Hírek Logisztika

Logisztikai szolgáltatók: versenyképesebbé tehető a kombinált áruszállítás

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint van esély a kombinált áruszállítás “feltámasztására”, amely állami támogatás nélkül is versenyképessé tehető.

Konténerszállítás vasúton – Forrás: Wikipédia

A szövetség pénteken közölte: elemezték a magyarországi intermodális, azaz a többféle szállítási módot kombináló áruszállítás helyzetét, és javaslatokat dolgoztak ki a versenyképességének javítására.

Az MLSZKSZ szerint megfelelő intézkedésekkel a közúti áruforgalom 5 százaléka vasútra irányítható, aminek hatására éves szinten mintegy 78 milliárd forinttal csökkennének az állami útfenntartási kiadások, és 8,3 millió tonna többlet megbízással nőne a vasúttársaságok forgalma, ezzel együtt a MÁV bevétele is.

Amennyiben a szükséges intézkedések és fejlesztések elmaradnak, a dráguló közúthasználat miatt Magyarországot elkerülheti a tranzit teherforgalom, így az ország könnyen lekerülhet a nemzetközi szállítmányozási útvonalak térképéről – véli közleményében a szövetség.
Az MLSZKSZ elemzése rámutat: a Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalkozások 2012-ben az áruk kétharmadát közúton továbbították, vasúton csak az áruk mintegy 20 százalékát szállították. A magyar intermodális forgalom a vasúti szállítási ágazaton belüli részaránya alig éri el a 10-13 százalékot.

Az elemzés szerint a hazai intermodális szállítás közúttal szembeni versenyhátrányának oka a hazai vasúti infrastruktúra használatának magas díja, amelyet a vasúti fuvarozás esetében az első megtett kilométertől az utolsóig be kell fizetni, míg a közúton a kamionok nem fizetnek úthasználati díjat a teljes pályahasználatra.

A szövetség szerint az intermodális szállítási mód versenyhátrányához az is hozzájárul, hogy az irányvonatok kivételével nincs a vasúton menetrendszerűség, és az elmúlt 20-30 évben elmaradt fejlesztések, fenntartási munkák miatt jelentős mértékben romlott a vasúti pálya állaga.

A logisztikai szolgáltatók szövetsége rámutat arra is, hogy az e-útdíj bevezetése nélkülözhetetlen, de nem elegendő feltétel ahhoz, hogy az intermodális áruszállítás versenyképes alternatíva legyen a teherfuvarozás számára. A használatarányos útdíj nem fogja automatikusan vasútra, illetve hajóra terelni a forgalmat. Bevezetésével párhuzamosan modern, fenntartható közlekedési rendszert kell kiépíteni, azaz szükséges fejleszteni a vasúti eszközállományt, hálózatot, át kell alakítani a vasúti infrastruktúra-használat díjszámítási módszerét – húzzák alá.

Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke a közleményben hangsúlyozza: amennyiben a megfelelő átalakítások és fejlesztések egyidejűleg megtörténnek, és a korszerű közlekedési rendszer kiépül, az intermodális áruszállítás állami támogatás nélkül is versenyképessé válik, és reális esély van arra, hogy a közúti teherforgalom legalább 5-10 százalékát vasúton továbbítsák a fuvarozók.

Forrás: MTI  (gpe \ guz \ gkp)
.

(Ezt a cikket 358 alkalommal tekintették meg.)

1 COMMENTS

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .