Szakértő: rövid távon biztonságosabbá teheti a közlekedést az új ellenőrző rendszer

Bizonyított, hogy rövid távon biztonságosabbá válik a közlekedés, ha a járművezetők állandó rendőri jelenlétet, ellenőrzéseket tapasztalnak, ez várható a traffipaxokat felváltó Véda közúti intelligens kamerahálózat csütörtöktől élesben működő egységeitől is – mondta Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő szerdán az MTI-nek.

Egy rendőr új mérőműszerrel dolgozik egy komplex közúti ellenőrző ponton Budapesten, a XII. kerületi Alkotás úton 2015. február 4-én. Új közlekedési ellenőrzési rendszert tesztel a rendőrség februárban, az első 160 változtatható helyű kamerát már kiosztották a megyei rendőr-főkapitányságoknak, további mintegy 130 fix kamerát pedig az év végéig telepítenek. MTI Fotó: Kovács Tamás
Egy rendőr új mérőműszerrel dolgozik egy komplex közúti ellenőrző ponton Budapesten, a XII. kerületi Alkotás úton 2015. február 4-én. Új közlekedési ellenőrzési rendszert tesztelt a rendőrség februárban, az első 160 változtatható helyű kamerát már kiosztották a megyei rendőr-főkapitányságoknak, további mintegy 130 fix kamerát pedig az év végéig telepítenek. MTI Fotó: Kovács Tamás

Pausz Ferenc szerint ha a rendőri ellenőrzés gyakori és nagy területre terjed ki, akkor javul a baleseti statisztika. Ennek a módszernek azonban csak addig van visszatartó ereje, amíg fenntartják az intenzitását, egy idő után viszont mindenképp „kezd kifáradni”. Ezért mindig újabb és újabb módszert, eszközt, jogszabályt kell alkalmazni – vélekedett a szakértő.

Azzal kapcsolatban, hogy a rendőrség részben a Véda segítségével kívánja elérni, hogy 2020-ra – 2011-hez képest – a felére csökkenjen a halálos közlekedési balesetek és áldozatok száma, azt mondta: ez vállalható célkitűzés. Megjegyezte: ahhoz, hogy ez sikerüljön, minden összetevőnek rendben kell lennie, vagyis az utak állapota jelentősen nem romolhat, a járműveknek biztonságosabbá kell válniuk, és az ellenőrzéseknek is állandósulniuk kell.

Pausz Ferenc arról is szólt: a hosszú távú megoldás az emberek hozzáállásának megváltoztatása, vagyis annak tudatosítása, hogy a közlekedési szabályok megszegése a szabálytalankodóra és másokra nézve is veszélyes. Az ellenőrzések mellett tehát arra is nagy szükség van, amit az Országos Balesetmegelőzési Bizottság tesz – fűzte hozzá.

Mindemellett a fejlett közlekedéskultúrájú országokban – így Ausztriában, Hollandiában, Németországban és Franciaországban – is rendszeresen ellenőrzik az autósokat, utóbbiban például a 2000-es évek elején indítottak átfogó közlekedésbiztonsági programot több ezer sebességmérő alkalmazásával. A magyar rendszer újdonsága, hogy az egységek nem csupán sebességet mérnek, ilyen Európában nagyon kevés helyen van – jegyezte meg.

Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata az MTI érdeklődésére azt közölte: a Véda rendszerhez tartozó úgynevezett komplex közúti ellenőrző pontok (kkep) magyar fejlesztésűek, azokat az ARH Informatikai Zrt. gyártja Magyarországon. A mobil eszközök 600 méter távolságból is képesek dokumentálni adatokat, illetve sebességellenőrzést végezni. A közeledő és a távolodó járművek sebességét is képesek mérni, ám menet közben nem használhatók.

A tájékoztatás szerint lézerblokkolóra, radardetektorra nem tesztelték az eszközt.

A kamerahálózat első 160 egysége csütörtöktől élesben működik, vagyis az általuk rögzített sebességtúllépésekért már büntetést szabnak ki az ország teljes területén. A mobil kkep-k egyelőre csak a sebességtúllépést mérik, de az eszközök alkalmasak automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra, torlódások észlelésére is. Várhatóan a harmadik negyedévben jelennek meg a kiegészítő funkciók: az eszközök képesek lesznek érzékelni és rögzíteni például azt, ha valaki járművével áthalad a tilos jelzésen, átlépi a záróvonalat, jogosulatlanul veszi igénybe a buszsávot vagy nem kapcsolja be a biztonsági övet.

Azt írták: a Véda eredetileg indiai eredetű női név; rövid, könnyen megjegyezhető, továbbá összhangban áll a projekt céljaival, szerepel benne a „véd” szó. A Véda várhatóan 2015 végére épül ki teljesen, addig kiegészül egyebek mellett fix telepítésű kkep-kkel, az eszközök adatait feldolgozó és rendszerező informatikai rendszerrel, valamint a különböző adatbázisokat és intézkedő szerveket összekapcsoló adatkommunikációs hálózattal.

Forrás: MTI  (bsf \ bri \ gtr)
.

(Ezt a cikket 159 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?