Hírek Közút Tudnivalók Útdíj

ÁAK: általános tájékoztató az E-útdíj rendszerről

2013. július 1-jétől hazánkban is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési (UD) rendszert, amely a magyar úthálózat (autópályák, autóutak és főutak) kijelölt, összesen 6513 km hosszú szakaszait érinti. A HU-GO névre keresztelt új rendszer megfelel az európai uniós technológiai követelményeknek és az Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatás (EETS) irányelveinek.

A díjköteles útszakaszok áttekintő térképét az alábbi képre kattintva lehet elérni.

A díjfizetési kötelezettség a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművekre vonatkozik. A megtett úttal arányos díjfizetés mértéke függ a használt úttípustól (autópálya, autóút vagy főút), a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4) és környezetvédelmi besorolásától is.

Az úthasználat bruttó díja (Ft / km) 

Környezetvéd.

kategória

J2 díjkategória

J3 díjkategória

J4 díjkategória

Gyorsforg.

Főút

Gyorsforg.

Főút

Gyorsforg.

Főút

A (≥ EURO III.)

42,41

18,04

59,52

31,23

86,70

54,07

B (EURO II.)

49,89

21,23

70,02

36,75

108,38

67,60

C (EURO I.)

57,38

24,41

80,53

42,26

130,06

81,11

Az autóbuszok (B2) és a D1-es kategóriába tartozó járművek továbbra is az e-matricás rendszerben vásárolhatnak úthasználati jogosultságot.

A Magyar Kormány az Állami Autópálya Kezelő Zrt-t (ÁAK) jelölte ki az útdíjszedői és az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok ellátására, de a társaság az ellenőrzés támogatásában is fontos szerepet fog betölteni. Útdíjszedőként az ÁAK felelős a megtett úttal arányos útdíj kivetésért és beszedésért, útdíjszolgáltatóként minden úthasználó számára lehetővé teszi az útdíj megfizetését, ellenőrzést támogató funkciójában pedig a jogosulatlan úthasználókról szolgáltat adatokat a díjellenőrző hatóság (Rendőrség) részére.
.

Érvek a bevezetés mellett

A hazai közúthálózat fejlesztésének és biztonságos működtetésének tetemes költsége van, amelynek finanszírozására még egyetlen országban sem találtak bizonyítottan jobb megoldást, mint a díjszedés alkalmazását. A hazai e-matricás rendszer (időtartamhoz kötött használati díjas – HD) azonban nem alkalmas ennek a funkciónak a betöltésére, hiszen az ebből származó fajlagos bevétel növekedés nem képes lépést tartani a gyorsforgalmi úthálózat fizikai bővüléséből eredeztethető költségnövekedéssel (az Európai Unió által meghatározott maximális díjszintek mellett). Ez a finanszírozási probléma tehát önmagában is indokolja a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer bevezetését, és egy olyan új tarifarendszer alkalmazását, amely a járművek által okozott fizikai és környezeti igénybevételt is figyelembe veszi. 

Az UD rendszer biztosítja a „szennyező és a használó fizet” elv teljesülését, amely alapján mindenki azzal arányosan fizet, amilyen mértékben használja a díjköteles magyar úthálózatot és szennyezi a környezetet. A HU-GO bevezetésének eredményeként a megnövekedett díjbevétel a közúthálózat építésére, fenntartására és működtetésére fordítható, ezáltal az utak állapotában és minőségében jelentős javulás érhető el. 

A megtett úttal arányos díjfizetés hazai alkalmazásával a nemzetközi tranzitforgalomból származó bevételek jelentős növekedésére lehet számítani. Ennek azért van óriási jelentősége, mert az országon áthaladó nehézjárművek üzemeltetői eddig úgy használták a hazai közúthálózatot, hogy európai viszonylatban csak minimális díjat fizetettek érte. 

A rendszer bevételtermelő képességének függvényében kerülhet sor a közlekedési ágazaton belüli egyéb, környezetkímélő és energiatakarékos szállítási módok támogatására. A díjbevétel célhoz kötött, a közúti és közlekedési szektorban történő felhasználása uniós követelmény.

A HU-GO bevezetése

  • segíti Magyarország további felzárkózását az európai közlekedési normákhoz és teljesebb csatlakozását az európai közlekedési hálózatba;
  • igazságosabbá teszi a költségviselést, hiszen mindenki valós úthasználatával arányosan fizet az úthasználat igénybevételéért;
  • jelentősen növeli az útdíjból származó állami többletbevételt, ami lehetővé teszik a bővülő úthálózat valóban megfelelő szintű fenntartásának finanszírozását;
  • a felhasználók számára kifizetődővé teszi a rövid útszakaszok igénybevételének lehetőségét;
  • arányosan növeli a szállítási költségeket, ezért a vállalkozókat érdekeltté teszi a felelős úthasználatban (így csökkentve az üres futások környezeti és infrastrukturális költségeit).

A megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerről és a díjpolitikai alapelvektől további információkat találhat a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ oldalain.
.

Hogyan lehet útdíjbevallást tenni az új rendszerben?

A HU-GO rendszerben kétféle módon lehet útdíjbevallást tenni:

(1)   Fedélzeti eszközzel (bevallási közreműködő segítségével)

(2)   Előre megváltott viszonylati jeggyel

Fontos tudnivaló, hogy az útdíjszolgáltatónál (ÁAK) történő regisztráció nélkül csak a második esetben lehet úthasználati jogosultságot váltani. Regisztrálni várhatóan 2013. június 20-tól lehet a rendszer hamarosan induló ügyfélszolgálati portálján (www.hu-go.hu) és az arra kijelölt értékesítési pontokon.

1. Fedélzeti eszköz (bevallási közreműködő)

Azok számára, akik gyakran használják a hazai díjköteles útszakaszokat, kényelmes megoldást jelenthet a jellemzően flottakövető szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások, az úgynevezett bevallási közreműködők által biztosított fedélzeti eszközzel történő bevallási módszer. Alkalmazásának előfeltétele, hogy a felhasználó előzetesen regisztráljon az útdíjszolgáltatónál (ÁAK), és szerződést kössön egy bevallási közreműködővel.

A felhasználók előre történő fizetéssel (prepaid) egyenlíthetik ki tartozásukat, ami azt jelenti, hogy a regisztráció során létrehozott (és az útdíjszolgáltatónál, vagyis az ÁAK-nál vezetett) folyószámlát előre fel kell tölteniük. Ennek egyenlege biztosít ugyanis fedezetet a díjköteles utak használatához.

2. Előre megváltott viszonylati jegy

Az úthasználóknak a HU-GO rendszer interneten elérhető ügyfélszolgálati felületén (a hamarosan induló www.hu-go.hu oldalon) vagy az országban létesítendő értékesítési pontokon (ügyfélszolgálatok, viszonteladók) elhelyezett termináloknál (kioszkok) lehetősége lesz előre megtervezni az útvonalát. Ehhez a kezdő és végpontok (valamint maximum négy érintési pont) térképes kijelölése mellett a járműre vonatkozó legfontosabb adatok megadására van szükség (rendszám, felségjel, környezetvédelmi osztály, tengelyszám, legnagyobb megengedett össztömeg, kamionstop nyilatkozat, gépjármű magassága). 

A viszonylati jegyet mindenképpen a díjköteles úthasználat előtt kell megvásárolni (maximum 30 nappal korábban szerezhető be). Az elővételben megvásárolt viszonylati jegy 2 naptári napig, közvetlenül a díjköteles szakaszok igénybevétele előtt megvásárolt viszonylati jegy pedig a következő naptári nap végéig lesz érvényes, és mindkét esetben kizárólag a megtervezett útvonalra biztosít egyszeri használati jogosultságot. 

Ez a szolgáltatás azoknak előnyös, akik nem rendszeresen, de előre megtervezett útvonalakon kívánják használni a magyarországi díjköteles útszakaszokat.
.

Ügyfélszolgálatok és értékesítési pontok

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. összesen 20 ügyfélszolgálati irodában várja majd ügyfeleit a HU-GO rendszerrel kapcsolatos ügyintézés és értékesítés céljából. Emellett az ÁAK Hegyeshalom és Rajka közelében 3 saját értékesítő pontot is nyit (fizetési módok: forint és euro, bankkártya, szerződött partnerek üzemanyagkártyái).

A felsoroltakon kívül a cég kiterjedt, közel 1700 értékesítőhellyel rendelkező, határállomásokat is lefedő viszonteladói hálózatot épít ki az ország teljes területén. Ezek egy részénél a viszonylati jegyek vásárlásán kívül a hazai bevallási közreműködők fedélzeti eszközeinek beszerzésére is lehetőség lesz.

A felsoroltakon kívül viszonylati jegyet a HU-GO hamarosan induló ügyfélszolgálati portálján, a www.hu-go.hu oldalon is lehet majd vásárolni.
.

Díjellenőrzés

A magyarországi UD rendszerben a jogosulatlan úthasználat kiszűrése alapvetően fixen telepített díjellenőrző állomások (portálok) és hordozó járművekbe telepített mobil díjellenőrző berendezések segítségével fog történni (a forgalom megállítása nélkül). Az az ÁAK meglévő ellenőrzési rendszerét kiegészítő, illetve azt kiterjesztő műszaki infrastruktúra változó időjárási és fényviszonyok között, éjjel és nappal is teljes körűen képes lesz begyűjteni azokat az adatokat, amelyek a járművek díjkötelességének megállapításához szükségesek.

A fixen telepített díjellenőrző állomások amellett, hogy felismerik és rögzítik az általuk felügyelt keresztmetszeten áthaladó járművek valamennyi fontos adatát (fényképfelvétel, felségjel, rendszám, tengelyszám, stb.), az EETS irányelveknek megfelelő fedélzeti berendezésekkel (OBU) is kommunikálnak. A hordozó járművekbe telepített mobil díjellenőrző berendezések annyiban térnek el a fix portáloktól, hogy azok a díjköteles úthálózat bármely pontján, folyamatosan változó, előre nem kiszámítható időszakokban és helyszíneken is vizsgálhatják a forgalomban közlekedő járműveket.

A fent ismertetett eszközök által felvételezett adatok és az ezek alapján azonosított járműkategória segítségével egyértelműen meghatározható, hogy az adott jármű az érintett útszakaszon milyen díjfizetési kötelezettséggel tartozik.

A magyarországi megtett úttal arányos útdíjszedési rendszerben a jelenlegi díjellenőrző eszközökön túl 74 darab új fix ellenőrző keresztmetszet és 45 darab új mobil ellenőrző egység fogja segíteni az országos szintre kiterjesztett díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, illetve a hatósági feladatok támogatását. A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a Rendőrség feladata lesz, a szervezet ennek érdekében 50 darab új mobil bírságoló egységet kap. Ezen felül az érintett járművek által használt határállomások kilépési oldalán további ellenőrzési pontok is létesülnek. A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság lesz.

A szabályszegés észlelése esetében a közigazgatási bírság kiszabására két módon kerülhet sor:

  • a helyszíni – megállítás útján történő – ellenőrzés során az úthasználóval szemben;
  • helyszíni megállítás nélkül, az ún. objektív felelősség elve alkalmazásával a járműnyilvántartásba bejegyzett tulajdonos/üzembentartóval szemben.

Külföldiek esetében a helyszíni megállítás nélkül kiszabott bírság utólag is beszedhető, vagyis amikor a jogosulatlan úthasználó legközelebb visszatér az országba.
.

További információk

Részletes tájékoztatást a HU-GO rendszer ügyfélszolgálati honlapján, a hamarosan induló www.hu-go.hu portálon lehet majd találni, személyesen pedig az ÁAK ügyfélszolgálati irodáin lehet információkhoz jutni.

Forrás: Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK)

 

(Ezt a cikket 3057 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .