Boldog születésnapot Bulli! 65 éve kezdődött a kultuszautó gyártása
Sokan már nyugdíjba vonulnak 65 évesen, ő azonban még csak most lendül bele igazán. A Bulli csak fut, fut és fut – 65 éve vette kezdetét a Volkswagen első Transporterének gyártása. A kezdeti években még Wolfsburgban, majd 1956-tól Hannoverben készült, s egészen egyedülálló autós „love story” bontakozott ki körülötte, napjainkra pedig a teljes modellsorozatot komoly kultusz övezi. Hippik vagy épp kereskedők – a T-sorozat mindenki számára vonzónak bizonyult.
Egyszerű ceruzarajzzal veszi kezdetét a történet 1947-ben, amikor a márka holland importőre, Ben Pon, egy szokatlan platós szállítójárműre lesz figyelmes a Volkswagen gyár udvarán. Ekkor fogan meg nagy ötlete és skicceli fel jegyzetfüzetébe a Bogár műszaki alapjaira épülő Transporter fő vonalait.
Két évvel később Heinrich Nordhoff, a Volkswagen gyár igazgatója négy prototípust mutat be, két zárt áruszállítót, valamint egy kombi- és a kisbusz-kivitelt. Egyikük egyenesen Kölnbe, a 4711-es kölnivíz gyártójához kerül. Nordhoff azt ígéri, hogy a Transporter éppen olyan kompromisszumot nem tűrően robusztus és megbízható lesz, mint a Bogár. „Ezekkel az autókkal aligha bánnak majd kesztyűs kézzel, minden bizonnyal kemény próbáknak teszik ki őket.”
A tervezők a Bogár motorját és futóművét használják fel, ám a központi csőkeresztmetszetű vázszerkezet helyett, a kishaszonjármű létraalvázra épített, egységesített karosszériát kap. Az 1131 köbcentiméteres erőforrás 3300-as percenkénti fordulatszámnál 18 kilowattot (24,5 LE) teljesít. A buszváltozat nyolcszemélyes, de az egyszerűen, mindössze néhány mozdulattal kivehető két hátsó üléssor helyén 750 kilogramm terhelhetőségű rakfelülettel is szolgálhat.
„Az ilyen jellegű haszonjárművek minden szakterületen kiválóan alkalmazhatók, például terítőfuvarozásra, illetve bármilyen személy- és teherszállításra” – lelkesedett ekkortájt Alfred Haesner, a Volkswagen GmbH műszaki fejlesztésének 1948 és 1952 közötti vezetője – „például kisbuszként, különleges járműként, postásautóként, mentőként vagy éppen mozgóboltként.”
A sorozatgyártás 1950 március 8-án, a Volkswagen wolfsburgi gyárának 1-es csarnokában indul be, s eleinte napi tíz jármű készül.
1950 végéig már összesen 8001 Transporter gördül ki a wolfsburgi gyárból. A kereslet óriási, különösen a kereskedők és kisvállalkozók körében is megfizethető, 5850 német márkás alapárnak köszönhetően. Az egyéni stílusú Volkswagen hamarosan külföldön is slágermodellé válik. A Transporterek csaknem mindent és bármit elvisznek: sódert és építési törmeléket, habarcsot és téglát, zsemlét és mézet, cigarettát és újságot – mindent, ami csak kell a „német gazdasági csodához”.
A kemping-felépítményes Volkswagen busz már 1951-ben bemutatkozik a Berlini Autószalonon, s a farmotoros Transporter hirtelen az utazás egy egészen új formájának ígéretével is szolgál. Először az Alpokon kel át, majd a hippi-korszak slágereként még Indiába is eljut.
Négy évvel gyártáskezdetét követően már a 100 ezredik Volkswagen Transporter gördül le a wolfsburgi szerelőszalagról, amely ekkorra mintegy 30 változatban készül. A napi termelés 80 darab, s csak azért nem több, mert az üzem további kapacitását a Bogár köti le. Egyértelművé válik, hogy a Transporter is saját gyárat igényel.
Az építkezés 1955-ben kezdődik Hannover-Stöckenben, ahol mindössze egy év alatt születik a semmiből egy új gyár. 1956 márciusában az első „Made in Stöcken” Transporterek is elkészülnek, amelyek a „gazdasági csoda évei” jövőbeni szimbólumának kezdetét is jelentik egyben. Napjainkra – öt generációján át – összesen közel 11 millió T-sorozatú Volkswagen készült világszerte.
Amint Dr. Eckhard Scholz, a Volkswagen Haszonjárművek igazgatótanácsának elnöke kiemelte: „A T1 gyártásának elindítása olyan sok évtizedes sikertörténet kezdetét is jelentette, amely egészen napjainkig tart. A múltban és a jelenben egyaránt nagy igény mutatkozik a kiemelkedően megbízható, sokoldalú és egyénileg kialakítható járművekre. Mi csúcsminőségben és az egyedi igényekre szabva kínáljuk őket, legyen éppen szó fuvarozási, kereskedelmi vagy szolgáltatói feladatokról, illetve családi vagy szabadidős programokról.”
Forrás: Volkswagen Haszonjárművek
.
(Ezt a cikket 257 alkalommal tekintették meg.)