Egyéb Hírek Sofőrök

Kamionos életmód: étkezés négy keréken

Egy kamionsofőrnek általában nem könnyű az élete, és ehhez hozzátartozik, hogy étkezni sem mindig úgy és akkor tud, amikor kellene, pláne nem azt, amit otthon. Mire figyeljünk útközben, hogy egyben praktikus is legyen, és ne menjen az egészségünk rovására?

H. Szabó Sándor felvétele
Illusztráció – Büfé egy kamion parkolóban – H. Szabó Sándor felvétele

Rendszeresség a rendszertelenségben

A legnagyobb nehézség a kamionos életmódban a rendszertelenség megszokása. Aki ezt nem tudja megszokni, mint életformát, valószínűleg a kamionos lét többi nehézségétől sem lesz elragadtatva. Hiszen nehéz megszokni a bezártságot, a folyamatos úton-létet, a tisztálkodási lehetőségek korlátozottságát, a pihenési lehetőségek gyakorlatilag teljes hiányát is, hogy csak néhány nehézséget említsünk.

Fontos azonban, hogy a rendszertelenséget próbáljuk elkerülni az étkezésünkben, és törekedjünk arra, hogy ezen a területen a rendszeresség szempontjai érvényesüljenek. Hogyan érhetjük ezt el? Például úgy, hogy a „reggeli”, vagyis a napi első étkezés előtti kávéhoz mindig harapjunk valamit, ami elegendő energiát biztosít arra, hogy kibírjuk a reggeliig. Ez lehet aprósütemény vagy keksz. Az első étkezés mindig legyen tartalmasabb, mint a későbbiek, hiszen napközben nem mindig van lehetőség enni, és az ebédet sem feltétlenül a megszokott időben fogjuk tudni megenni. Jó, ha naponta egyszer sort tudunk keríteni a főtt ételre és legjobb, ha ez az ebéd. Gyomrunknak nem mindegy ugyanis, hogy hetekig csak száraz és hideg élelmen tengődünk, vagy rendszeresen hozzájutunk főtt és meleg ételhez. Ha így járunk el, akkor a vacsora már lehet hideg élelem is. Ez a figyelmesség és rendszeresség hosszú távon kedvező hatással van az egészségünkre és csupán egy kevés odafigyelést igényel.

Nassolás és rágcsálás – mértékkel!

A kamionos életmód monotonitásának megtörése érdekében a legtöbb sofőr nassol, rosszabb esetben cigarettázik. Ez a lehető legrosszabb, amit tehetnek, hiszen a sofőrség egyébként is egy mozgásszegény életmód, így a főétkezések esetében is arra kell törekedni, hogy olyan ételeket fogyasszunk, amelyek nem nehezítenek el, és nem növelik az elhízás veszélyét. Ugyanígy van a nassolással is. A legjobb, ha teljesen elkerüljük a különféle kekszek, csokik és mogyorók fogyasztását, ezek mind hizlalnak, és egészségesebb, ha átállunk a gyümölcsök „nassolására”. A funkciót ugyanúgy betöltik, ám sokkal egészségesebbek és rostban is gazdagabbak, ami szintén nem mellékes az ülő életmód egyéb hátrányait tekintve. Gyakorlatilag bármilyen gyümölcs, zöldség szóba jöhet, erre a célra kiváló a mandarin, a banán, alma, sárgarépa, karalábé, stb. Jól jöhetnek ilyen célra a különféle joghurtok is.

A sofőrök körében igen gyakori a dohányzás, és a napi négy-öt kávé elfogyasztása is. Mindamellett, hogy a kamionosok normál napi ritmusa felborul a rendszertelen alvás, munka, vezetés, rakodás, éjjeli vezetés, nappali alvás, stb. folyamatában, emésztőrendszerüket, gyomrukat és ezzel együtt az egészségüket is igencsak kikezdi ez az életmód. A rövid pihenők nem nyújtanak igazi pihentető alvást, ez hosszabb távon akár alvászavarokhoz is vezethet. Ehhez még hozzájárulnak az étkezési rendszertelenségek, a dohányzás és a stressz-mentesnek aligha nevezhető életmód, így nem véletlen, hogy a sofőrök egészségi állapota gyakran megsínyli ezt az életmódot.

Forrás: Szuhi Attila – ite.hu

 

(Ezt a cikket 2606 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .