Biztonság Hírek Járműtechnika Márkahírek Vezetéstechnika Volvo

A Volvo Trucks fokozza a biztonságot a csúszós téli utakon

Vonórudas pótkocsival összekapcsolt tehergépkocsik esetében a csúszós téli útviszonyok és a lejtők még a legtapasztaltabb gépkocsivezetőknek is nagy kihívást jelentenek. Hiszen a szerelvény bármikor elveszítheti stabilitását, és rossz esetben elkezdhet bebicskázni. A Volvo Trucks kifejlesztett egy megoldást, amely jelentősen fokozza a biztonságot.

A csúszós téli útviszonyok és a lejtők még a legtapasztaltabb gépkocsivezetőknek is nagy kihívást jelentenek.
A csúszós téli útviszonyok és a lejtők még a legtapasztaltabb gépkocsivezetőknek is nagy kihívást jelentenek.

„Még ha a tehergépkocsi-vezetőnek végül sikerül is úrrá lennie a helyzeten, a szembejövőknek és magának a teherautósofőrnek akkor is felettébb kellemetlen lehet, ha a szerelvény lejtőn lefelé menet hirtelen kitér a menetirányából.” – mondta Mats Sabelström, a Volvo Trucks márka fékspecialistája.

Az ilyen helyzetek és az ezekből esetlegesen bekövetkező balesetek kockázatának minimalizálása érdekében a Volvo Trucks kifejlesztette a Stretch Brake (Nyújtó Fék) elnevezésű rendszert, amely csúszós, lejtős szakaszokon automatikusan megfékezi a pótkocsit és így kiegyenesíti a szerelvényt.

„Az Európában évente bekövetkező 30 ezer súlyos közúti baleset mintegy 15 százalékában tehergépkocsi is érintett, enyhe csökkenést mutató trend mellett1. A hatékony fékek, a menetstabilizáló rendszerek és az ütközésre figyelmeztető rendszerek révén már eddig is segítettünk a vezetőknek elkerülni a kockázatos helyzeteket nehéz körülmények között. A Stretch Brake egy újabb fontos része azon hosszú távú törekvésünknek, hogy javítsuk a közlekedés biztonságát és csökkentsük a teherautók részvételével bekövetkező balesetek számát.” – mondta Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks márka közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

A Stretch Brake a szerelvény elektronikus menetstabilizáló rendszerének (ESP) egy kiegészítő funkciója – az ESP is egy olyan rendszer, amelyet a Volvo Trucks mutatott be elsőként a világ teherautó-gyártói közül. Amíg az ESP nagyobb sebesség esetén a leghatékonyabb, addig a Stretch Brake csak 40 kilométer/órás sebesség alatt működik. Mindkét rendszer hozzájárul a menetstabilitás javításához és a kormányzás megkönnyítéséhez.

„A Stretch Brake rendszert egyfajta kissebességű ESP-nek is hívhatnánk. Amikor a szerelvény egy lejtőhöz közelít, a gépkocsivezető manuálisan aktiválja a rendszert. Majd ha a vezető lelép a gázpedálról, a pótkocsi fékjei automatikusan működésbe lépnek és pulzáló üzemmódban, szakaszosan fékezik a pótkocsit egészen addig, amíg a lejtő véget ér és újra gyorsíthat a jármű.” – tette hozzá Mats Sabelström.

A sofőr vezetés közben aktiválni tudja a Stretch Brake rendszert.
A sofőr vezetés közben aktiválni tudja a Stretch Brake rendszert.

A Stretch Brake rendszer 2012-ben mutatkozott be a vonórudas pótkocsik vontatására alkalmas Volvo FH tehergépkocsikon, majd 2013-ban az ugyanilyen Volvo FM teherautókon. A rendszer 2014-től a Volvo FH és FM nyerges szerelvényekhez is elérhető lesz.

„A gépkocsivezetőket, akik már tesztelték a Stretch Brake-et, nagyon lenyűgözte a rendszer. Mivel hamarosan nyerges szerelvényeken is bevezetjük ezt, még több gépkocsivezető küzdheti le a nehéz lejtőket egyszerűbben és biztonságosabban.” – mondta Carl Johan Almqvist.

A Volvo Trucks közlekedésbiztonság tanulmányozására szakosodott balesetkutató csapata szerint csak a tavalyi évben Svédországban bekövetkezett teherautó-balesetek közül mintegy hatvanat lehetett volna elkerülni a Stretch Brake rendszerrel2.

Tények a Stretch Brake-ről

  • Fokozza a biztonságot lejtmenetben, főként csúszós úton és kanyarban.
  • Pulzáló üzemmódban, szakaszosan működteti a vonórudas pótkocsi fékjeit.
  • Kiegyenesíti a szerelvényt, megkönnyíti a kormányzást és csökkenti a bebicskázás kockázatát.
  • 40 kilométer/órás sebesség alatt működik.
  • 2012-ben a Volvo FH fülke-alvázas, 2013-ban pedig a Volvo FM fülke-alvázas tehergépkocsikon mutatkozott be. 2014-től a nyerges szerelvényeken is elérhető lesz.

Tekintse meg a cikkhez kapcsolódó filmet:

1 forrás: CARE 2011, a CARE az EU területén bekövetkező, halállal vagy sérüléssel járó közúti balesetek európai központi adatbázisa.
2 forrás: STRADA 2012, a STRADA egy országos (svéd) információs rendszer, amely a teljes úthálózaton bekövetkező sérülésekről és balesetekről gyűjti az adatokat. A STRADA a rendőrségtől és a kórházaktól származó információkon alapul.

Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 737 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .