Útdíj – Csepreghy Nándor: az EU által finanszírozott útfejlesztési projekteknek meg kell felelniük a rentabilitás kritériumának

Az Európai Unió (EU) által finanszírozott útfejlesztési projekteknek minden esetben meg kell felelniük a rentabilitás kritériumának – nyilatkozta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára pénteken az MTI-nek arra a kérdésre válaszolva, hogy nincs-e ellentmondás a miniszterelnök Napi Gazdaságban megjelent interjúja és az általa korábban elmondottak között.

 Az M3-as autópálya és az  M0-s autóút csomópontja 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s autóút általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. MTI Fotó: Kovács Attila
Az M3-as autópálya és az M0-s autóút csomópontja 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s autóút általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. MTI Fotó: Kovács Attila

Orbán Viktor a Napi Gazdaság pénteki számában megjelent interjúban az M0-ás körgyűrű fizetőssé tételéről azt mondta, annak egyes részei uniós kötelezettség miatt válnak fizetőssé, és csak egységes rendszert tudnak jól működtetni.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta: nincs ellentmondás a kormányfő és az általa az uniós forrásból is finanszírozott gyorshálózatra kivetendő úthasználati díjról korábban mondottak között. Csepreghy Nándor elmondta: az EU által 2010-ig finanszírozott közlekedési projektekben kisebb volt a közösségi támogatási arány a maximális lehetőségnél, emiatt több hazai forrást kellett a beruházás mellé tenni. E projektek nem állnak meg anélkül, hogy ne vezetnék be azt az útdíjat, ami a hosszú távú minőségi fenntartását biztosítja, mert nem keletkezik az a folyamatos bevétel, ami a folyamatos karbantartást, a működési költséget finanszírozná – fűzte hozzá.

Kiemelte, hogy az útdíj az európai uniós szabvány, finanszírozási és rentabilitási szempontok betartása érdekében kerül bevezetésre. Csepreghy Nándor szerint nem elhanyagolható az a szempont sem, hogy a megyei útdíj bevezetésével olcsóbb lesz az autópálya használat helyben, míg az átmenő tranzitforgalom többet fog fizetni ezért.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerda este erősítette meg, hogy megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.

Januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd. A tárca közlése szerint az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók jelentősen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve például a Győr-Budapest vagy a Budapest-Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal.

Forrás: MTI  (gpe \ gtr)
.

(Ezt a cikket 133 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?