Baleset-megelőzés Biztonság Hírek Járműtechnika Márkahírek Volvo

A teljes látókört lehetővé tévő új technológia

A Volvo Trucks kifejlesztett egy új technológiát, mely megszünteti a korlátozott látómező okozta balesetek kockázatát. Lehetővé teszi, hogy a jármű 360 fokban mindent felderítsen maga körül. A jármű egyszerre értékeli a több forrásból származó információkat, amely gyorsabban működik, mint az emberi elme, és intézkedéseket javasol a balesetek elkerülése érdekében. A technológia most még teszt fázisban van és öt-tíz év múlva válhat valósággá.

A Volvo Trucks új technológiája kifejezetten a gyalogosokat és a kerékpárosokat védi.
A Volvo Trucks új technológiája kifejezetten a gyalogosokat és a kerékpárosokat védi.

A technológia egy egyedülálló kutatási projekt eredménye, melyet Non-Hit Car and Truck-nak neveztek el, és a Volvo Cars-al együttműködésben hozták létre. Ez az első alkalom, amikor lehetőség nyílik arra, hogy a jármű regisztráljon és értékeljen mindent, ami körülötte történik és javaslatot tegyen intézkedésre, mint például gyalogos, kerékpáros vagy egyéb járművel való ütközés elkerülése. Ha a gépkocsivezető nem reagál a javasolt intézkedésre, a kormányzás vagy a fékrendszer önállóan aktiválódhat.

“A közlekedésbiztonsági víziónk az, hogy Volvo teherautók nem lesznek baleset részesei,” mondja Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks Közlekedési és Termékbiztonsági Igazgatója. “Ez az egyedülálló technológia egy újabb lépés a hosszú távú célunk megvalósulása felé és remélhetőleg sok életet menthet meg a jövőben.”

A jármű egyszerre értékeli a több forrásból származó információkat, amely gyorsabban működik mint az emberi elme, és intézkedéseket javasol a balesetek elkerülése érdekében.
A jármű egyszerre értékeli a több forrásból származó információkat, amely gyorsabban működik mint az emberi elme, és intézkedéseket javasol a balesetek elkerülése érdekében.

Virtuális navigátor

Ebben a technológiában a fő egység egy adatplatform, mely összesíti a jármű minden oldalán elhelyezett kamerákból, radarokból és egyéb érzékelőiből érkező információkat. Ez lehetővé teszi, hogy a tehergépjármű 360 fokos látószögű képet alkosson környezetéről 25 ezred-másodpercenként. Minden bejövő adat értelmezésre kerül, a kockázat elemzés után különböző útvonal opciók generálódnak a jármű számára. Kombinálva a számos érzékelő rendszert a technológia azonosítja és megkülönbözteti a különböző úthasználókat, beleértve a gyalogosokat, kerékpárosokat, motorkerékpárosokat és egyéb járműveket. Egyidejűleg érzékeli távolságukat és mozgási irányukat.

“A technológia 5 másodpercre előre közlekedési forgatókönyvet tervezhet a tárgyak sebességétől függően, és felvázolja a legjobb cselekvési tervet,” mondja Mansour Keshavarz, a Volvo Trucks ezen technológiával foglakozó rendszermérnöke. “Sok esetben a technológia navigátorként szolgál – aki a jármű teljes környezetét látja. Figyelmeztetheti a gépkocsivezetőt a zajló eseményekre, például hangjelzéssel vagy fékezéssel az ütközés elkerülése érdekében, így ő reagálhat.”

Ez az első alkalom, amikor lehetőség nyílik arra, hogy a jármű regisztráljon és értékeljen mindent ami körülötte történik és javaslatot tegyen intézkedésre, mint például kerékpárossal való ütközés elkerülése.
Ez az első alkalom, amikor lehetőség nyílik arra, hogy a jármű regisztráljon és értékeljen mindent ami körülötte történik és javaslatot tegyen intézkedésre, mint például kerékpárossal való ütközés elkerülése.

Az előttünk álló kihívások

A technológia még nem kész arra, hogy a kereskedelmi biztonsági rendszerekben alkalmazzák. Összevetve a személyautókban lévő jármű automatikával, sajátos kihívásokat jelent ennek a technológiának a kifejlesztése nehéz tehergépjárművekhez.

“A tehergépjárművek másfajta járművek, és nem ugyanúgy viselkednek, mint a személyautók a forgalomban. Például minden tehergépjármű terhelése különböző, nagy méretük megakadályozza őket egy hirtelen elkerülési manőver végrehajtásában – mint például egy ütközést megakadályozó gyors irányváltás. Ezért fontos, hogy a kutatás és a technológia fejlesztés kifejezetten teherautókat célozza,” mondja Mansour Keshavarz.

Carl Johan Almqvist szerint a piaci bevezetés 5-10 éven belül várható.

” A fő egységek már léteznek, de még el kell végeznünk több tesztet annak érdekében, hogy a rendszer hiba nélküli működéséről meggyőződjünk. Ha sikerül megoldani ezeket a kihívásokat, akkor lehetővé válik a tehergépjármű-balesetek nélküli jövő.”

Ha a gépkocsivezető nem reagál a javasolt intézkedésre, a kormányzás vagy a fékrendszer önállóan aktiválódhat.
Ha a gépkocsivezető nem reagál a javasolt intézkedésre, a kormányzás vagy a fékrendszer önállóan aktiválódhat.

Tények, a Non-Hit Car and Truck projektről:

  • 2010 szeptemberében kezdődött a Volvo Cars Corporation-nel, az ÅF Group-pal, HiQ-val, Mecellel és a Chalmers University of Technology-val együttműködésben.
  • A fő cél az volt, hogy olyan technológiát fejlesszenek ki, mely csökkenti a balesetveszélyt mind a személyautóknál, mind a haszongépjárműveknél, különösen azokra az esetekre fókuszálva, amikor a jelenlegi aktív biztonsági rendszerek nem elégségesek.
  • A 2014 decemberében véget érő kutatás eredményei lehetővé teszik az új aktív biztonsági rendszerek fejlődését, melyek várhatóan 5-10 év múlva kerülnek kereskedelmi forgalomba a teherautókban.
A balesetek drasztikusan csökkenhetnek ezzel az új technológiával.
A balesetek drasztikusan csökkenhetnek ezzel az új technológiával.

Tények, a Volvo Trucks jelenlegi aktív biztonsági rendszerei:

  • Ütközés-figyelmeztetés vészfékkel – egy fejlett vészfékező rendszer korai ütközés-figyelmeztetéssel ellátva, segít megelőzni a figyelmetlenségből adódó súlyos baleseteket.
  • Sávváltást támogatás – érzékeli a járműveket a holttérben az utas oldalon.
  • Sávtartás támogatás – figyeli a teherautó helyzetét az úton. Ha azt érzékeli, hogy a teherautó sodródik vagy kitér a sávjából, figyelmezteti a gépkocsivezetőt, aki közbeléphet a baleset elkerülése érdekében.
  • Elalvás figyelmeztetés – figyelmezteti a fáradt gépkocsivezetőket és szünetet javasol.

A Volvo Trucks biztonsággal kapcsolatos filmjei elérhetők a YouTube-on:

A Non-Hit Car and Truck technológiáról szóló film megtekinthető:

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 223 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .