Gazdaság Hírek Közút

Tasó László: műszaki követelmények indokolják az új úttípus bevezetését

Miután a magyar kormány elhatározta, hogy minden megyei jogú városnak gyorsforgalmi kapcsolattal kell rendelkeznie, felülvizsgálták a terveket, és az derült ki, hogy több helyen a műszaki tartalom nem kellően indokolt, túl van tervezve. A vizsgálatok eredménye pedig arra vezetett, hogy kell egy új úttípus, amely 2×2 sávos gyorsforgalmi út fizikai elválasztással, viszont lehetővé teszi azt, hogy tervezzék eleve szintbeli csomópontokkal, kevesebb legyen a felüljáró, és elmaradjon a leállósáv – mondta Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára pénteken az M1 aktuális csatorna reggeli műsorában.

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Illusztráció – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Kifejtette: az új kategória bevezetése jelentős megtakarítást tesz lehetővé, miközben a forgalom biztonsága nem változik. Így gyorsforgalmi úton lehet majd közlekedni Békéscsabára, Kaposvárra és Egerbe. Az M gyorsút tehát egy új kategória, amelyet be kell vezetni ahhoz, hogy a tervezési munkát ki lehessen adni – mondta.

Az államtitkár kifejtette, a felülvizsgált műszaki tartalom alapján már szeptemberben kiírnak jó néhány közbeszerzési kivitelezési pályázatot, és december végéig mintegy 500 milliárd forint értékű pályázati felhívás jelenik majd meg.

Bizonyos összeghatár felett a beruházás úgynevezett nagyprojektté válik, az uniós támogatással épülő útszakasznak pedig meg kell felelnie bizonyos műszaki paramétereknek, hogy a támogatás megmaradjon – közölte Tasó László, aki emlékeztetett arra, hogy Magyarország járt már úgy, hogy nem kapta meg az uniótól remélt útépítési támogatást.

Az államtitkár beszélt arról is, hogy felül kell vizsgálni a hetvenes-nyolcvanas évek óta érvényes szabványokat is, mert eddig drágán épültek rossz minőségű utak, amelyek jelentős karbantartási kapacitásokat igényelnek.

A PPP-konstrukciókról szólva az államtitkár felidézte, hogy az előző kormányok 386 milliárd forint egyösszegű beruházási költség helyett harminc évre 3200 milliárd forint rendelkezésre állási díj kifizetését vállalták, ami ebben az évben konkrétan 114, 5 milliárd forint kifizetését jelenti. Ez az összeg elviszi az útdíjbevétel felét – mondta az államtitkár.

Forrás: MTI  (egr \ gry)
.

(Ezt a cikket 184 alkalommal tekintették meg.)