Útdíj – Ujhelyi az új útdíjszabás hatástanulmányait kéri

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől és Börzsei Tibortól, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatójától kért tájékoztatást a január elsejétől életbe lépett új útdíjszabási rendszerrel kapcsolatban Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője.

Az 1-es főút Budaörsön keresztül vezető szakasza 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s autóút általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. MTI Fotó: Kovács Attila
Az 1-es főút Budaörsön keresztül vezető szakasza 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s autóút általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. MTI Fotó: Kovács Attila

Az EP közlekedési és turisztikai bizottságának alelnöke az említetteknek írt levelében – mint arról az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményben tájékoztatott – „fájdalmasan cinikusnak” nevezte az Orbán-kormány propagandáját, amely „úgy állítja be az új díjfizetési rendszert, mintha az költségcsökkentést jelentene az autósok számára”.

A szocialista EP-képviselő szerint a gyorsforgalmi úthálózat használatának „megsarcolása” jelentős terheket jelent a közlekedőknek, így a fuvarozóknak, de áttételesen a tömegközlekedést használóknak és egyéb szektorok mellett még a turisztikai ágazatnak is.

Az új díjfizetéssel kapcsolatban Ujhelyi a szakminiszternek írt levelében többek között arra vár választ, hogy miért pár héttel a bevezetés előtt jelentették csak be a jelentős változásokat, illetve milyen konkrét hatástanulmányok és számítások készültek az új díjstruktúrával kapcsolatban. A képviselő szeretné megtudni, hogy milyen beruházásigénnyel jár a rendszer megváltoztatása, és ezt a költséget a kormányzat miből kívánja finanszírozni.

Ujhelyi István arra is választ vár, hogy az „egyszerű pénzbehajtáson túl” mi indokolta a ferihegyi repülőtér megközelítéséhez elengedhetetlen útszakaszok fizetőssé tételét, illetve, hogy ezen szakaszok „megsarcolásával” kapcsolatban milyen konkrét háttérszámításokat végeztek és milyen részbevételeket remélnek. Ujhelyi István azt is tudni szeretné, hogy milyen hatással lesz a balatoni forgalomra a megyei matricák bevezetése, illetve készült-e háttértanulmány azzal kapcsolatban, hogy az egyes szakaszok „újbóli megsarcolása” milyen konkrét hatással lesz – a jelentős járatritkítás miatt épp átalakuló – vasúti utasforgalomra, a közúti fuvarozásra és áttételesen a turisztikai szektorra.

A képviselő levelében jelezte, hogy szeretné mielőbb megismerni a témában készült háttéranyagokat és szakmai tanulmányokat.

Forrás: MTI  (kvb \ pdm)
.

(Ezt a cikket 178 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?