Egyre kevesebb fut az utakon az Ikarus 200-as buszcsaládból
![ikarus-256-emblema-busexpo-2016-160420](https://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-256-emblema-busexpo-2016-160420.jpg)
Ikarus 256 embléma. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Az Ikarus 200-as buszcsaládból egyre kevesebb fut az országban. Az Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is tervezi e régi típusok lecserélését új autóbuszokra.
![Rudabánya, 2016. április 20. Egy Ikarus 266-os autóbusz halad Rudabánya és Felsõtelekes között 2016. április 20-án. Az Ikarus 200-as buszcsaládból egyre kevesebb fut az országban, ezért az Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is tervezi e régi típusok lecserélését új buszokra. MTI Fotó: Máthé Zoltán](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-266-autobusz-rudabanya-felsotelekes-kozott-160420.jpg)
![Egy Ikarus 266-os autóbusz halad Dédestapolcsány határában 2016. április 20-án. Az Ikarus 200-as buszcsaládból egyre kevesebb fut az országban, ezért az Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is tervezi e régi típusok lecserélését új buszokra. MTI Fotó: Máthé Zoltán](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-266-autobusz-dedestapolcsany-hataraban-160420-e1461410458290.jpg)
![Erdõbénye, 2016. április 20. Egy Ikarus 266-os autóbusz a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Erdõbénye vasútállomásán 2016. április 20-án. Az Ikarus 200-as buszcsaládból egyre kevesebb fut az országban, ezért az Észak-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is tervezi e régi típusok lecserélését új buszokra. MTI Fotó: Máthé Zoltán](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-266-autobusz-erdobenye-vasutallomasan-160420-e1461412008529.jpg)
MTI Fotó: Máthé Zoltán
1966-ban alakult meg az Ikaruson belül az egyedi gyáregység (ma Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft.), amelynek feladata az igényes, egyéni megrendelésre készült autóbuszok gyártása volt.
A Rába Gépgyár a MAN cégtől vásárolt licenc alapján új motorok gyártását kezdte meg, amely lehetővé tette hosszabb és nehezebb járművek készítését is. Így már 1966-ban elkészült a gyár első csuklós busza, egy Ikarus 180-as. Ekkor indul meg az Ikarus 200-as autóbuszcsalád gyártása is, amely a későbbiekben a legmeghatározóbb széria lett.
![Ikarus 256 autóbusz a 2016-os Busexpo kiállításon április 20-án. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-256-autobusz-160420.jpg)
Az Ikarusnál 1973-ban beszüntették az addigi típusok (Ikarus 180, 556, 66) gyártását, helyette csak az Ikarus 200-as sorozatot gyártották.
![Ikarus 256 autóbusz a Busexpo 2016 kiállításon április 4-én. Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-256-autobusz-busexpo-2016-160420.jpg)
![Ikarus 256 autóbusz motortér. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-256-autobusz-motorter-busexpo-2016-160420.jpg)
Az 1980-tól a rendszerváltásig tartó időszak az Ikarus gyár történetének fénykora, de egyben későbbi süllyedésének is oka volt. Az új évtized elejére már több modern fejlesztéssel (pl.: Ikarus 400-as család) és találmánnyal (pl.: becsuklásgátló) is előrukkolt, amelyek, mára a modern autóbuszok elengedhetetlen részeivé váltak világszerte. Ám a vezetés a kereslet kisebb visszaesésétől tartva csak a már egyre elavultabbnak számító Ikarus 200-as autóbuszok gyártását preferálta, így a gyár látszólag jó eredményeket mutathatott fel, folyamatosan a világ egyik legnagyobb ilyen üzeme maradhatott, ám emellett a gyár jövője egyre kevésbé látszott biztosítottnak.
![Ikarus 256 autóbusz büszke tulajdonosával a 2016-os Busexpo kiállításon Zsámbékon április 20-án. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-256-autobusz-tulajdonosaval-busexpo-2016-160420.jpg)
![Ikarus 256 busz oldalról a Busexpo 2016 kiállításon. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-256-oldalrol-busexpo-2016-160420.jpg)
![Volános Ikarus autóbusz a 2016 április 20-án megrendezett Busexpo 2016 szakkiállításon. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2016/04/ikarus-volan-busz-busexpo-2016-160420.jpg)
![Migránsok egy a beremendi határátkelőről indult autóbuszon Harkány közelében 2015. szeptember 18-án. MTI Fotó: Varga György](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2015/09/migransokat-szallito-ikarus-busz-harkany-kozeleben-150918.jpg)
![Az Ikarus 280-as autóbusz utolsó, utasokat szállító ráncajtós példánya utolsó napján a 7E buszjárat Nyírpalota utcai végállomásán 2014. október 3-án. Kivonják a BKV járműparkjából az Ikarus 280-as autóbusz ráncajtós példányait. MTI Fotó: Máthé Zoltán](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2014/10/az-ikarus-280-as-rancajtos-autobusz-utolso-munkanapjan-budapesten-141003.jpg)
![Az Ikarus 280-as autóbusz utolsó, utasokat szállító útján, a Keleti pályaudvarnál közlekedett 2014. október 3-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2014/10/kivonjak-a-forgalombol-a-bkv-rancajtos-ikarus-280-as-buszait-141003.jpg)
Forrás: MTI – Máthé Zoltán, Wikipédia
(Ezt a cikket 763 alkalommal tekintették meg.)