Románia szerződést bontott az amerikai Bechtellel

Románia felbontotta az észak-erdélyi autópálya megépítésére vonatkozó szerződést az amerikai Bechtellel – jelentette be Dan Sova nagyberuházásokért és külföldi befektetésekért felelős tárca nélküli miniszter.

Az A3-as autópálya félbehagyott szakasza a romániai Dólyánál 2012. november 20-án. Tovább késnek az autópálya észak-erdélyi szakaszának építési munkálatai, miután a román kormány 2012-re előirányozott költségvetési tétele elégtelennek bizonyult a tervezési és kivitelezési munkálatokra.- MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Az A3-as autópálya félbehagyott szakasza a romániai Dólyánál 2012. november 20-án. – MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Románia 2003-ban kötötte meg az amerikai óriásvállalattal a Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Brassó nyomvonalon haladó, 415 kilométer hosszú sztráda építésére vonatkozó szerződést, amelynek az összértékét akkor 2,2 milliárd euróra tervezték.

A versenytárgyalás nélkül megkötött, az Európai Unió által is bírált szerződésről a román lapok azt állították: ez volt az ára Románia NATO-csatlakozásának. Románia ebben arra vállalkozott, hogy uniós támogatás nélkül, kizárólag költségvetési forrásokból finanszírozza a sztráda megépítését, de erre sosem jutott elegendő pénz. Az állam számára előnytelen feltételekkel megkötött szerződést az egymást követő kormányok mindegyike megpróbálta újratárgyalni, illetve felbontani, miközben az építkezés – finanszírozás híján – nem haladt, a felhalmozott adósságokért pedig a Bechtel késedelmi kamatot és kártérítést követelt a román államtól.

A tíz év alatt 52 kilométernyi szakaszt adtak át a forgalomnak. Románia időközben 1,4 milliárd eurót fizetett a Bechtelnek.

A 2011-ben a Boc-kormány abban állapodott meg a Bechtellel, hogy a teljes autópályának csak azokat a részeit építi meg, ahol már elkezdődött a munka: a befejezetlenül megnyitott Aranyosgyéres (Campia Turzii) Gyalu (Gilau) közötti szakaszon kívül a Bihar megyei Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) és Bors közötti 64 kilométeres félig elkészült szakaszt megépítése hárult az amerikai cégre. Az észak-erdélyi autópálya többi hat, a Bechteltől elvett szakaszára közbeszerzési pályázatok kiírását tervezték.
Románia most ezt az újratárgyalt szerződést is felbontotta – derült ki a miniszter nyilatkozatából.

Dan Sova szerint a szerződésbontás további 37,2 millió euróba kerül a román államnak és 50 millió eurós tartozását is ki kell fizetnie az amerikai vállalatnak. A miniszter korábban úgy nyilatkozott: a pálya első, Kolozsvár és a magyar határ közti szakaszát, amelynek egyes részein a munkálatok mintegy 40 százaléka elkészült, koncessziós partnerek bevonásával megpróbálják befejezni. Azt is elismerte, hogy a Torda-Brassó szakaszon „semmi nem történt, még a kisajátításokat sem kezdték el”.

Forrás: Baranyi László – MTI  (hbl \ egr \ gry)
.

(Ezt a cikket 301 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?