Baleset-megelőzés Ellenőrzések Hírek Közlekedéssel kapcsolatos hírek Rendőrségi hírek

Európai tehergépkocsi és autóbusz ellenőrzés

A TISPOL által szervezett, egy hét időtartamú nemzetközi ellenőrzés a járművek műszaki állapotára, az okmányok meglétére, a vezetési és pihenőidők megtartására, valamint a járművezetők vezetési alkalmasságának vizsgálatára egyaránt kiterjed.

Már tíz éve, hogy a magyar rendőrség a TISPOL (European Traffic Police Network) teljes jogú tagja, s ennek megfelelően részt vesz különböző nemzetközi akciók és kampányok végrehajtásában. A TISPOL 2014. évi ellenőrzési tervében idén összesen kilenc nemzetközi közúti ellenőrző akció végrehajtása szerepel. Közülük az első február második hetére esik.

Az ellenőrzést európai viszonylatban 2014. február 10. és 16. között (hétfő reggeltől vasárnap estéig) végrehajtásra kerülő „European Operation Truck&Bus” kampány a nevéből adódóan a tehergépjárművek és az autóbuszok forgalmának felügyeletére irányul.
A kampány során a TISPOL-hoz tartozó tagállamok rendőri szervei egy időben, azonos szempontok (ellenőrzési lap) alapján ellenőrzik a tehergépjárműveket és azok vezetőit.
.
A részt vevő országok száma várhatóan meghaladja a 25-öt, így az akció az „öreg kontinens” jelentős részére kiterjed.
Magyarországon a fokozott ellenőrzés – a jelölt héten belül – a hét első három napján tart. Ezért február 10 és 12. között a tehergépkocsi és autóbusz vezetők az ország bármely pontján – a fővárosban és vidéken egyaránt, – számíthatnak célellenőrzésekre. Az ellenőrzés a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság együttműködésében történik, így több helyszínen közös ellenőrzésekre kerül sor.
.
Az ellenőrzések a tehergépjármű és autóbusz közlekedés valamennyi területére kiterjed: az okmányokra, a vezető alkalmasságára, a szociális előírások (vezetési és pihenőidő) megtartására, a járművek műszaki állapotára, a rakomány megfelelő rögzítésére stb. Az ellenőrzés tapasztalatait a rendőrség összesíti, majd az eredményeket megküldi a TISPOL Operational Group részére, mely európai szintű értékelést készít.
.

Háttér röviden

A tehergépjárművek és az autóbuszok közlekedésének jelentős a kockázata, amely alapvetően két tényezőben rejlik. Az első, hogy a nagy tömeget képviselő járművekkel való ütközés (vagy az általa történő elütés) során a sérülési, illetve halálozási kockázat nagyobb, mint például a személygépkocsik esetében.
.
A második tényező kifejezetten az autóbuszokra jellemző, amelyek tömeges személyszállításra szolgálnak, ezért ütközéskor, árokba boruláskor, ill. egyéb baleset esetén a sérülések tömegesen fordulhatnak elő. Ennek megfelelően autóbusz baleset esetén a tömegszerencsétlenségek, illetve halálos tömegszerencsétlenségek előfordulási gyakorisága nagyobb.
.
Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy a tehergépjármű és autóbusz vezetők általában biztonságosabban vezetnek más járművezetőkhöz képest. Többségükben jelentős vezetési tapasztalattal rendelkező „profi” sofőrökről van ugyanis szó, akiknek a vezetés a „kenyérkereső” foglalkozásuk, s részükről a jogosítvány esetleges elvesztése rendkívüli szociális és egyéb hátrányokkal jár (állás elvesztése stb.).
.
Az elmúlt évben hazánk közútjain összesen 15 557 személysérüléses közúti baleset történt.
.
Ezen belül a tehergépjármű vezetők által okozott balesetek száma 1 385, ami az összes baleset mintegy 9%-ának felel meg, míg az autóbusz vezetők mindössze 206 balesetet okoztak (elmúlt évi részaránya ezzel 2%).
.

 

(Ezt a cikket 773 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .