Heti üzemanyagárak: fel vagy le?
A Reuters adatközlése alapján az október 19 – október 23-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 7,4%-kal, a gázolajé 3%-kal lett olcsóbb. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,7%-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiaci árak és az árfolyam alakulása a hét második felében csökkenésből növekedésbe, illetve gyengülésbe váltott az október 21-i, szerdai (péntekre érvényes) üzemanyagár-döntést követően. A fenti jelentős tendencia-váltás miatt a benzin ára +/-2 forint között változhat, a gázolajnál 0/+3 forint közötti változtatás lehetséges.
A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 46-48 dollár között változott, a heti átlagban közel két és fél dollárral csökkent az ár. Az árak a hét első három napján folyamatosan mérséklődtek, majd emelkedtek és stagnáltak. A heti átlagos ár mérséklődését a túlkínálat okozta. Bár pénteken a kínai jegybank kamatcsökkentését követően először emelkedett az olajár annak reményében, hogy ez a döntés a kínai gazdaság élénkítését eredményezi, de később megváltozott a piaci vélemény és a borús hangulat eltüntette az emelkedést. Az amerikai köolaj, a WTI határidős ára is a Brentéhez hasonlóan változott, annak ellenére, hogy a kőolajfúrások ezen a héten tovább csökkentek, igaz ezen a héten csupán eggyel. A hét második felében a dollár jelentősen erősödött a vezető devizákkal szemben, amely árcsökkentő hatású.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 1,2 dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a spot ár most közel két dollárra van a határidős ár alatt. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten 3,4 dollárra emelkedett, mivel a határidős Brent ára kevésbé mérséklődött, mint a határidős WTI átlagra. Az üzemanyagpiacokon az európai benzinexport lehetőségei ezen a héten némileg javultak, mivel az Egyesült Államok keleti partjainál a benzinkészletek mérséklődtek, s ez megnyitotta az exportálás lehetőségét. Emellett Nigéria újból jelentős vásárlásokat jelentett be, s az ázsiai magas oktánszámú termékek iránti kereslet továbbra is erős. Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges, az ARA kikötőkben raktározott dízel igen magas készletszinten van, egyes kereskedők a szállítóhajókon való raktározást fontolgatják. Az európai belső árakat viszonylag magasan tartja az, hogy a Rajna vízszintje továbbra is sekély, a francia, német és svájci belső piac dízel-készletei különösen alacsony szinten vannak, mert a szállítás igen költséges.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon az október 19 – október 23-a közötti időszakban 7,4%-kal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon 6,1% volt a csökkenés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 5,5%-os volt az árak mérséklődése. A benzin ára mindhárom piacon a hét első két-három napján 16-30 dollár körül csökkent, majd a hét második felére emelkedett az ár, különösen a mediterrán benzin ára. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 3,0%-kal esett, az észak-európai piacokon 2,9-3,4%-os volt az árcsökkenés. gázolajnál is megfigyelhető, hogy az árcsökkenés szerdára emelkedésbe fordult. Ezen a héten az üzemanyagárak tendenciája a hét első felében lényegében véve megegyezett a Brent ár változási tendenciáival, de a hét második felében az üzemanyagárak meredekebben emelkedtek.
A forint árfolyama az október 19 – október 23-i héten 277 Ft/dollár körül ingadozott, 4,6 forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. Az árfolyam a hét második felében forult gyengülésbe és ez a változás felerősítette a forintban számított üzemanyagárak emelkedését.A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 5,8%-os, az északnyugat-európai piacon 4,5%-os, míg az ARA piacon 3,9%-os árcsökkenés jelentkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 1,4%-os áresést jeleztek, az észak-európai piacokon 1,3-1,7%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve. A heti átlagokkal szemben a szerdai, péntekre érvényes árváltoztatás után forintban mérve a benzinnél 2,1-4,5%-oa a gázolajnál 3,1-3,3%-os áremelkedés jelentkezett a különböző piacokon.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 7 forint körüli mérséklődést jeleznek, a másik két piacon valamivel kisebb a csökkenés mértéke. A héten szerdán és pénteken összesen 11 forinttal csökkent a benzin és 9 forinttal a dízel ára. Azt feltételezve, hogy az október 21-i, szerdai árdöntés utáni piaci árváltozásokat veszi figyelembe a jövő hét hétfői árdöntés, ezért a piaci tényezők alapján a benzinnél a két fontos csökkentéstől, az ártartáson át, a két forintos emelésig is elképzelhető a változtatás. A gázolaj forintban mért ára esetében a hét második felében az áremelkedés és az árfolyam gyengülése erőteljesebb hatást gyakorol, ezért itt az ártartástól a 2-3 forintos emelésig lehetséges a változtatás mértéke.
A benzin ára 329 forint/liter körüli szintre kerülhet, a gázolaj ára várhatóan 337-341 Ft/liter között változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy év során a benzin ára 14, a gázolaj ára 15%-kal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 21%-kal több benzint és 23%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.
MEGJEGYZÉS
A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.
A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.
Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.
(Ezt a cikket 98 alkalommal tekintették meg.)