NFM: évi több milliárd forintos megtakarítást hoz a közútkezelői tevékenység átszervezése

A közútkezelői tevékenység racionalizálása évente több milliárd forint megtakarítást eredményez, a tervezett autópálya-mérnökségek beruházásainak elhagyása közvetlenül 4 milliárd forinttal mérsékli a központi költségvetés terheit, a felszabaduló források az országos közutak szolgáltatási színvonalának javítására fordíthatók – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerdán az MTI érdeklődésére.

autopalya-utellenorzes-karbantartas-130526Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. közútkezelői tevékenysége a Magyar Közút Nonprofit (MK) Zrt.-hez kerül a kormány keddi határozata alapján, a Magyar Közlönyben közzétett határozat szerint 2013. november elsejei hatállyal veszi át a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetői és fenntartási tevékenységét a Magyar Közút ingyenes üzletágátadás keretében. A Magyar Közúthoz kerülnek az ehhez szükséges eszközök, vagyon és munkavállalók.

A tárca szerdai közleménye kiemeli: a magyarországi közúthálózat jelenlegi útkezelői, üzemeltetői rendszere bonyolult, a külső partnerek és a végfelhasználók számára áttekinthetetlen. Az egyébként is tagolt rendszerben új elem a megtett úttal arányos díjszedési rendszer bevezetése, a tervezett struktúraváltással a teljes országos közúthálózat kezelése egységes szervezeti háttérrel és szemléletben, azonos követelményrendszer szerint történik – írták.

Az ÁAK átadja a feladat ellátásához szükséges ingatlanokat, mérnökségi telephelyeket, járműveket, berendezéseket, gépeket és készleteket, az MK átveszi a műszaki és támogatói feladatokat ellátó munkavállalókat is. Az ÁAK a jövőben kizárólag a díjszedési rendszer fejlesztésével, működtetésével, a díjak beszedésével, a díjellenőrzéssel foglalkozik majd.

Mint írták, az MK nonprofit jellegéből adódóan, az ÁAK-tól átkerülő tevékenységekkel kapcsolatos bevételekre irányadó eltérő adózási jogszabályok alapján évi 250 millió forintos megtakarítás valósulhat meg. A két szervezet üzemmérnökségeinek ésszerűsítése, a duplikációk megszüntetése évente nagyságrendileg 500 millió forintos kiadáscsökkenést jelent. A közútkezelői tevékenységek racionalizálása és a szervezet-optimalizálás a számítások szerint évente 1-3 milliárd forintos megtakarítást hoz. A tervezett autópálya-mérnökségek – M4 Szolnok, M85, M86 – beruházásainak elhagyása közvetlenül 4 milliárd forinttal mérsékli a központi költségvetés terheit.

Az ÁAK műszaki feladatai szervesen illeszkednek majd az MK irányítási rendszerébe. A módosítandó szervezeti és működési szabályzat alapján egy-egy önálló üzemeltetési igazgató irányítja az autópályák, valamint a fő- és mellékutak fenntartását, kettejük felett csupán egy felsővezetői szint lesz. A közútkezelői tevékenységek összevonásával a támogató egységeknél is – így például a jogi, beszerzési, gépészeti, gazdasági és humánpolitikai területeken – megszűnnek a párhuzamosságok. A felsővezetők és vezetők száma tehát összességében csökken 2013. november 1-jétől.

Az NFM közleménye hangsúlyozza, gazdasági és üzemeltetési szempontból is csak kedvező eredményekre lehet számítani: az átfedések, duplikációk megszüntetésével egységes, jól átlátható és irányítható útüzemeltetési rendszer áll fel. A szabad kapacitások teljes körű kihasználásával hatékonyabbá válik a közutak fenntartása, az MK a rendelkezésre álló költségvetési forrásokat az eddigieknél is gondosabban tudja majd felhasználni – olvasható a közleményben.

Forrás: MTI  (hvk \ gpp \ gkp)
.

(Ezt a cikket 236 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?