Baleset-megelőzés Ellenőrzések Hírek Rendőrségi hírek

Sok a műszaki problémás tehergépkocsi

Véget ért az európai szintű közúti ellenőrző akció, mely alapvetően az autóbuszok és tehergépkocsik forgalmát érintette.

Egy korábbi ellenőrzés az M7-es autópályán -  MTI Fotó: Varga György
Egy korábbi ellenőrzés az M7-es autópályán – MTI Fotó: Varga György

A TISPOL (European Traffic Police Network) által szervezett „European Operation Truck&Bus kampányban az európai országok többsége részt vett. Bár a nemzetközi eredményekre még néhány hétig várni kell, a magyarországi adatok immár ismertté váltak. Az idei első nemzetközi kampány az autóbuszok és tehergépkocsik forgalmát vette nagyító alá, az ellenőrzések a jármű állapotra, az okmányok meglétére, és a járművezetőkre egyaránt kiterjedtek.

A Truck&Bus kampány európai szinten egy teljes hétig tartott (2014. február 10. és 16. között), a megjelölt időtartamon belül Magyarországon február 11-től 13-ig ellenőrizték célzottan a legnagyobb méretű és tömegű közúti gépjárműveket. Az ellenőrzés három napja alatt összesen 8 649 jármű ellenőrzésére került sor, a megállapított közúti szabályszegések száma 1 194 volt.

Tehergépjármű ellenőrzések tapasztalatai:

Amennyiben az ellenőrzések adatait az érintett járműkategóriák szerint vizsgáljuk meg, megállapíthatjuk, hogy tehergépjárművet, illetve annak vezetőjét 8 217 esetben vontak ellenőrzés alá a rendőrök és az együttműködő közúti ellenőrök (ez az összes ellenőrzés abszolút többsége, 95%-a).

Az ellenőrzött tehergépkocsik 65%-a magyar tulajdonú volt (5 359 db), 35% pedig külföldi (ebből 2 112 EU és EGT országba, 746 pedig harmadik országba tartozó). A felderített jogsértések, szabályszegések száma 1 163, ami azt jelenti, hogy átlagosan számítva minden hetedik tehergépkocsinál valamilyen hiányosság merült fel.

A leggyakoribb szabályszegés a gyorshajtás volt, mely miatt 276 esetben indult eljárás, 13 járművezető pedig szeszesitaltól befolyásolt állapotban, ittasan közlekedett. Viszonylag sok járműnél találtak valamilyen műszaki hiányosságot (255 esetben), 40 alkalommal a rakományt rögzítették szabálytalanul, míg túlsúlyt állapítottak meg 34 tehergépjárműnél.

A nemzetközi szinten jogszabály által (AETR) meghatározott vezetési időt 39 járművezető lépte túl, 9-en a tachográf készüléket manipulálták a nagyobb haladási sebesség érdekében, míg a tachográfokkal (azok vezetésével, tartásával stb.) kapcsolatos jogsértés 35 alkalommal szolgált további eljárás alapjául. Azonnali korlátozást (továbbhaladási tilalmat) 13 esetben kellett elrendelni, míg a veszélyes áruk szállítására vonatkozó szabályokat (ADR) 14 tehergépkocsi vezetője szegte meg. Az előzőeken túl 2 fő körözött bűnözőt fogtak el a rendőrök, míg 323 egyéb jogsértés miatt indult eljárás.

Autóbuszok ellenőrzésének tapasztalatai

A három napos TISPOL akció során 432 autóbusz ellenőrzésére is sor kerül, melyek 62%-a (270 db) magyar, 38%-a pedig külföldi tulajdonú volt. A 162 külföldi autóbuszból 108 az EU ill. EGT valamely tagállamába tartozott, 54 harmadik országbeli volt. Az ellenőrzött autóbuszok átlagosan 7%-ánál, összesen 31 esetben találtak valamilyen szabályszegést az intézkedő rendőrök és közúti ellenőrök, ebből azonnali korlátozást egyetlen alkalommal kellett elrendelni.

Ittas autóbusz vezető nem volt, a hiányosságok többsége (16 eset) a jármű valamilyen műszaki hiányosságához fűződik. Tachográffal kapcsolatos szabálytalanság, valamint okmányokkal kapcsolatos szabályszegés miatt 2-2 eljárás indult, a további 22 egyéb jogsértés mellett 1 fő körözött személy elfogására is sor került.

A következő TISPOL európai ellenőrzésre március közepén kerül sor. A passzív biztonsági eszközök használatára kiterjedő „SeatBelt” kampányt Magyarországon 2014. március 10. és 12. között hajtják végre.

Forrás: ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság
.

(Ezt a cikket 317 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .