Heti üzemanyagárak: nem várható változás
A Reuters adatközlése alapján az április 27 – május 1 -ji héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 3,3%-kal lett drágább, a gázolajnál 3,2% volt az árak emelkedése. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 2,1%-kal erősödött. Az üzemanyagpiaci árak és az árfolyam heti változását figyelembe véve május 6-án, szerdán, nem várható az üzemanyagok árváltoztatása, főképp az árfolyam kedvező alakulásának köszönhetően, figyelembe véve a pénteki 2, illetve 3 forintos emelést is.
A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 62-64 dollár között változott, heti átlagban 2 dollárral, 3,4%-kal nőtt az olajár. A héten a legjelentősebb áremelkedés május 1-jén, pénteken volt, amikor számos tőzsde és kereskedőcég munkaszüneti napot tartott. Az olajár emelkedését a kereskedők nem indokolták új tényezőkkel. Az amerikai olajfúrások száma ezen a héten is csökkent, de a mérséklődés kisebb volt, mint a megelőző hetekben. Az áremelkedés a tőzsdei spekuláció következménye, mivel jelenleg igen kedvező távolabbi határidőkre eladni és a közelebbiken vásárolni. Eza kereskedés akkor fog mérséklődni, ha a kereskedők az árkülönbözeteket a nyereséggé akarják váltani. Az olajkészletek és a feldolgozott termékek készletei igen magas szinten vannak, az olajfinomítók nagy része teljes kapacitásssl működik, miközben sok finomító még mindig a felújítási szakaszban van.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga közel 2 dollárral, 3,2%-kal nőtt, a héten közel 2,5 dollárral a spot ár fölött változott. Az 1 hónapos határidős WTI és Brent heti átlagára közötti különbség csak 10 centtel növekedett, mivel a határidős Brent ár a héten valamivel gyorsabban drágult, mint a határidős WTI ára.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban) a mediterrán piacon az április 27 – május 1-je közötti időszakban 3,3%-kal nőtt, a másik két piacon (az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon) 3%-os, illetve 2,8%-os áremelkedés volt. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 3,2%-kal nőtt, az észak-európai piacokon 3-3,3%-os volt az árnövekedés mértéke. Az üzemanyagpiacok áralakulása a héten követte az olajár változását. A benzin esetében az ár az exportkereslet nyomására emelkedik, mivel nagy az igény továbbra is az európai benzin iránt. A korábbi felvevőpiacok mellett Mexikó, és Dél-Amerika is célponttá vált, míg az arab országokban a közelgő ünnepek miatt szintén a kereslet élénkülésére lehet számítani. A dízel esetében az európai országok továbbra is importálnak, elsősorban az Egyesült Államokból és Oroszországból. Az adatok szerint az európai finomítók tavaszi felújítása még májusban is tart, kb. a kapacitás 8-10%-a esett ki a felújítások miatt.
A forint árfolyama az április 27 – május 1-ji héten 272,6 Ft/dollár körül ingadozott, összességében közel hat forinttal kellett kevesebbet adni egy dollárért, mint a megelőző héten. A dollár gyengülése okozta az árfolyamváltozást, a forint az euróhoz viszonyítva ezen a héten gyengült.A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a mediterrán piacon 1,2%-os emelkedést jeleznek a változások, az északnyugat-európai piacokon a forintban számított változások 0,7%-os, illetve 0,8%-os áremelkedést mutatnak. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított változások 1,1%-os emelkedést jeleztek, az észak-európai piacokon 0,85-1,1% volt az árak forintban mért emelkedése. Ezen a héten az árfolyam változása jelentősen mérsékelte a piaci árak emelkedését.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – benzin áránál 1-2 forintos áremelkedést jelent a teljes heti változás. Ha a pénteki áremelési döntést figyelembe vesszük, akkor a benzin ára hétfőn várhatóan nem változik. A gázolajnál a heti változások 1-2 forintos emelést jelentenek, amelyből levonva a pénteki 3 forintos emelést, akkor szintén nem várható változás. Fontos különbség a forintban számított áraknál, hogy a hét utolsó két napján (az utolsó áremelés döntés óta) a benzinnél stagnálás, illetve kicsiny emelkedés volt a piacokon, addig a dízelnél egyértelmű emelkedés jelentkezett, amely akár 3 forintos emelést is indokolhat.
Várhatóan azonban a benzin ára 382 forint/liter, a gázolaj ára a 379 Ft/liter marad. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy év során a benzin ára 10, a gázolaj ára 11,5%-kal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek emelkedése miatt 14%-kal több benzint és 20,5%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.
Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.
A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.
Forrás: GKI Energiakutató Kft.
(Ezt a cikket 202 alkalommal tekintették meg.)