Gazdaság Hírek Konferenciák Rendezvények Útdíj

Flottamenedzsment konferencia 2013 – aktualitások a tehergépjármű-flottakezelésben

Az IIR Magyarország szervezésében a Hungaroringen megrendezett Flottamenedzsment konferencia az idei évben haszonjármű szekcióval bővült, így a rendezvényen résztvevő fuvarozók és tehergépjármű flottakezelők a személygépjármű flottaüzemeltetőktől elkülönülve ismerkedhettek az idei év aktualitásaival.

img_0225A konferencia tehergépjármű szekciójának a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum különterme adott otthont, így az előadás sorozat Kovács Attila megbízott instruktor köszöntőjével indult, aki a Tanpálya rövid bemutatását követően elmondta, hogy a gazdaságos flottaüzemeltetés egyik alappillére a jól képzett gépjárművezető. Példaként említette, hogy már egy 1,6 literes kishaszonjármű esetén is 30 ezer km futásteljesítmény mellet, akár 100 ezer forint üzemanyagköltséget is meg lehet takarítani évente egy 30-40 ezer forintos vezetéstechnikai tanfolyam elvégzését követően, az esetleges balesetek megelőzéséről nem is beszélve.

karmos-gabor-mkfe-fotitkar
Karmos Gábor

Karmos Gábor a Magyar Közúti Fuvarozók főtitkára az elektronikus útdíj bevezetésének első negyedéves tapasztalatairól tartott előadást. Rövid történelmi áttekintőt követően elmondta, hogy az Európai Uniónak október végéig kell válaszolni a fizetendő díjak mértékének megállapításával kapcsolatban. Mivel a magyar utak jelentős része Uniós pénzekből épült, így az azokra kivetett útdíj mértékét joggal kérik számon. Az Uniós irányelvek alapján az útdíjat a költségek megtérülésének elvére kell alapozni!

A Magyar Kormány az E-útdíjból 150 Mrd Ft. bevételt írt ellő, amelyből 100 Mrd Ft azonnal elmegy az utak rendelkezésre állásának díjaira (koncessziós díjakra), így az útdíj mértékének megállapítása eleve behatárolt. A fennmaradó 50 Mrd Ft-ból kellene megoldani a nem koncessziós utak üzemeltetését, felújítását valamint új utak építését, amely meglehetősen kevés összeg erre a célra, így az útdíj mértékének csökkentése nem várható. Sőt, elképzelhető kismértékű emelés is, illetve az úttípusok díjainak módosítása.

Karmos Gábor főtitkár úr arról is beszélt, hogy az utak üzemeltetését, karbantartását és az új utak finanszírozását már régóta nem lehetett megoldani a matricás rendszerből befolyt díjjakból, így már 2005 óta húzódott az E-útdíj bevezetése. A matricás, idő alapú fizetési rendszer azért nem alkalmas a magasabb díjjak beszedésére, mert egy Uniós előírás miatt 1 napra maximum 11 eurót lehet az utak használatért felszámolni. Azt is megtudtuk, hogy a Kormány által az idei évre előirányzott 75 Mrd Ft helyett, előreláthatólag 86 Mrd Ft-ot, azaz 11 Mrd Forinttal többet fog hozni az E-útdíj rendszer.

A nemzetközi fuvarozók számára egy fontos feladat előtt áll még az Európai Unió, ugyanis meg kell oldani a különböző útdíjszedő rendszerek átjárhatóságát és létre kell hozni az egységes útdíjszedési rendszert. Anyagi, biztonsági és jogi szempontból is elfogadhatatlan, hogy a vezetőfülkében elszaporodjanak a fedélzeti eszközök, ezért meg kell oldani, hogy egyetlen szolgáltatóval egyetlen szerződést kötve, egy készüléket lehessen használna az Unió összes országában. Ennek feltételeit teremti meg az egységes európai elektronikus díjszedési szolgáltatás (EETS), amely előírásainak a magyar rendszer teljes egészében megfelel. Sajnos az egységes fizetési rendszer bevezetésének időpontja még nem ismert.

img_0214
Farkas Károly

Karmos Gábortól Farkas Károly, az I-Cell Kft. operatív igazgatója vette át a szót, aki mint az E-útdíj rendszert kidolgozó cég képviselőjeként és mint bevallási közreműködőként osztotta meg tapasztalatait az első negyedéves időszakról. Mindenek előtt örömmel tájékoztatta a halhatóságot arról, hogy a szeptemberben lezajlott Uniós vizsgálat az E-útdíjrendszer igen rövid idő alatti bevezetésnek tekintetében rendkívül pozitívan zárult. A vizsgálóbizottság tagjait sikerült meggyőzni arról, hogy a műholdas helymeghatározásra alapuló magyar rendszer technikailag teljesen nyitott, bővíthető és innovatív, ezáltal példaértékű más EU-s tagállam számara is.

Farkas Károly Úr elmondta, hogy 2014 az OBU éve lesz, hiszen az eddigi tapasztalatok szerint a felhasználok többsége még mindig viszonylati jegy vásárlásával teljesíti útdíjbevallási kötelezettségét. Megtudtuk azt is, hogy a közeljövőben elkezdődnek a szigorú ellenőrzések is, amelyek során a hibásan megvásárolt viszonylati jeggyel közlekedők súlyos büntetésekre számíthatnak. Tipikus hiba a felségjelzés és a rendszám elírása és gyakran előfordul a tengelyszám és a környezetvédelmi kategória helytelen megadása is. Sajnos a büntetés kiszabásakor a téves adatmegadás nem enyhítő körülmény!

Viszonylati jegy vásárlásakor azt is figyelembe kell venni, hogy a rendszer mindig a leggyorsabb útvonalon tervez amely nem mindig a leggazdaságosabb. A rendszer üzemeltetőinek nem titkolt célja, hogy Szlovákiához hasonlóan a viszonylati jegy értékesítését előbb vagy utóbb megszűntésség, és mindenki fedélzeti egységet használjon. Az OBU használata lényegesen egyszerűbb a viszonylati jegynél és mindig a fuvarfeladatnak megfelelő leggazdaságosabb útvonalon közlekedhet a jármű. Váratlan útvonal változtatás miatt az előre megváltott viszonylati jegyen már módosítani nem lehet, így ilyen esetben az új feladatbak megfelelően új viszonylati jegyet kell váltani.

Jó hír a fedélzeti egységet használóknak, hogy ha valamilyen okból a készülék menet közben meghibásodik és tud adatokat szolgáltatni, de menet közben sikerül a hibát elhárítani és helyreáll az adatszolgáltatás, úgy az addig megtett útvonalat a rendszer kiszámolja és automatikusan levonásra kerül a díj. Ha a hiba pár órán belül megszűnik és a rendszer érzékeli, hogy az OBU egy másik helyen ismét üzemel, úgy még akkor sem várható büntetés ha a hiba idején a jármű egy ellenőrző kamerák előtt haladt át.

Farkas Károly előadását az I-Fleet flottamenedzsment rendszer ismertetőjével zárta, amelyről részletek az I-Cell Kft. honlapján olvashatók.

Bors András a Shell FuelSave üzemanyag-gazdálkodási rendszerét mutatta be a közúti fuvarozók és flottaüzemeltetők részére, amely segíthet az üzemanyaggal kapcsolatos költségek és a CO2 kibocsátás akár 10%-os csökkentésében. A Shell FuelSave Partner rendszeréről a Shell oldalán olvashatunk részletesebben.

Szabó András a Mercedes Magyarország részéről az új Sprintert mutatta be, amely a BlueEFFICIENCY technológiának köszönhetően akár 6,3 L gázolajjal is beéri 100 km-en. A kedvező fogyasztást nem csak a következetesen továbbfejlesztett új Euro VI-os motorokkal, hanem más fogyasztáscsökkentő megoldásokkal érték el. A részletesség igénye nélkül ilyen fejlesztés a 3cm-el leültetett karosszéria, a Start-Stop funkció és csökkentett gördülési ellenállású gumiabroncsok.

img_0267

Az Mercedes Sprinter a biztonság terén is új mércét állít fel vezetőtámogató rendszereivel:

  • Oldalszél asszisztens (3,5t alatti hátsó szimpla-kerekeseknél széria)
  • Ráfutás megelőző rendszer
  • Holttér-asszisztens
  • Sávtartó-asszisztens
  • Távfény-asszisztens amely automatikusan kikapcsolja távfényszórót a szembejövő jármű esetnén, majd elhaladva újból visszakapcsolja.

Az új Sprintert nemsokára igyekszünk részletesebben is bemutatni.

Turi Attila a Turi Tanácsadó Kft. részéről a haszonjármű beszerzés  finanszírozási oldalát mutatta be. Előadásában bemutatta a bérlet, a nyílt és zárt lízing közti különbségeket amelyből megtudtuk, hogy a teherautó és autóbusz finanszírozás 98%-a jellemzően nyílt lízing konstrukcióban történik.

haszonjarmu-finanszirozasi-konstrukciok-osszehasonlitasa-130929

Turi Attila felhívta a figyelmet a bérletre és a lízingre vonatkozóan a 2014 március 15-én hatályba lépő új PTK. változásokra, különös tekintettel a bérlet felmondására vonatkozóan amely szerint: “A határozott időre kötött szerződést bármelyik fél rendes felmondással felmondhatja a törvényes felmondási idő betartásával idő előtt gyakorolható felmondási jog esetén a hónap végére, legkésőbb a hónap tizenötödik napjáig.”

A TimoCom részéről Hock-Ritter Ildikó ismertette a fuvarbörzék használatából származó előnyöket, amelyek közül a legfontosabb az üresjáratok megszüntetéséből származó gazdaságos flottaüzemeltetés.

A konferencia zárásaként néhány meghívott flottaüzemeltető cég képviselője kerekasztal beszélgetés formájában vitatták meg a tehergépjármű-park kezeléséhez kapcsolódó legaktuálisabb üzemeltetési és versenyképességi kérdéseket.

A konferenciát követően a délután folyamán kellemes és hasznos élményprogramok várták a résztvevőket:

  • Autós „játszótér”, ahol a szakmai együttműködő partnerek által felajánlott flotta-modellek biztonsági és vezetéstechnikai újdonságait lehetett próbára tenni
  • Lehet az üzemanyag-fogyasztást egyszerű módon csökkenteni? És ezáltal az üzemeltetés költségeit, a környezeti terhelést, a zaj és a károsanyag-kibocsátást is szinten tartani? Igen! Erről mindenki a saját szemével győződhetett meg az ECO program keretében, ahol a tesztautókba beülve profi instruktorok hívták fel figyelmünket a gazdaságos járművezetés szabályaira.
  • Vezetett már terepjárót erdei akadálypályán? A résztvevők a Hungaroring Off-road Adventure Parkjában tapasztalhatták meg a platós 4×4-es kishaszonjárművekkel a legkülönfélébb erdei terepeken való közlekedés örömeit, mint pl. rázókövön, vizesárkon, 25° dőlésű rézsűn, meredek emelkedőn, bukkanón és lejtőn!
  • Vezetéstechnikai program saját autók tesztelésére: Saját vezetői tudását és autóját tesztelhette mindenki lejtő- és hegymeneti pályán, körpályán, szlalom és ABS-tesztpályán, vízfalak és rántópadok között, a Hungaroring instruktorainak szakértő irányításával.

img_0528A nap zárásaként az Off-road Adventure Parkban Michelisz Norbert élménybeszámolója hallgathatták meg a résztvevők, akik közül 3 szerencsés nyertes került kisorsolása, akiket Norbi elvitt egy körre a Hungaroringen egy Hondával.

A rendezvény kellemes hangulatáról a galériában látható képek is tanúskodnak:

[Not a valid template]

Karsai Attila – hungarokamion.hu

(Ezt a cikket 1189 alkalommal tekintették meg.)