Gazdaság Hírek Közút Külföld

Szakértői vélemény szerint újra kell építeni az erdélyi autópálya egyik szakaszát

A Romania Libera napilap által megszerzett szakértői jelentés szerint teljesen el kell bontani és újra kell építeni a dél-erdélyi autópályának egy tavaly novemberben átadott szakaszát.

Járművek közlekednek az A3-as autópályán Kolozsvár térségében 2013. október 4-én. Az észak-erdélyi autópálya építésének folyatatására tett ígéretet a közelmúltban Victor Ponta román miniszterelnök. A 415 kilométer hosszúra tervezett autópályából egyelőre 52 kilométer készült el a Kolozs megyei Gyalu és Torda között, a további kivitelezésre nincsen határidő, miután a román kormány felbontotta az építésre vonatkozó szerződést az amerikai Bechtel vállalattal. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Illusztráció – MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A jelentést a román autópálya-társaság (CNADNR) szakértői készítették, miután szeptember elején lezárták a Nagyszeben-Szászváros (Sibiu-Orastie) autópálya egy 12 kilométeres szakaszát, és a forgalmat a pályával párhuzamos országútra terelték. A szakértők megállapították, hogy 8-10 méteres mélységben víz szivárog be az autópálya alá, és ez okozza a felszínen megjelenő repedéseket. A szakértők a pálya 60-as kilométerénél a burkolat és az alapozás teljes elbontását, és a vízelvezetés utáni újraépítését javasolták.

Egy korábbi szakértői jelentés alapján az autópálya-társaság egyértelműen a kivitelezőt tette felelőssé a kialakult helyzetért. Ebben a jelentésben azt állapították meg, hogy az olasz Impregilo Salini társaság nem a kivitelezési technológiának megfelelően járt el, és nem megfelelő minőségű anyagokat használt.

Az olasz kivitelező viszont úgy tekinti: mentesült a felelősség alól azáltal, hogy a pályaszakaszt az autópályatársaság kérésére és felelősségére nyitották meg tavaly novemberben, két nappal a – Victor Ponta miniszterelnök által elvesztett – elnökválasztás előtt. A pályanyitáson Victor Ponta miniszterelnök és Ioan Rus akkori szállítási miniszter is részt vett. Az autópályaszakasz hivatalos átvétele azóta sem történt meg.

A Romania Libera megemlítette, hogy a vitás ügyekre szakosodott szakértői bizottság – amelyet döntőbírának ismertek el a szerződésben – jogosnak tartotta a kivitelező igényét a kivitelezési díj 20 százalékig terjedő kiegészítésére. A lap szerint Románia elveszítheti az autópályaépítés EU-s finanszírozását, ha 2015 végéig nem veszi át az immár hibátlanul megépített autópályaszakaszt.

Az autópályatársaság szeptember elején azt közölte, hogy kedvező időjárási viszonyok esetén másfél hónapig tartanak a javítási munkálatok az érintett szakaszon.

Forrás: Gazda Árpád – MTI
.

(Ezt a cikket 116 alkalommal tekintették meg.)