A Mazars könyvvizsgáló szerint a változó ekáer-szabályok némelyike bizonytalanságot okoz

Nem érte el maradéktalanul célját az ekáer-rendelet júniustól hatályos, az adminisztráció csökkentését kitűző módosítása, a gyűjtőfuvarokkal kapcsolatos változás némelyike ugyanis nem egyértelmű, növeli az adózók bizonytalanságát, így könnyen vezethet az adózó megbírságolásához – állította a Mazars nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat MTI-hez eljuttatott összeállításában.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Dél-alföldi Regionális Vám- és Pénzügyőri Főigazgatósága munkatársai az ekáer-ellenőrzés (elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer) részeként egy csalás szempontjából nagykockázatúnak számító étolajszállítmányt ellenőriznek az M5-ös autópálya lajosmizsei tengelysúlymérő állomásán 2015. április 21-én. A március óta élesben működő ekáer az útdíjas hálózatra alapozva nyomon követi a járművek mozgását, ezzel megoldja azt a korábbi problémát, hogy a jogsértések kapcsán az árumozgást nehezen lehetett azonosítani. MTI Fotó: Ujvári Sándor
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Dél-alföldi Regionális Vám- és Pénzügyőri Főigazgatósága munkatársai az ekáer-ellenőrzés (elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer) részeként egy csalás szempontjából nagykockázatúnak számító étolajszállítmányt ellenőriznek az M5-ös autópálya lajosmizsei tengelysúlymérő állomásán 2015. április 21-én. A március óta élesben működő ekáer az útdíjas hálózatra alapozva nyomon követi a járművek mozgását, ezzel megoldja azt a korábbi problémát, hogy a jogsértések kapcsán az árumozgást nehezen lehetett azonosítani. MTI Fotó: Ujvári Sándor

Felidézték, június elejétől olyan fuvarok esetében, amelyek során egy feladótól egy címzett több kirakodási címére érkezik áru, vagy egy feladó több felrakodási helyéről indul az áru gyűjtőfuvar keretében, már csak egy ekáer-számot kell igényelni.

„Bár egyszerűsítésnek tűnhet a változás, az ilyen ügyletekhez kapcsolódó adminisztrációs terhek ezzel egyáltalán nem csökkentek, hiszen a fel- és kirakodásokhoz kapcsolódó, változó súlyadatokat, illetve termék megnevezését és a vámtarifaszámokat (VTSZ számokat) az adózóknak továbbra is tételesen és valós időben kell bejelenteniük az ekáer rendszeren keresztül” – fejtette ki a közleményben Nyári Zsolt, a Mazars szenior adómenedzsere.

Arra is felhívta a figyelmet, a sok terméket mozgató cégeknél gyakran előfordul, hogy az egy felrakodási pontról, egy címzett több célállomására elindított áru mozgatása nem saját szervezésben, hanem logisztikai partner bevonásával történik. A nagyobb szállítmányozók fuvarszervezési gyakorlata miatt azonban gyakran még az indítás pillanatában sem tudja a fuvarozó – és így az adózó sem -, hogy az egyes áruegységek pontosan hogyan jutnak majd el a célállomásaikra, és gyakori a fuvar logisztikai raktárban történő átrakodása is.

Így a gyakorlatban Nyári Zsolt szerint komoly problémát jelent, hogy az adott társaság egyszerűen nem tudja – és nem is tudhatja -, hogy a logisztikai központban történő szortírozást követően az egyes termékek szállítását egy vagy több járművel intézi majd a logisztikai szolgáltató partnervállalat, és a feladónak egy vagy több ekáer-számot kell kérnie.

A Mazars szakembere szerint az ekáer-szám pontos meghatározása azért is egyre sürgetőbb, mert az adóhatóság most már nemcsak a közúton állítja meg a tehergépjárművet, hanem gyakoriak a célzott, a szállítmány végső állomására kirendelt, a fuvarozással járó tevékenységet vizsgáló, valamint az adókötelezettségeket célzó ellenőrzések is.

„Mulasztási bírság kiszabását pedig minden további nélkül indokolhatja az is, ha például egy ekáer szám helyett többet igényelt az érintett cég” – tette hozzá Nyári Zsolt.

Forrás: MTI  (gtb \ gte)
.

(Ezt a cikket 169 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?