A magasságkorlátozást előjelző rendszer épül ki a repülőtérre vezető gyorsforgalmi úton

Korábban a Liszt Ferenc reptérre vezető út mindkét irányában előfordult torlódás amiatt, hogy a vezetők későn vették észre a magasságkorlátozást.

magassagkorlatozo-ala-szorult-kamion-repterre-vezeto-uton-160120

Tűzoltók dolgoznak egy magasságkorlátozó alá szorult sérült kamionnál a főváros XVIII. kerületében, a Ferihegyi repülőtérre vezető úton 2016. január 20-án este. MTI Fotó: Mihádák Zoltán

Korábban a Liszt Ferenc reptérre vezető út mindkét irányában előfordult torlódás amiatt, hogy a vezetők későn vették észre a magasságkorlátozást. A BKK és a BKK Közút tavaly kísérleti jelleggel a centrum irányában telepített egy előjelzőt, amely érzékeli a megengedettnél magasabb járműveket és azokat figyelmeztetve letereli az útról. Ennek kedvező tapasztalatai indokolták, hogy a modern, fokozottan figyelemfelkeltő rendszert a légikikötő felé is kiépítsük, annak érdekében, hogy a sofőrök még időben kisorolhassanak a magasságkorlátozás által érintett útról.

Jelenleg a Liszt Ferenc repülőtérre vezető út teljes szakaszán mindkét irányban 3,65 méter magasságkorlátozás és 3,5 tonna össztömeg-korlátozás van érvényben. A magasságkorlátozást indokolja, hogy a gyorsforgalmi út a Gyömrői út – Felsőcsatári út kapcsolatát biztosító híd alatt halad át.

A BKK és a BKK Közút a magasságkorlátozást előjelző rendszer fejlesztését döntötte el először, próbaképpen a centrum irányában. A fejlesztést az indokolta, hogy a gyorsforgalmi út centrum felé vezető oldalán nincs elhelyezve magasságkorlátozó kapu, és a korlátozás helye a zárt útvonal kezdetétől igen messze található. A tapasztalatok szerint viszonylag gyakran alakult ki torlódás az útvonalon amiatt, hogy a nagyobb járművek nem vették észre (vagy nem vették figyelembe) a korlátozást jelző táblákat. Fenti okok miatt intelligens, figyelemfelkeltő előjelző rendszer terveztetését, illetve kiépítését határoztuk el először próbaképpen Budapest városközpont irányában. A kivitelezés 2011 februárjában fejeződött be.

A kedvező tapasztalatok alapján a BKK és a BKK Közút úgy döntött, hogy a rendszert a centrum felől a repülőtér felé vezető irányban is kiépíti. A mintegy 3,2 millió forintból megvalósuló fejlesztés – hasonlóan a másik irányban korábban elhelyezetthez – egy infraérzékelőből és egy kijelző egységből áll majd. Az érzékelő a Gyula utca vonalába kerül. A kijelző a benzinkút felhajtójánál a menetirány szerinti jobb oldalon, önálló oszlopon lesz elhelyezve az érzékelőtől olyan távolságra, hogy a jelzés észlelése után a járművezetőnek még legyen lehetősége a kisorolásra. A kijelzőn speciális jelzéskép jelenik meg abban az esetben, ha az érzékelő a korlátozást túllépő magasságú járművet észlel. Ilyenkor a táblán az ábra villogni kezd, ezzel is fokozva a figyelemfelkeltő hatást.

Az új rendszer kiépítése mellett a meglévő, fluoreszkáló hátterű előjelző táblák továbbra is megmaradnak. Ezek is egyértelműen jelzik, hogy egyenesen továbbhaladva korlátozás lép érvénybe, és a nagyobb méretű (és össztömegű) járműveknek a lehajtón át elérhető Gyömrői utat kell választaniuk.

A kivitelezés a forgalom folyamatos fenntartása mellet, több ütemben zajlik majd. Kisebb korlátozásokra azonban számítani kell. A Gyömrői úton befelé esetenként a belső sáv lezárásra kerül, illetve a gyorsforgalmi úton sebességkorlátozás lesz érvényben.

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ

Illusztrációs kiemelt kép: MTI Fotó: Mihádák Zoltán
.

(Ezt a cikket 255 alkalommal tekintették meg.)