DAF Hírek Járműtechnika Márkahírek

500 kg tömegcsökkenés egy 12 tonnás elosztó teherautón

A DAF leleplezte a Future Truck Chassis Concept (FTCC – Jövő Tehergépkocsi-alvázának Koncepciója) tanulmányt

Az áruszállítás hatékonyságának további fokozását szem előtt tartva a DAF elkészítette egy jelentősen kisebb saját tömegű elosztó tehergépkocsi prototípusát. Az újszerű, szabadalmaztatott alvázkialakítási innovációk, valamint a könnyű anyagok és részegységek alkalmazásának köszönhetően a Future Truck Chassis Concept (FTCC) tanulmánnyal számottevő, nem kevesebb mint 500 kilogrammos tömegcsökkenést értek el egy 12 tonnás LF teherautón, amely kis saját tömege révén már eleve a legnagyobb hasznos teherbírást nyújtja a piacon.

A DAF népszerű LF típusán alapuló FTCC tanulmányjárművet a Leyland Trucks építette, szoros együttműködésben a Sapa Profiles UK céggel, amely nemcsak a tervezésben játszott jelentős szerepet, hanem az extrudált alumínium profilokat is biztosította a projekthez, valamint a CSA Group cégcsoporttal, amely a jármű, illetve a pótkocsival összekapcsolt jármű tesztelési folyamatának kidolgozásával és levezénylésével a tehergépkocsi jóváhagyatásában nyújtott segítséget. A projekt finanszírozásában a brit kormány Innovate UK nevű technológiai stratégiai testülete is részt vett. A cél az volt, hogy nagyobb hasznos teherbírást érjenek el kisebb üzemanyag-fogyasztás mellett, csökkentve a CO2-kibocsátást.

Új járműszerkezeti koncepciók
Az FTCC kutatási projekt számos új járműszerkezeti koncepciót vonultat fel, hogy tovább fokozza az áruszállítás hatékonyságát. Az extrudált alumínium profilok bőséges használata a tömeg és a merevség optimális arányát nyújtja. Többek között a hossz- és a kereszttartók, a kerékfelfüggesztések alkatrészei, a felépítmény padlója, sőt, még az első aláfutásgátló is alumíniumból készült.

Szabadalmaztatott újítások
Az első aláfutásgátlót egy újonnan tervezett és szabadalmaztatott első vázmodulra szerelték fel. Ez a modul olyan ötletesen csatlakozik a hossztartókhoz, hogy ezeknek nem kell egészen a jármű legelejéig nyúlniuk, ami a jármű felépítésének optimális kialakítását teszi lehetővé. Szintén szabadalmaztatott újítás, hogy a felépítmény padlószerkezetét egyesítették a jármű alvázkeretével, vagyis az alváz hossztartói magukban foglalják a felépítmény segédvázát is. A számos tömegcsökkentő intézkedés mellett a projekt sok más fejlett megoldást is felsorakoztat, mint például független, légrugós első felfüggesztést fogasléces kormányművel, hogy megvizsgálják ezek előnyeit a futáskultúra, a kormányzási pontosság és a jármű felépítésének javítása terén.

Csökkentett üzemanyag-fogyasztás
A Leyland Trucks főmérnöke, Rob Lawton, aki a projekt csapatát vezette, így nyilatkozott: „A tömegcsökkentés áll azon globális erőfeszítéseink középpontjában, hogy mérsékeljük az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a károsanyag-kibocsátást. Ebben a folyamatban alapvető fontosságú, hogy a hasznos teherbírást a jármű egységességének, merevségének csorbítása nélkül növeljük. Az FTCC projekttel elértük a célkitűzéseinket: 30 százalékos tömegcsökkenést a tehergépkocsi alvázkeretének, a felépítmény segédvázának, az első felfüggesztésnek és a kormányműnek az alkatrészeire összpontosítva.”

Innovációk a jövőnek
Az FTCC jól bemutatja az innovatív tömegcsökkentő technológiákban rejlő lehetőségeket. A tehergépkocsit kiállítják majd különféle nemzetközi eseményeken, hogy demonstrálják előremutató műszaki megoldásait. Az FTCC mindenekelőtt egy tanulmányjármű, amely a közeljövőben biztosan nem kerül piacra. Azonban olyan innovációkat mutat be, amelyek később sorozatgyártásba kerülhetnek, amennyiben gazdaságilag is megvalósíthatók.

Forrás: DAF
.

(Ezt a cikket 205 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .