A Scania visszagurulás-gátlója és annak elődje
Száz évvel ezelőtt az emelkedőkön történő elindulás esetén a járművezetők egy acélhuzallal működtetett csuklós fémkeret segítségével akadályozták meg, hogy a tehergépkocsik visszaguruljanak. Ma már a fékrendszerbe épített hill-hold funkció segít a sofőröknek.
A Scania Múzeum gyűjteményében található egy, az 1900-as évek elejéről származó autó, amely egy olyan fémszerkezettel van ellátva, aminek egyik fele úgy van kialakítva, hogy az útfelületbe „kapaszkodva” megakadályozza a jármű visszafele történő elmozdulását.
Induláskor a vezetőnek nem kellett a fékpedált használnia, így emelkedőkön könnyebben el tudott indulni a tehergépkocsi. Amint a jármű elegendő sebességre tett szert, a szerkezetet az alvázzal párhuzamos helyzetbe tudta felhúzni a sofőr.
Az évek múlásával persze ezek a szerkezetek teljesen átalakultak. A Scania 2009-ben, az Opticruise megújításával egyidejűleg vezette be a hill-hold funkciót, amely az EBS-szel szerelt járműveknél volt elérhető. Az automatizált váltási rendszerű Scania Opticruise és a hill-hold funkció közötti együttműködés eredményeképp, a lejtőn történő elindulás nagyon könnyűvé vált. Egy érzékelőnek köszönhetően a rendszer automatikusan kiválasztja az ideális indulási sebességet, ezzel mérsékelve a kuplung és a sebességváltó-rendszer kopását.
Forrás: Scania
.
(Ezt a cikket 241 alkalommal tekintették meg.)