A tehergépjármű-dizájn megköveteli a jövőbe pillantást
Egy új teherautó megalkotásának folyamata sok évvel a bemutató előtt kezdődik. Ez idő alatt sok minden változhat, s ez megköveteli a jövőbe pillantást, hogy olyan dizájnt alkossunk, amely nemcsak a bemutatásakor időszerű, de egyben innovatív is.

„Az új Volvo FH-n már 2006-ban elkezdtünk dolgozni,“ mondja Rikard Orell, a Volvo Trucks Dizájn Igazgatója. „Akkoriban még senki sem hallott az iPhone-ról. Mégis 2012-ben, a Volvo FH bemutatásakor az okostelefonok hirtelen a társadalom szerves részévé váltak. Ezt a változást meg kell tudnunk jósolni.“
A tervezési folyamat fontos része az átfogó üzleti intelligencia, annak érdekében, hogy megjósoljuk, hogyan fog változni a társadalom öt, tíz és tizenöt év múlva. Ez magába foglal mindent a teherautó-vezetők megkérdezésén át a technológiai és kultúrális trendek feltárásáig.
„A közlekedési ágazaton belül a termékciklus hosszabb, mint más iparágakban. Mivel mi piacvezetők vagyunk, nagy a felelősségünk, hogy úgy befolyásoljuk a fejlődést, hogy az fenntartható legyen„ mondja Rikard Orell.

Egy éve a Volvo Trucks befejezte a márka történetének legnagyobb bemutatóját. Hat új tehergépjármű modellt mutattak be kevesebb mint egy év alatt. Minden modellnek három közös dizájn-vonása van: az iron mark, amely immár egy feltűnő helyre került a szélvédő alá, a nagyobb méhsejt-mintás hűtőrács és a V-alakú fényszórók. Azonban a legnagyobb kihívást a tervező csapatnak az jelentette, hogy kifejezze a különbséget a különféle modellek között.
„Az új tehergépjármű-sorozatunk olyan, mint minden család. Egyénekből áll, saját személyiséggel. Ezek azok a különbségek, amelyek a sorozat valódi erősségeit mutatják. Számunkra az volt a lényeg, hogy egyedülálló személyiséget alkossunk minden modellnek, mely a célnak, a használatnak és a munkakörnyezetnek is megfelel,“mondja Rikard Orell.

Megfelelő tervezés
Az új teherautó-sorozat fejlesztése során nagy hangsúlyt fektettünk minden modell egyedi munkakörnyezetben való láthatóságára. Inspiráló képeket használtunk, s ez fontos eszköz volt a tervezési folyamat e szakaszában.
“Ez egy hagyományos tervezési technika, mely segít megragadni annak a lényegét, amit ki akarunk fejezni,” mondja Asok George, a Volvo Trucks külsőért felelős fő dizájnere. “Az iparágunkban ez különösen fontos, mert komplex terméket alkotunk, mely gyakran egyszerre munkahely és otthon. Meg kell vizsgálni a műszaki és jogi követelményeket, melyek meghaladhatják az ügyféligényeket. Ez nehéz feladat, de mivel a tervezők vizuálisan gondolkoznak, inspiráló képeket használunk, hogy ösztönözzük a kreatív folyamatot.”

Minden új modell kívánt hatását és személyiségét számos képpel ábrázoltuk. A Volvo zászlóshajójának, az FH16-nak az egyik képe egy vadló-csorda volt.
„A Volvo FH16 a világ legerősebb sorozatgyártású tehergépjárműve, s így természetesen erőt kell közvetítenie, de egyidejűleg nem akarjuk agresszívnak láttatni. Inkább rafináltan kell kifejezni a teljesítményt. A vadon élő lovak kecsessége egy nagy inspiráció – elegáns módon fejezik ki erejüket és szabadságukat,“ mondja Asok George.

Az új Volvo FMX inspirációs tábláján zord környezetek és fenntartható anyagok vegyes képei tűntek fel. A végeredmény egy tehergépkocsi, amely robusztus kívül és belül.
„James Bond képe mutatja az új Volvo FMX személyiségét a legjobban. A 007-es ügynök nagyszerűen néz ki szmokingban, de ő egy verekedés után is ugyanolyan vonzó. Ugyanez vonatkozik az új Volvo FMX-re, jól néz ki néhány kemény ütés után is,“ mondja Asok George.

Egy másik szempont a munkánk során az, hogy megértsük és betartsuk a jogi elvárásokat a tervezési folyamatban, melynek szintén köze van a jármű funkcionalitásához.
A nagy hűtőrács az új Volvo tehergépkocsin úgy néz ki, mintha valami különös oka lenne a létezésének. A formája az új teherautók kialakításának megkülönböztető jegyét képezi, de mindenekelőtt sajátos módon alakítottuk ki, mert az Euro 6-os motornak több levegőre van szüksége. Így a tény, mely szerint a mi teherautóink sokkal inkább környezethatékonyak, a dizájn természetéből fakad“, mondja Asok George.

A vázlattól a kész termékig
Amikor egy tiszta jövőkép az egész termékpalettát definiálta, a következő kihívás az volt, hogy bevezessék az összes modellt, figyelembe véve a technikai korlátokat és a gyártási követelményeket anélkül, hogy elveszítenénk az eredeti elképzelést.

„Az új tehergépjármű sorozat vázlatait még 2006-ban kezdtük el megrajzolni, és ezek a járművek csak sok évvel később lesznek láthatók az utakon. Ezek a helyzetek megkövetelik, hogy képesek legyünk elképzelni a jövőt. Szóval igen, a dizájn a kreativitásról és arról is szól, hogy egy vonzó jövő valóra váljon. Ez egy módszeres szakma, mely tudáson és az ügyfeleink és egy tágabb közösség megértésén alapul.
Forrás: Volvo Trucks
(Ezt a cikket 424 alkalommal tekintették meg.)