Gazdaság Hírek Közút Külföld

A horvát autópályák koncesszióba adása ellen tiltakoztak a szakszervezetek

A horvát autópályák koncesszióba adása ellen tiltakoztak a szakszervezetek csütörtökön a zágrábi kormányhivatal előtt, mivel szerintük a kormány a nemzeti vagyon kiárusítására készül.

A szakszervezeti megmozdulás résztvevői szerint a kormánynak nem áll jogában kiárusítani az állami vagyont, anélkül, hogy megkérdezné a vagyon tulajdonosát, a népet – hangzott el a horvát köztelevízió (HRT) híradásában.

Az Útkezelők Független Szakszervezetének (NCS) vezetője azt üzente a kormánynak, hogy októberig még visszaléphet az állami vagyon kiárusításától. Ellenkező esetben a szakszervezetek aláírásgyűjtést kezdeményeznek annak érdekében, hogy az alkotmányban rögzítsék: a kormány az állami vagyon eladása előtt kérje ki a nép jóváhagyását.

A népszavazás célja, hogy megkössük a kormány kezét minden olyan kérdésben, amikor nemzeti vagyon eladásáról van szó. A kormány nem adhatná el a nemzeti érdeket képező vagyont annak tulajdonosai, vagyis a nép megkérdezése nélkül – hangsúlyozták a szakszervezeti vezetők.

Figyelmeztettek arra, hogy a koncesszióba adáson kívül számos más megoldás is létezik, mint például a Horvát Autópályák (HAC) hiteleinek átütemezése, vagy a HAC részvényeinek eladása a polgároknak – áll a HRT híranyagában.

A szakszervezeti megmozdulást más szakszervezetek is támogatták, akik szerint a kormány felelőtlenül és rosszul kezeli az állami vagyont. A kormány úgy viselkedik, mint egy akciókat meghirdető bevásárlóközpont: folytatja az állami vagyon eladását, miközben maga alatt vágja a fát. Ezzel is csökkenti a gazdasági kilábalás esélyét – mondta el egy másik szakszervezeti vezető a megmozduláson.

A megmozdulással azonos időpontban Zoran Milanovic miniszterelnök a kormányülés kezdetén a polgároknak megfogalmazott üzenetében felszólította őket, hogy ne higgyenek olyanoknak, akik csak a saját érdekeiket védik, a kormány ugyanis a közjót és az állami pénzügyek érdekeit képviseli. Kijelentette: nem lesz rá lehetőség, hogy az autópályadíjak 100 százalékkal emelkedjenek. Ellenkezőleg, az autópályák koncesszióba adásával a mostani helyzetnél csak jobb lehet – idézi a kormányfő szavait a horvát közmédia.

A döntés előtt a kormány tanácsadó cégeket kért fel, hogy tegyenek javaslatokat a terv megvalósíthatóságára. A javaslatok szerint legalább 40-50 évre volna ésszerű koncesszióba adni az autópályákat, amelyből az államnak 2,4-3,2 milliárd euró bevétele származna. A döntés után a kormány felhatalmazná a tanácsadó cégeket, hogy írjanak ki nemzetközi koncessziós pályázatot, amely után a kiválasztási folyamat egyes számítások szerint 12-14 hónapot venne igénybe. Emiatt koncessziós díj csak a jövő évben folyna be az államkasszába.

A befolyó összegből a Horvát Autópályák (HAC) és a Rijeka Autópálya (ARZ) állami cég adóságának egy részét kívánják törleszteni. Ebben az évben a két társaságnak összesen 447 millió euró hitelt kell visszafizetnie, míg jövőre 868 millió eurót. 2016-ig pedig összesen 2,4 milliárd euró hitelt kell törleszteniük.

Forrás: MTI  (kaj \ guz \ kho)
.

(Ezt a cikket 189 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .