Heti üzemanyagárak: a benzin ára nagyot csökkenhet
A Reuters adatközlése alapján az augusztus 3- augusztus 7 -i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 10,3%-kal csökkent, a gázolajé 3,3%-kal lett olcsóbb. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1%-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiaci árak és az árfolyam heti átlagos változását figyelembe véve augusztus 12-én, szerdán, a benzin ára legalább 4-5 forinttal csökkenhet, de a duplája sem lenne meglepő. A gázolaj ára várhatóan 2 forinttal csökken.
A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 47-50 dollár között változott, heti átlagban közel hat dollárral, mintegy 10%-kal mérséklődött az olajár. Az árak a hét első napján nagyot mérséklődtek, majd a hét végén újabb, kisebb árcsökkenés volt. A csökkenés egyértelműen a túlkínálat hatására jelentkezett, mind az OPEC, mind az északi-tengeri kitermelés, mind az amerikai kitermelés rekordokról számolt be. Az elemzők már erőteljesen hangsúlyozzák, hogy az amerikai nyári vezetési szezon miatti kereslet-növekedés megáll, s ez további többletet generálhat a kőolajpiacon. Július végén a pénzügyi befektetők jelentős mértékben csökkentették a hosszabb lejáratokra vonatkozó eladási opciójukat, a rákövetkező héten meg rekordmagasságú összegeket fektettek be. Az elemzők a várható árcsökkenés miatt értetlenül nézik a folyamatokat. Az amerikai kőolajfúrások száma a múlt héten hattal emelkedett, azaz a mérséklődő árak és bővülő kínálat mellett a palaolaj-termelők további kínálati bővítés mellett döntöttek.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 3,5 dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, ezzel a spot ár a határidős ár alá került. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten több mint egy dollárral csökkent, mivel a WTI ára lassabban mérséklődött, mint a Brent ára. Az űzemanyagpiacokon továbbra is erős a kereslet, a júliusi. 2,5 millió tonna üzemanyag után, augusztusra már 0,7 millió tonna üzemanyagot jegyeztek elő szállításra Európából az amerikai partok felé. Az európai dízel kínálata tovább erősödött. A dízel határidős struktúrája kedvez a tárolásnak, mivel a határidős áraknál növekedés igérkezik. Nem úgy a benzinnél, ott a határidős árak decemberig csökkenést jeleznek. Ez már jele lehet annak, hogy a nyári üzemanyag-csúcs lassan a multté lesz. Az északnyugat-európai és a mediterrán piac árai igen eltérő módon változtak ezen a héten. A mediterrán piacon 10% feletti árcsökkenés jelentkezett, míg az északnyugat-európai piacon „csak” 4,3%-os volt a csökkenés. Ez az eltérés jelentősen befolyásolhatja a a hétfői árdöntést.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon az augusztus 3 – augusztus 7-e közötti időszakban 10,3%-kal csökkent, a másik két piacon (az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon) 4,3-2,6%-os volt az árcsökkenés. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 3,3%-kal csökkent, az észak-európai piacokon 3,9-3,6%-os volt az árcsökkenés. A heti folyamatok azt jelzik, hogy az európai benzin-export lehetősége még nem zárult le, illetve a földközi-tengeri térség piacára egyre több üzemanyag érkezik, így fokozatosan csökkennek az árak. Ezen a héten elsősorban a mediterrán benzin ára követte az olajár heti változását. Az európai raktárakban történelmi csúcson van a tárolt üzemanyag mennyisége, a dízel és a gázolaj esetében már a téli minőségű üzemanyagot/fűtőanyagot raktározzák. A déli és az északi területek közötti árkülünbséget az is magyarázza, hogy a Rajna vízszintje igen alacsony, ezért az üzemanyagszállító hajók csak félig feltötleve szállíthatnak, amely a költségeket növeli és az ellátást lassítja.
A forint árfolyama az augusztus 3 – augusztus 7-i héten 283,5 Ft/dollár körül ingadozott, több mint három forinttal kellett többet adni egy dollárért, mint egy héttel megelőzően. A hét utolsó két napján a forint erősödött a dollárhoz viszonyítva.A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a mediterrán piacon 9,4%-os árcsökkenést jeleznek a változások, az északnyugat-európai piacokon a forintban számított árak 3,3-1,6%-os mérséklődést mutatnak. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított változások 2,3%-os csökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 2,9-2,6%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve. Ezen a héten a forint árfolyam változása visszafogta az árcsökkenést.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében legalább 4-5 forintos csökkenést indokolnak, a mediterrán piac árváltozása akár ennek a dupláját is megalapozza, de az északnyugat-európai piac változása inkább a 4-5 forintos változást indokolja. A dízelnél 2 forint körüli árcsökkentés feltételezhető, amely el is maradhat, ha a pénteki két 2 forintos mérséklést figyelembe vesszük.
A benzin ára 368-369 forint/liter körül alakulhat, a gázolaj ára várhatóan 352-354 Ft/liter között változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy év során a benzin ára 9,5 a gázolaj ára 16,5%-kal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 10%-kal több benzint és 20%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.
MEGJEGYZÉS
Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.
A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.
Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.
(Ezt a cikket 154 alkalommal tekintették meg.)