014. október 3-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Az Ikarus 280-as autóbusz utolsó, utasokat szállító útján Budapesten, a Keleti pályaudvarnál közlekedett 2014. október 3-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Forrás: MTI – Máthé Zoltán, Wikipédia

 

(Ezt a cikket 763 alkalommal tekintették meg.)