A Volvo Trucks egyedülálló sebességváltót mutat be nehéz járművekhez
A Volvo Trucks bemutatja az I-Shift Dual Clutch sebességváltót, a piac első nehéz haszonjárművekhez kifejlesztett dupla tengelykapcsolós váltóművét. A hajtóerő továbbításának megszakadása nélküli fokozatváltásoknak köszönhetően folyamatos a nyomatékleadás, és a teherautó egyáltalán nem veszít sebességet a fokozatváltások során. Ez a járművezető számára kényelmesebb és hatékonyabb haladást eredményez.

„Gyakori fokozatváltást igénylő helyzetekben, például hegyvidéken vagy kanyarokkal és fordulókkal sűrűn tarkított utakon a teherautó-vezetés egészen új dimenzióját hozza el az I-Shift Dual Clutch. Itt, a Volvo Trucks-nál rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy ezt az innovációt kínálhatjuk ügyfeleinknek” – mondja Claes Nilsson, a Volvo Trucks elnök-vezérigazgatója.
Az I-Shift Dual Clutch egy két behajtó tengelyt és egy kettős tengelykapcsolót tartalmazó sebességváltó. Ez azt jelenti, hogy a két fokozat választható ki egyszerre. A tengelykapcsoló határozza meg, hogy éppen melyik fokozat aktív. Az I-Shift Dual Clutch az I-Shiftre épül, de a sebességváltó első felét teljesen új alkatrészek alkalmazásával áttervezték.
„Vezetés közben olyan, mintha két sebességváltó állna a rendelkezésünkre. Amikor az egyik sebességváltó egyik fokozatában halad, a következő fokozat már elő van készítve a másikban. A kettős tengelykapcsolóval a hajtóerő továbbításának legkisebb megszakadása nélkül mennek végbe a fokozatváltások. Ennek eredményeként a motor nyomatékleadása folyamatos marad, és jelentősen javul a menetkényelem” – mondja Astrid Drewsen, a Volvo Trucks hajtáslánc termékmenedzsere.

2014 őszétől rendelhető
Az I-Shift Dual Clutch 2014 őszétől rendelhető majd a Volvo FH teherautókhoz.
Kettős tengelykapcsolós sebességváltókat használnak már személyautókban, de a Volvo Trucks az első gyártó a világon, amely hasonló megoldást kínál sorozatgyártású nehéz haszonjárművekhez.
„A teherautók rugalmasságában valóban nagy változást hoz ez a sebességváltó. Minél nehezebb a szállítmány és minél keményebbek az üzemeltetési körülmények, annál jelentősebbek az I-Shift Dual Clutch előnyei. A hajtóerő továbbítása nélküli fokozatváltások jóvoltából könnyebben tartható a forgalom ritmusa, különösen a trükkösebb útszakaszokon. Az eredmény nyugodtabb és biztonságosabb vezetés” – mondja Astrid Drewsen.

Hatékonyabb vezetés és fokozott járművezetői kényelem
Az I-Shift Dual Clutch különösen hatékony gyakori fokozatváltásokat igénylő körülmények között, például hegyvidéken, kanyarokkal és fordulókkal sűrűn tarkított útszakaszokon vagy sok körforgalmat és közlekedési lámpát tartalmazó városokon áthaladva. Az I-Shift Dual Clutch mozgó és folyékony áruk szállításakor is jelentős különbséget teremt, mint például állatok szállítása és tartályos fuvarok esetén, mivel az észrevehetetlen fokozatváltások magában a rakományban is kisebb elmozdulásokat eredményeznek. Az I-Shift Dual Clutch rendszerrel járó hatékony hajtóerő-továbbításnak köszönhetően kisebb az elakadás veszélye csúszós és egyenetlen utakon, például az erdőben, rönkszállítás közben.
Az új sebességváltó további jelentős előnye a vezetési kényelem javítása.
„A hatékony vezetés mellett a zökkenőmentes fokozatváltások eredményeként a fülkében is csendesebb a környezet” – mondja Astrid Drewsen.
Az I-Shift Dual Clutch a 460, 500 és 540 lóerős teljesítményszintű Euro 6-os D13 motorokkal szerelt Volvo FH-khoz rendelhető majd.

Adatok, I-Shift Dual Clutch
- Az I-Shift Dual Clutch alapvetően két összekapcsolt sebességváltóként írható le. Amikor az egyik sebességváltó aktív, a következő fokozat már elő van készítve a másik sebességváltóban. Fokozatváltáskor az első sebességváltó a második sebességváltó bekapcsolódásának pillanatában leold, így a fokozatváltások a teljesítményleadás megszakadása nélkül mennek végbe.
- I-Shift Dual Clutch az I-Shift sebességváltóra épül. Számos új alkatrésze ellenére az új sebességváltó mindössze 12 cm-rel hosszabb a hagyományos I-Shift egységnél.
- Az I-Shift Dual Clutch a teljesítményleadás megszakadása nélkül váltja a fokozatokat. Olyan körülmények között haladva, amikor optimálisabb a sebességváltó számára néhány fokozat átugrása, az egység a hagyományos I-Shifthez hasonlóan kapcsol.
- Az I-Shift Dual Clutch a teljesítményleadás megszakadása nélkül váltja a fokozatok bármilyen fokozatban, kivéve a tartományváltást a 6.-ból a 7. fokozatba kapcsoláskor.
- A zökkenőmentes, sima fokozatváltások csökkentik a hajtáslánc, illetve a jármű többi részének igénybevételét.
- Az üzemanyag-fogyasztás megegyező az I-Shift Dual Clutch és a hagyományos I-Shift esetén.
- Az I-Shift Dual Clutch az I-Shift és a kézi kapcsolású sebességváltó alternatívájaként rendelhető majd az új Volvo FH teherautókhoz.
Tekintse meg a filmet a Volvo Trucks YouTube csatornáján:
Forrás: Volvo Trucks
.
(Ezt a cikket 435 alkalommal tekintették meg.)