Heti üzemanyagárak: a dízel ára csökkenhet, a benzin drágulhat, de mindez el is maradhat

A Reuters adatközlése alapján a július 7 – július 11-i héten a benzin ára a mediterrán piacon heti átlagban 1,3%-kal drágult, a gázolajnál 1,2%-os volt az árcsökkenés.

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

A Reuters adatközlése alapján a július 7 – július 11-i héten a benzin ára a mediterrán piacon heti átlagban 1,3%-kal drágult, a gázolajnál 1,2%-os volt az árcsökkenés. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,1%-kal erősödött. A mediterrán piaci árak és az árfolyam heti változását figyelembe véve, július 16-án, szerdán  a benzin ára 2 forinttal emelkedhet, a gázolaj ára várhatóan 2 forinttal csökken, de az elmúlt két hét tapasztalata alapján akár el is maradhat a változtatás. 

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent kőolaj ára a héten 106 dollár/hordós szint alá került, heti átlagban közel 3 dollárral lett olcsóbb. Az árcsökkenés oka, hogy az iraki harcok továbbra is elkerülik a legjelentősebb kitermelő helyeket, a kurd területeknél is növekszik a kitermelés, valamint Líbiában régóta lezárt olajtermelő egységek léptek ismét üzembe. A Brent 1 hónapos határidős ára a héten gyorsabban csökkent, mint a WTI ára, ezért a két olajfajta közötti árkülönbség fél dollárral lett kisebb (6 dollár). A különböző piacokon főként csak a dízel ármozgása követte az olajárak változását.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban) a mediterrán piacon a július 7 – július 11-e  közötti időszakban 1,3%-kal nőtt, a másik két piacon (az észak-nyugat-európai piacon és az ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) piacon) 1,2-1,6%-os árcsökkenés volt kimutatható. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 1,2%-kal került lejjebb, az észak-európai piacokon 1,6%-os volt az árcsökkenés. A forint árfolyama a július 7-július 11-i héten 227,6 Ft/dollár körül ingadozott, összességében kb. 0,1 forinttal kellett kevesebbet adni egy dollárért, mint a megelőző héten. A forint árfolyama a hét második felében gyengült.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében 1,2%-os növekedés és 1,6%-os csökkenés között változtak az árak, a gázolajnál 1,2-1,6% körüli volt az árak mérséklődése. Ezen a héten az árfolyam változása alig befolyásolta az árak változását. 

A mediterrán tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – az gázolaj ára várhatóan 2 forinttal csökkenhet, a benzinnél a mediterrán piaci folyamatok szerint 2 forint körüli emelkedés várható. Mivel a benzin ára a másik két piacon csökkent, ezért el is maradhat az áremelés. A gázolajnál a piaci árak közel egységesen változtak, ezért valószínű a csökkentés, azonban immáron két hete a csökkenő dízel jegyzésárak mellett sem történt változtatás az áraknál.

A fenti adatok alapján a benzin ára 428-430 forint/liter között ingadozhat, a gázolaj ára 427-429 Ft/liter között mozoghat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 2,6%-kal, a gázolaj ára 1,2%-kal emelkedett.

Az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek emelkedése miatt 3,8%-kal kevesebb benzint de 2,4%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt. 

 MEGJEGYZÉS

Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.

Illusztrációs kiemelt kép: Karsai Attila – hungarokamion.hu
.

(Ezt a cikket 201 alkalommal tekintették meg.)