Volvo Trucks: Hatékonyabb üzemanyag-takarékosság az új I-See révén

Új változatát mutatja be a Volvo Trucks I-See rendszerének, amely az új Volvo FH sorozat tagjainak üzemanyag-fogyasztását hivatott mérsékelni a hegyes-völgyes útszakaszokon. Az új technika egy központi szerverről szerzi be az útvonal topográfiáját illető a legfrissebb információkat, így az I-See rendszerével ellátott minden tehergépkocsi ugyanazon üzemanyag-takarékossági adatbázist veheti igénybe.

Volvo Trucks I-See
Volvo Trucks I-See

„Egy-egy tehergépkocsi akkor is teljes mértékben kiaknázhatja a rendszer kínálta előnyöket, ha korábban még egyetlen alkalommal sem járt az adott útszakaszon. Elegendő ugyanis, ha egy I-See rendszerrel felszerelt jármű korábban már megtette a távot” – magyarázta Christer Pehrsson, a távolsági fuvartevékenységek területi gazdasági vezetője.

Az I-See tulajdonképpen olyan „robotpilótához” hasonlítható, amely a lehető leginkább üzemanyag-takarékos módon végzi a sebességváltásokat és gyorsításokat, illetve használja a motorféket. A távolsági fuvarozásban ily módon akár öt százalékkal is mérsékelhető az üzemanyag-fogyasztás.

Amikor az I-See legújabb változatával felszerelt jármű első ízben jár be egy hegyes-völgyes útszakaszt, a helyi topográfiai viszonyokról összegyűjtött információit vezeték nélküli kapcsolaton keresztül a Volvo Trucks központi szerverére juttatja. Az adatok tehát nem csupán az adott gépkocsi memóriájában tárolódnak, amint az I-See korábbi verziója esetében történt.

Amint egy másik, az I-See rendszerével ugyancsak felszerelt jármű érkezik az adott útszakaszra, a rendszer önműködően megkapja a központi szerverről a vonatkozó adatokat, s mindjárt az első alkalommal is gondoskodik az üzemanyag-takarékos sebességváltásokról, gyorsításokról illetve fékezésekről.

Az I-See új változatával így minden tehergépkocsi – fuvarvállalattól függetlenül – mindenkor gyors hozzáféréssel rendelkezik az előtte álló útszakasz domborzati viszonyairól feltöltött, legfrissebb adatállományhoz. Az információk kizárólag az aktuális viszonyokat tartalmazzák, nem pedig idővel elavuló térképekről származnak.

Az I-See első változata az új Volvo FH számos innovatív funkciójának egyikeként mutatkozott be, azonban még az első járművek kiszállítása előtt megjelent továbbfejlesztett verziója is.

„Célunk, hogy folyamatosan bővítsük ügyfeleink számára jelentős előnyöket kínáló technikáink kínálatát, nem utolsósorban a vezeték nélküli kommunikáció kínálta lehetőségek kiaknázásával” – hangsúlyozta Christer Pehrsson.

Az I-See rendszere kisebb és jelentősebb domborzati szintkülönbségek esetén egyaránt alkalmas üzemanyag-megtakarításra.

Az I-See működése
Az I-See működése

Az I-See működése

– Az I-See olyan szoftver-rendszer, amely egyszerre működik együtt a jármű hajtásrendszerével és a GPS-szolgáltatással. Működésének feltétele a tehergépkocsi sebességszabályzó berendezésének aktivált állapota.

– Az I-See a Volvo Trucks központi szerveréről szerzi be adatait az elkövetkező útszakasz topográfiai viszonyairól.

– Amint az I-See emelkedő közeledtét érzékeli, fokozza a jármű sebességét. A tehergépkocsi így megnövelt mozgási energiájának köszönhetően az emelkedőn haladva is tovább maradhat magasabb sebességi fokozatban, mérsékelve az üzemanyag-igényes visszaváltások számát.

– Amint a jármű eléri a hegygerincet, az I-See az indokolatlan gyorsítások megelőzésére összpontosít. A lejtő kezdete előtt a rendszer a hajtáslánc leválasztásával, így a tehergépkocsi szabadon futásával takarít meg energiát. Az I-See ezután időben, már jóval a lejtő vége előtt megkezdi a motorfék használatát.

– Amennyiben a lejtőt közvetlenül emelkedő követi, a jármű szabadonfutó üzemmódban növelheti mozgási energiáját, amellyel az emelkedő első szakaszát teheti meg.

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 255 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?