Az Európai Unió 14,5 milliárd forintos támogatásával az év végéig kiépül a Véda elnevezésű közúti intelligens ellenőrző kamerahálózat-rendszer – jelentette be az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese kedden sajtótájékoztatón, Budapesten.

Az e-útdíj technikai elemeinek első kapuját építik a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében 2013. június 10-én. MTI Fotó: Balázs Attila
Illusztráció – MTI Fotó: Balázs Attila

Halmosi Zsolt közölte: a rendszer 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fixtelepítésű komplex közlekedésellenőrző pontot (KKEP) foglal magában 134 útszakaszon. Továbbá a külföldi jogsértők elfogása érdekében beszereztek 26 nagy teljesítményű Skoda személygépkocsit.

Mindennek az a célja, hogy az Európai Unió célkitűzéseinek megfelelően a 2010-es adatokhoz képest a felére csökkenjen 2020-ra a közlekedési balesetekben elhunytak száma. Ez Magyarország esetében a 2010-es 740 áldozattal szemben 370-et jelent – tette hozzá a vezérőrnagy.

Elmondta: ugyan 1990 óta, amikor 2400-an vesztették életüket a közutakon, jelentős eredményeket sikerült elérni, ám 2014-ben megtorpant a csökkenő tendencia és a megelőző évhez képest 5,9 százalékkal többen, összesen 626-an vesztették életüket közlekedés közben.

A balesetek áldozatainak jelentős része más hibájából sérül meg vagy veszti életét, ezért is fontos mindenki számára a balesetek megelőzése. Ezt szolgálja a most kiépülő ellenőrzőrendszer – tette hozzá.

A Véda 3 fő elemből áll: a mobil és fix KKEP-kből, a közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó és információs rendszerből (KAFIR), valamint a külföldiek megállítására beszerzett nagy teljesítményű autókból.

Az eszközöket 2016 elejétől infokommunikációs vizsgálatnak vetik alá, a rendőrség csak azt követően kezdi meg a mobil sebességmérők egyéb funkcióinak, illetve a fix KKEP-knek az alkalmazását, hogy meggyőződött az adatbázisok és az eszközök rendszerszintű együttműködéséről – közölte Halmosi Zsolt.

Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője hangsúlyozta, hogy a sebességmérésen túl a rendszer alkalmas lesz más jogsértések – a többi között a biztonsági öv használatának elmulasztása, a záróvonal átlépése, a kötelező haladási irány megszegése, a tilos jelzésen áthaladás – dokumentálására is. Annak segítségével kiszűrhetőek a forgalomból kivont vagy lopott járművek, a műszaki vizsga vagy a kötelező biztosítás hiánya – sorolta a főosztályvezető.

Az is elhangzott, hogy Magyarországon a legtöbb baleset (30 százalék) még mindig a gyorshajtás miatt következik be. Az okok között a második helyen 25 százalékkal az elsőbbségi jog meg nem adása áll, a harmadik pedig 17 százalékkal, a kanyarodási szabályok áthágása.

Forrás: MTI
.

(Ezt a cikket 154 alkalommal tekintették meg.)