Érdekességek Hírek Márkahírek Volvo

Volvo Trucks: Így készül egy ultramodern teherautó

Idén tavasszal kigurultak az első sorozatgyártású új Volvo FH teherautók a gyárkapun, hogy átadják őket megrendelőiknek Európa-szerte. De hogyan is készül egy ultramodern teherautó? Hogyan alkot a fejlett elektronika a különféle alkatrészekkel együtt egy zökkenőmentesen működő új entitást, és miként garantálható a legmagasabb szintű minőség? Tartson a Volvo Trucks-szal egy utazásra a kezdeti elképzeléstől a kész teherautóig!

Az üvegpanelek ragasztással kerülnek a fülkébe, ami javítja a biztonságot, mivel az üvegpanelek így hozzájárulnak a fülke teljes szilárdságához.
Az üvegpanelek ragasztással kerülnek a fülkébe, ami javítja a biztonságot, mivel az üvegpanelek így hozzájárulnak a fülke teljes szilárdságához.

Az új Volvo FH-t a “teherautók következő generációjának” nevezik. Jonas Nordqvist, a Volvo Trucks stratégiai tervezési részlegének termékjellemzőkkel és jövedelmezőséggel foglalkozó igazgatója elmondja, hogy mit is jelent ez valójában.

„Mondhatjuk, hogy egy ultramodern teherautónak egy bonyolult egyenlet valamennyi feltételét teljesítenie kell. Meg kell felelnie az ügyfél követelményeinek és a társadalmi elvárásoknak egyaránt, továbbá sikeresen kell ötvöznie a modern technológiát olyan tulajdonságokkal, mint a minőség, a járművezetői kényelem, a környezetvédelmi hatékonyság és a biztonság” – magyarázza Jonas Nordqvist.

Egy modern teherautó kifejlesztésének munkálatai már jóval azelőtt kezdetét veszik, hogy a gyártás szóba kerülne. A folyamat minden egyes területét elejétől a végéig a lehető legmagasabb szintű minőségre való törekvés jellemzi. Az ügyfelek, a társadalom és a piaci verseny gondos elemzése megmutatja, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie egy új teherautó-típusnak. A piacot olyan szempontból is vizsgálják, hogy milyen műszaki innovációk integrálhatók az új termékbe. Ezen adatok egy részletes követelményspecifikációt alkotnak, amely meghatározza a modern teherautók építésének irányát.

A motorfényező műhely, amelyben minden Volvo teherautót környezetvédelmi szempontból optimalizált módszerrel festenek.
A motorfényező műhely, amelyben minden Volvo teherautót környezetvédelmi szempontból optimalizált módszerrel festenek.

Gyártás – egy meghatározó tényező

Miután a követelményeket meghatározták, egy újabb kihívás következik: az elképzelések megvalósítása. Ezen a szinten a siker érdekében többfunkciós munkamódszert kell alkalmazni, amely során már az első naptól együttműködik mindenki, a tervezéstől a kialakításon át a gyártásig.

„Egy teljesen új teherautó fejlesztésekor az egyik legfontosabb paraméter, hogy az egyáltalán megépíthető legyen. Ez talán nyilvánvalóan hangzik, de létfontosságú, hogy a gyártási folyamat ergonomikus, hatékony és megismételhető legyen. Végeredményben minden arról szól, hogy garantálni tudjunk egy kiváló minőségű terméket” – mondja Jonas Nordqvist.

Így az a tény, hogy az új Volvo FH sorozatgyártása teljes gőzzel folyik, és az első teherautók már úton is vannak megrendelőik felé, nem csupán valami új kezdetét jelzi. Hanem egy hosszú fejlesztési folyamat végét is. A Volvo európai gyáraiban Svédországban, Oroszországban és Belgiumban arra összpontosítottak, hogy a mérnökökkel együttműködve fejlesszék ki az új terméket. Ezzel párhuzamosan mindennek elkészítették a dokumentációját, ami a gyárak felkészítéséhez szükséges, az új szerszámok és az új képességek tekintetében egyaránt.

„Ez egy teljesen új fülke, egy teljesen új teherautó. A fülke egyetlen eleme sem került átvételre az előző típustól, ami magas követelményeket támaszt alkalmazottainkkal és berendezéseinkkel szemben, hiszen ez utóbbiak gyakran típus specifikusak” – magyarázza Hans Elmqvist, az új Volvo FH általános gyártási projektmenedzsere a vállalat európai üzemeiben.

A fényezőműhely a világ környezetvédelmi szempontból leginkább optimalizált műhelyei közé tartozik. Ma megközelítőleg 4 liter festék szükséges egy fülkéhez – ez a mennyiség a fele annak, amennyit tíz évvel ezelőtt felhasználtak.
A fényezőműhely a világ környezetvédelmi szempontból leginkább optimalizált műhelyei közé tartozik. Ma megközelítőleg 4 liter festék szükséges egy fülkéhez – ez a mennyiség a fele annak, amennyit tíz évvel ezelőtt felhasználtak.

Új beruházások a gyárakban

Egy ultramodern teherautó ultramodern gyártóeszközöket kíván. Ezen a területen az egyik fontos beruházás az új prések beszerzése, amelyek a fülke valamennyi elemének előállításában részt vesznek.

„Az új Volvo FH egyik egyedülálló jellegzetessége, hogy számos alkatrészt öt lépésben préselünk. Itt a geometria biztosításán van a hangsúly – minél több alkalommal préselnek egy alkotóelemet, annál jobban illeszkednek majd a különböző alkatrészek, ezáltal javítva a fülke felépítését” – magyarázza Hans Elmqvist.

További jelentős beruházásként 56 új robotot szerzett be a vállalat, amelyet mindegyike javítja a termelés hatékonyságát. Az automatizálás azt is garantálja, hogy minden egyes teherautó ugyanazon magas szintű minőséget képviselje. Ennek egyik példája, hogy a teherautó valamennyi üvege ragasztással kerül a helyére. Ez két előnnyel jár: a fülke biztonságosabb, mivel az ablakok a fülke szerkezetének részét képezik, a gyártási folyamat pedig hatékonyabb és magasabb szintű minőségbiztosítást kínál, mint korábban.

Hans Elmqvist, az új Volvo FH általános gyártási projektmenedzsere a vállalat európai üzemeiben
Hans Elmqvist, az új Volvo FH általános gyártási projektmenedzsere a vállalat európai üzemeiben

Bevezető üzemek a termékfejlesztéshez

A gyártóüzemek további fontos szerepe volt az új teherautó fejlesztésében való részvétel. Annak érdekében, hogy ezt a folyamatban lévő gyártás zavarása nélkül végezhessék el, bevezető üzemeket alakítottak ki a Volvo két svédországi telephelyén, Tuve és Umeå városában. Ezek a gyártóüzemek valós méretű összeszerelési tevékenységének miniatűr másolatainak tekinthetők. Itt tesztelhetők a teherautók elkészítéséhez használt új szerszámok és módszerek. Ennek célja az volt, hogy az elképzeléseket nagy mértékben átültessék a gyakorlatba, meghatározzák a legjobb összeszerelési módszert, illetve megtudják, egyáltalán lehetséges-e megépíteni a teherautót a mérnökök által kitalált eszközökkel és munkafolyamatokkal.

„Az emberi keringési rendszerhez hasonlóan átvizsgáltuk az egész teherautót annak garantálása érdekében, hogy minden pontosan úgy működjön, ahogy kell. A bevezető üzemekben végzett előzetes tesztgyártás fontos része ennek a minőségbiztosítási folyamatnak” – folytatja.

A bevezető üzemek egyben az összeszereléssel foglalkozó szakemberek szaktudásának bővítésének alapjául is szolgáltak, helyi és globális szinten egyaránt. Az elmúlt néhány év során a kiemelt operátorok a világ minden táján vállvetve dolgoztak a teherautó-építőkkel a bevezető üzemekben, hogy megtanulják az új teherautó összeállítását. Amikor eljött az ideje, hogy az összeszerelési folyamatot a hagyományos termelés mellé állítsák a svédországi üzemekben, a kiemelt operátorok megtaníthatták kollégáikat a teendőkre. Ugyanezen előnyök jelentkeztek világszerte is.

„Felkészültünk a legkisebb részletekből is, elsősorban azért, mert ez egy rendkívül összetett teherautó, de ennek egyik eredményeként sokkal gyorsabban alakíthattuk ki a minőségbiztosított gyártási folyamatot a többi gyárban is. Az új Volvo FH-t az egész világ igényeinek megfelelően alakítottuk ki” – mondja Hans Elmqvist.

A Volvo FH műszakilag fejlett műszerfalát egy önálló soron szerelik össze.
A Volvo FH műszakilag fejlett műszerfalát egy önálló soron szerelik össze.

Ergonomikusabb összeszerelés

Mondhatjuk, hogy nemcsak maga a teherautó, hanem az újonnan kifejlesztett szerszámok is ultramodernek.

A bevezető üzemek fontos teret biztosítottak ahhoz is, hogy egyszerűbb és ergonomikusabb folyamatokat alakítsunk ki az alkalmazottak számára. Noha maga a gyártás összetettebbé vált, az egyszerűsítések és az intelligens összeszerelési megoldások könnyebbé tették az új teherautó megépítését. Jó példa erre az alváz, amelyet immár fejjel lefelé szerelnek össze, hogy megkönnyítsék a különféle alkotóelemek elérését.

„Teljes biztonsággal mondhatom, hogy a gyártási folyamat minden fejlesztése az ügyfél előnyére is válik. A jobb munkakörülmények jobb termékminőséget eredményeznek. Ha valamit könnyű összeszerelni, azt könnyű megfelelően elvégezni” – foglalja össze Hans Elmqvist.

A fülke összesen 350 különböző ember kezei között halad át, mire minden a helyére kerül.
A fülke összesen 350 különböző ember kezei között halad át, mire minden a helyére kerül.

Az új Volvo FH gyártása.

Az új Volvo FH kifejlesztésére számos gyártási fejlesztéssel együtt került sor, mint például az alváz fejjel lefelé történő összeszerelésével, ami ergonomikusabb munkavégzési pozíciót tesz lehetővé. A fülke szilárdságának növelése érdekében az ablakok ragasztással kerülnek a helyükre. Sőt, mi több, minden elektromos vezetéket az alváz jobb oldalán helyeztek el, egészen a fülkéig, míg a levegő- és a vízcsövek a bal oldalon kerültek elvezetésre – mindezt az összeszerelés megkönnyítése érdekében.

Az Umeå és Tuve városában kialakított svéd bevezető üzemek a hagyományos gyártósor miniatűr másolatai. Ezek a termékfejlesztés során alkalmazták. Itt készült az első új Volvo FH is.
Az Umeå és Tuve városában kialakított svéd bevezető üzemek a hagyományos gyártósor miniatűr másolatai. Ezek a termékfejlesztés során alkalmazták. Itt készült az első új Volvo FH is.

Bevezető üzemek

Az Umeå és Tuve városában kialakított svéd bevezető üzemek a hagyományos gyártósor miniatűr másolatai. Ezt a megközelítést alkalmazták az új Volvo FH termékfejlesztése, illetve a sorozatgyártás elindulását megelőzően az új típusok alkalmazottaknak történő betanítása során egyaránt. A cél mindkét esetben a végtermék minőségének javítása volt, az üzemben folyó sorozatgyártás akadályozása nélkül.

Az acéltábla formáját 340 préseléssel alakítják ki, és a pontos geometria biztosítása érdekében minden alkatrészt öt lépésben préselnek.
Az acéltábla formáját 340 préseléssel alakítják ki, és a pontos geometria biztosítása érdekében minden alkatrészt öt lépésben préselnek.

Tudta, hogy…

… megközelítőleg öt nap alatt alakul át egy acéltekercs ultramodern teherautóvá?

… a fülke megközelítőleg 350 ember keze alatt fut át, mire teljesen elkészül?

… egy Volvo FH fényezéséhez 3,8 liter festék szükséges?

… a présszerszámok tömege egyenként 25-30 tonna?

… 2790 csavart használnak fel egy ultramodern teherautó megépítése során?

… az új Volvo FH tömege 7500 és 12500 kg közötti (specifikációtól függően)?

Tekintse meg a következő filmet:

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 637 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .