A régió közlekedésének fejlesztéséről tanácskoztak Veszprémben
A 2020-ig tartó európai uniós fejlesztési időszakban három program öleli fel a közlekedésfejlesztési feladatokat, a prioritások között szerepel az autópálya-építés és a vasút korszerűsítése is – mondta Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára az elmúlt kedden Veszprémben.
A 8-as számú főút fejlesztéséről tartott szakmai fórumon Szalóki Flórián ismertette: a Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP) 2073 milliárd forint, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) 1215 milliárd forint, míg az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) programban több mint 330 milliárd forint áll rendelkezésre.
Jelezte: a következő időszak fontos feladata az egyes közlekedési módok közti átjárhatóság elősegítése is.
Szalóki Flórián elmondta, a korábbi gyakorlathoz képest változás, hogy célirányos pályázatokkal keresik meg azokat, akik a kiírás feltételeinek megfelelnek, míg eddig bárki pályázhatott.
Az elhasználódott utak fejlesztésére fedezetet nyújtana a helyben hagyott útdíj, hiszen ez az előzetes számítások szerint 20-30 milliárd forintot is elérne – hangsúlyozta a közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár.
A vasúti fejlesztésekről szólva Szalóki Flórián elmondta, a régió szempontjából kiemelkedő a Balaton körbeutazását megvalósító beruházás, amelynek összköltsége 2 milliárd forint, és az előzetes tervek szerint 2015 végére megvalósul.
A vasúti fejlesztések mellett nagy hangsúlyt kell fektetni a jegyértékesítés korszerűsítésére is, mert a jegykiadó automaták telepítése a tapasztalatok szerint megnöveli a bevételt – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
Markovszky György, a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a 8-as út fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta. A közlekedési infrastruktúra fejlettsége és a térség gazdasági mutatói között egyértelmű párhuzam vonható – jegyezte meg. Bodó Imre, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irodavezetője elmondta, hogy a 8-as számú főút fejlesztése a 2007 és 2013 közötti uniós fejlesztési ciklusban kezdődött meg, egy része pedig áthúzódik a következő, 2020-ig terjedő időszakra. Eddig 40 kilométernyi útszakasz újult meg és 16 kilométer kétszer két sávos út épült – fejtette ki.
Hozzátette: folyamatban van a székesfehérvári és várpalotai elkerülő szakasz építése, és előkészítés alatt a várpalotai elkerülő második üteme, a veszprémi körgyűrű és a Herend-Szemenye szakasz, valamint az M8-as Körmend és országhatár közti szakasza. Reiter Barnabás, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetőjének szavai szerint az elmúlt időszakban, részben a fejlesztések eredményeképpen, jelentősen csökkent a 8-as számú főúton a balesetek száma.
Forrás: MTI
.
(Ezt a cikket 59 alkalommal tekintették meg.)