Biztonság Érdekességek Hírek Járműtechnika Vezetéstechnika

Még nem jött el az önvezető autók ideje

Az automatizált vezetésnek jelenleg technikai és jogi szempontból egyaránt vannak akadályai, így a sofőrből még nem lehet valóban utas. Az új kor felé haladás egyelőre csak lépésről lépésre halad, ám számos vezetéstámogatási fejlesztés már most is a komfortos és biztonságos közlekedés szolgálatában működik.

Mercedes Benz Future Truck 2025 – Fotó: Daimler

A sofőr nélküli autók prototípusai már megjelentek a médiában és az autóipari kiállításokon is: a Bosch, a Google, a Delphi, legutóbb pedig a Mercedes is futurisztikus „sci-fi személyautót” mutatott be (ez utóbbinál már az üléseket is menetiránynak háttal tervezték), a médiainformációk alapján pedig akár azt is vélhetnénk, hogy ezek a megoldások az autógyártást is forradalmasítják a közeljövőben. A biztonságosabb és gyorsabb automata közlekedéshez azonban még nagyobb utat kell megtennünk, és ezt maguk a gyártók is elismerik. Technikai aspektusból nemcsak a jármű és a sofőr közötti kommunikáció terén akadnak még kihívások, de az automatizált és a széles körű biztonsági követelményeknek megfelelő kormány- és fékrendszerek kifejlesztése is járulékos kihívást jelent a fejlesztőközpontok számára.

Jogilag az automatizált vezetés nemzetközi szinten egyelőre tilos: az 1968 óta érvényben lévő Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény előírása szerint ugyanis a vezetőknek mindig uralniuk kell a járművüket. A potenciális fogyasztóközönség ennek ellenére ácsingózik a jövőbe mutató újdonságokra, annak ellenére, hogy számos, jelenleg már mindenki által elérhető vezetéstámogatási technológia még viszonylag ismeretlen előttük. Ezek az eszközök – ha nem is ígérnek rögtön sofőr nélküli autózást – jelentősen megkönnyítik, és még fejlesztik is a vezetést, amellett, hogy tovább növelik a közlekedés élményét is.

A Safe Driver a Mobileye passzív biztonsági eszközzel integráltan működik; ezek egyfajta „harmadik szemként” folyamatosan figyelik és analizálják a járművek előtt zajló történéseket. A kamerás közlekedésbiztonsági eszköz képes az elülső ütközésveszély, az irányjelzés nélküli sávelhagyás, a követési távolság, a gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros veszélyhelyzet, a közlekedési táblák, valamint a sebességkorlátozások túllépésének felismerésére. Az eszköz a veszélyes szituációk észlelésekor figyelmezteti a sofőrt, így komoly szerepe lehet például az „elalvásos balesetek” megelőzésében is.

A rendszer használatával a járműkövetésen túl megszabadulhatunk a folyamatos szervizeléstől, a szabályszegésekből származó csekkektől, a gyorshajtás miatti balesetektől, amelyekkel másokat is veszélybe sodorhatunk, adott esetben a jármű és az áru is egyaránt sérülhet. A készülék ráadásul flottamenedzsment berendezéssel is összeköthető: így rögzíti az adatokat és vele saját riportok, kimutatások hozhatóak könnyedén létre. Az eszköz hatékonyan támogatja a biztonságos közlekedést és az öntanulási folyamatot, mivel a járműbe beépítve, annak adatait megőrizve akár pontrendszerben is visszanézhetjük, hogyan vezetettünk.

Szintén elérhetőek, ám kevésbé ismertek az olyan kényelmi technológiák, mint a tolatóradar: a hátsó lökhárítóra szerelt tolatóradar ultrahangos érzékelők segítségével méri fel az autó és a hátsó akadály közti távolságot, a vezető így fel tudja becsülni azt és el tudja kerülni a tolatásból származó esetleges baleseteket, tárgyi és személyi sérüléseket.

A radaros sebességtartó automatika megjegyzi az éppen aktuális sebességet, valamint az úton előttünk lévő autó távolságát, és ezt a távolságot tartja, ha az előttünk lévő nem gyorsít a beállított sebesség fölé. A radar érzékeli a követési távolságot: ha csökken, akkor fékez a járművünk, ha nő, akkor a határsebességig gyorsít. Amennyiben a tempó úgy alakul, hogy a fokozat, amiben haladunk, túl kicsi fordulatszámot eredményezne, akkor figyelmeztet a visszakapcsolás szükségességére, azonban a rendszer aktív marad, és a kiválasztott új fokozatban is tartjuk a távolságot és a sebességet.

Mint rövid ízelítőnkből is kitűnik, több fontos automata vezetési technológia is megjelent már a piacon. Ezek segítenek abban, hogy jobb sofőrré váljunk, ezzel párhuzamosan pedig karnyújtásnyira hozzák a jövendő technológiai revolúcióját is.

Forrás: i-Cell
.

(Ezt a cikket 266 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .