Érdekességek Hírek Járműtechnika

Jönnek a vezető nélküli kamionok?

Az online médiában gyakran hallani a vezető nélküli autókról, pedig valójában a fejlesztések terén az automatizált kamionok sokkal előrébb járnak. Közúti tesztek folynak Japántól, Amerikán át Európáig. De mi lesz a sofőrökkel?

autokonvoj-satreBár a hírek a Google vezető nélküli autóival vannak tele, amelyek már félmillió kilométert mentek gond nélkül, a vezető nélküli autózás terén a teherjárművek vannak az élen.

Az Ohio Egyetem Automata Autózással foglalkozó kutatóintézetének vezetője Ümit Özguner szerint, az első alkalmazás az áruszállítás lesz, nem pedig a személyszállítás:

„A logisztikában érdekelt cégek nagyon érdeklődnek a technológia iránt, és komoly kutatások folynak. Különös érdeklődés kíséri a konvojokat, ahol négy kamion halad, és csak az elsőben ül emberi sofőr, a többi automatizált vezérlésű.” – írja a eladoautok.hu.

Kutatások világszerte

2013 májusában az Egyesült Államok szállítmányozással foglalkozó minisztériuma engedélyezte a vezető nélküli tehergépjárművek tesztelését a közutakon Nevadában, Floridában és Kanadában.

Az Európai Unió SARTE (Safe Road Trains for the Environment) programja keretében 2009-2012 között teszteltek olyan konvojokat, ahol az élen egy kamion haladt, vezetővel, utána pedig személygépkocsik, vagy kamionok vegyesen, kizárólag automata rendszerekkel.

A teszt során valódi vezetők is ültek a hátsó gépjárművekben, de az irányítást az első kamionról oldották meg, a vezetők, csak biztonsági tartalékként szolgáltak a tesztvezetéseken.

A SARTE program vezetője Mike Baker szerint ez a formáció lesz az első piacképes felhasználási formája a vezető nélküli rendszereknek. A tesztek során a vezető nélküli rendszerek igen jól teljesítettek, lényegesen kisebb volt az üzemanyag-fogyasztás is, mint emberi sofőrök esetén.

Japánban is zajlik egy hasonló kutatási program, aminek a célja szintén az üzemanyagköltségek mérséklése. A konvojokkal ugyanis, erősen csökkenthető a légellenállás, és így az üzemanyag fogyasztás is egyben.

japan-konvojMég öt év kell

Az automata rendszerek bevezetésének időpontja még kérdéses. A Google társelnöke szerint öt éven belül bárki szerezhet és használhat ilyen járműveket és hasonlóan nyilatkozott a Nissan vezetője is:

„2020-ra minden technikai akadály elhárul az automatizált autók elől”.

A vezető nélküli kamionok igen jól szerepelnek az országúton, és a városi utcahálózaton is, ám még vannak akadályok a technológia előtt, állítja Dan Flores, a General Motors kutatási szóvivője:

„A vezető nélküli rendszerek nagyon jól teljesítenek, normál forgalmi körülmények között, de egyelőre még nehezen kezelik azokat a szituációkat, amikor a többi sofőr megszegi a közlekedési szabályokat”.

A General Motors szakembere szerint éppen ezért ők a félautomata rendszerekben gondolkodnak, ahol egy emberi vezető mellett, több kamionból álló konvoj halad, amely képes kezelni a  különböző forgalmi szituációkat. A GM Super Cruise nevű félautomata rendszere a cég reményei szerint, az évtized végére kerülhet kereskedelmi forgalomba, és elsősorban az autópályán történő szállításra lesz ideális választás.

Megfizethető és tömeges lesz?

Bár a vezető nélküli rendszerek egyelőre még drágák, az Oxford Egyetemen zajló, a Google-tól eltérő technológia is már bizonyított, és itt a bekerülési költség alig egy millió forint volt, ami a kutatásvezető szerint néhány tízezerre is csökkenthető tömegtermelés esetén.

Az iparági előrejelzések szerint az első ilyen rendszerek öt év múlva jelenhetnek meg a forgalomban, és húsz év múlva már tömeges lesz az alkalmazásuk.

Mi lesz a sofőrökkel?

Bár a technológiát a legtöbben üdvözlik, annak előnyei miatt, igen ritkán esik szó, annak hátrányairól. Ma a közúti szállításban világszerte több millió ember dolgozik, akinek az állását, az automata rendszerek erősen veszélyeztetik. Bár az Egyesült Államokban több tízezer kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról, más országokban már más a helyzet. Kérdés mi lesz a jövőben a taxisokkal, fuvarozókkal, kamion- és teherautósofőrökkel, ha a vezető nélküli rendszerek beválnak?

Forrás: ITE.hu
.

(Ezt a cikket 940 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .